Positivo’s
B elgian Blues.” Zo omschreef vorig jaar in september het Amerikaanse vakblad Woman’s Wear Daily de mentale toestand van onze modeontwerpers. Aan de basis van deze alarmerende kop lagen enkele losse babbels van een journalist tijdens de jubileumreceptie voor 20 jaar Mode dit is Belgisch. Ondergetekende was ook van de partij en had eerlijk gezegd weinig gemerkt van depressieve feestgangers. Integendeel, het was zoals dat past bij memorabele happenings een avond waarop ontwerpers en fabrikanten, journalisten en stylisten collegiaal verbroederden, terwijl de pioniers onder hen met nostalgie terugdachten aan de begindagen van Belgische mode. Iedereen was paraat, opgeblonken en goedgemutst. In een land dat een patent heeft op feesten hoort het niet anders.
Maar volgens WWD zouden we daar dus in de toekomst nog weinig reden toe hebben. En wel omdat avant-garde en intellectuele mode niet verenigbaar zijn met de glamour en glitter die dezer dagen de modewereld in haar greep houdt (zie ook de Modespecial van Weekend Knack van 18 februari).
Nu had die journalist op één punt wel gelijk. Glamour en glitter zijn niet onze sterkste kant. Het TV1-programma De Rode Loper deed de avond van het feest nog een poging door hardnekkig in te zoomen op Dirk Bikkembergs, die als promotiestunt een voetballer uit onze nationale competitie had meegebracht. Maar dat was niet te vergelijken met Donatella Versace en Dolce é Gabbana, die zich graag omringen met de Britneys en Beyoncés van deze wereld. Een andere beproefde tactiek die buiten onze landsgrenzen wordt gebruikt om in de mediabelangstelling te komen, is diëten of een verkleedpartijtje organiseren. Denk in het eerste geval aan Karl Lagerfeld en in het tweede geval aan John Galliano. Maar ook daar weinig enthousiasme bij onze ontwerpers. Het denkbeeldige soepdieet van Dries Van Noten verschijnt niet in de Story. En als Walter Van Beirendonck zijn baard twintig centimeter laat groeien, haalt dat zelfs de roddelpagina’s van Blik niet.
Laatst opgemerkte glamourtrend in het buitenland : sterren die een kledingcollectie lanceren. Helaas, ook hier is het resultaat bijzonder pover. Verder dan de stripalbums en gezelschapsspelletjes van de Pfaffs geraken we niet. Tenzij je het lingeriewinkeltje van Katrijn of de Rebel-collectie van Spillie (beiden uit Big Brother I) mode zou willen noemen. Serge Simonart was tijdens de voorselecties van Eurosong alvast onverbiddelijk : hij stuurde Betty ( Biba Binoche) terug naar de beenhouwerij, om aldaar een Dana Provençale te draaien.
Conclusie ? Wij Belgen scoren inderdaad niet sterk als het op glamour aankomt. Maar hoeft dat wel ? En gaat het echt zo slecht met de Belgische mode ? Lijdt niet heel de internationale luxesector onder een economische malaise ? Ondergetekende trok met deze en nog meer vragen naar AF Vandevorst en had een openhartig gesprek met het ontwerpersduo, dat bleek te blaken van positivisme. Niet dat ze de moeilijkheden ontkennen. “Maar”, zoals Filip Arickx terecht opmerkt, “het tij is aan het keren en het is hoog tijd voor positieve boodschappen. Mensen zijn het beu om elke keer in de krant te lezen dat het slecht gaat.”
En dus namen we zijn goede raad ter harte. En gingen we ook op bezoek bij enkele Belgische confectiemerken die vol vertrouwen naar de toekomst kijken. Tot slot deden we de champagnekurken knallen en organiseerden we een groots familiefeest. En zoals de traditie het eist in dit land, trokken jong en oud hun zondagse kleren aan. Voor de gelegenheid natuurlijk allemaal op en top Belgisch. We mogen dan niets van glamour afweten, feesten kunnen we toch als de beste.
Reacties : pascale.baelden@knack.be – www.weekend.be
Op de site van Weekend Knack ontdekt u wat u op tafel kunt zetten, waar u uw vakantie kunt doorbrengen,wat u in uw kleerkast moet hebben, hoe u uw huis renoveert… En u kunt er ook uw mening kwijt.
PASCALE BAELDEN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier