POP
VPRO
De Nederlandse omroepvereniging VPRO heeft een eigen platenlabel, Eigenwijs genaamd, waar men geheel in lijn met hun image uiterst verzorgde, wonderbaarlijke én originele cd’s uitbrengt. “Je t’aime encore plus” (* * * * Eigenwijs) is een ode aan de muziek van de Belgische akkordeonist/arrangeur Oscar Saintal, zoals hij die onder het alias Bébert Ledure et ses Durs-à-cuire in de serie “Chez Julot” tussen 1955 en 1957 heeft opgenomen. Omdat van de opnames van toen niets is overgebleven, heeft het Nederlandse Combo De Wapiti’s zich ontfermd over de nalatenschap en die zeer liefdevol opnieuw opgenomen. Wie heimwee heeft naar films van Jacques Tati of Federico Fellini, naar kermissen en circussen, naar een onschuldige tango of wat prille jazz : één adres.
Iets traditioneler van opzet is de muziek die de Franse komponist Roger Roger heeft geschreven voor talloze films, televisieprogramma’s en zelfs onbestaande projekten. Roger heeft naderhand met zijn orkest ook als begeleider gefungeerd voor Piaf, Trenet of Chevalier. Op “Grands Travaux” (* * * Eigenwijs) wordt werk van hem uitgevoerd door het Nederlandse Metropole Orkest onder leiding van Jan Stulen.
De cd’s van Eigenwijs zijn verkrijgbaar bij de VPRO.
– Info : VPRO-Communicatie, Postbus 11, 1200 JC Hilversum, Nederland. Tel. : (00-31) 35-71.26.10.
BELGIE
Met “A la Française” (* * * M Delabel) heeft Arno het tweeluik vervolledigd dat hij met “Water” was begonnen. De taal van Molière heeft Arno, goed “Europeeër” zijnde, altijd knap in de bek gelegen en het verbaast dan ook niet dat dit werkstuk (twee hernemingen, “Marie tu m’as” en “Le bon dieu”, een remake van “Jive to the beat” met enkele Zap Mama’s en tien verse, bluesy tranches de vie) een zeer gevoelig, vertederend én overtuigend chanteur/diseur laat horen.
Vervolgens, op kleiner formaat. “Tha Bee” (- Boom !) is een 3-tracker in de crossover-hoek met een veel te iele produktie en in de instrumental “Drizzle” een schrijnend gebrek aan techniek. Ook de Chop Choy Shaggies blijken namens “Lenny” (- Boom !) nog steeds in crossover-middens te toeven : ook al vanwege vokale zwakheid geven zij nooit de indruk meer te zullen worden dan een voetnota in het Oostvlaamse rockboek.
The Ultimate Borrey Collection is een trio rond Niels Borrey (ex-Some Kinda Weird, ex-B-Tunes), dat op de vier tracks van “Let me look at you” (* * Boom !) erg sixties bezig is, in de goeie betekenis van die term : soms fris en popperig (de titeltrack), dan weer fel leunend op de gitaar van Jimi Hendrix (“Crosstown traffic”). Leuk en Kamagurkiaans is “30 Jaar Fritz : de Hitz ! ” (* * * Schaar), de schlemielige (zang en inhoud) en lo fi muzikale uitlaatklep van tekenaar Fritz Van den Heuvel. Vier spitse songs in een produktie van Paul Couter.
Zeer grote klasse en een van de mooiste dingen die wij gehoord hebben sinds het debuut van dEUS (met wie ze muzikale verwantschap en een platenlabel gemeen hebben trouwens) is “Laser advice” (* * * * Bang !) van Mad Dog Loose, zijnde het duo Alain Allaeys – Nicolas Mansy. Weird, maar toch toegankelijk, lo fi maar toch inventief gearrangeerd, verwijzend naar voorbeelden (Beck, G Love) maar toch origineel. Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem zullen hun debuut produceren, dat in het najaar ongetwijfeld (hopen wij) voor een sensatie in het koninkrijk zal zorgen.
JACKSON
Gelieve enige zin voor kritische opmerkingsgave te bewaren : men probeert u dezer dagen van alle kanten én multimediaal “History” (* * * * disc 1, * * disc 2, Epic) van Michael Jackson in uw maag te splitsen. Wat deel 1 betreft een greatest hits kollektie kunnen wij dat nog enigszins begrijpen (al keert onze maag nog steeds spontaan bij tracks als “Heal the world”), want “Billie Jean”, “The way you make me feel”, “Beat it”, “Wanna be startin’ somethin’ ” en nog enkele andere songs horen bij het beste van wat tweeduizend jaar popgeschiedenis heeft voortgebracht. Maar deel 2 is zo manifest gepland (het duet met Janet Jackson, de vele terapeutische teksten die het over Jacksons recente juridische problemen hebben, een flardje soundtrack, de reklametrailer, het televisie-interview, de eerste clip), dat er van spontaneïteit of echtheid geen sprake meer is. Om maar te zeggen : wij hebben laatst de mini-cd “Stop” (* * * * * Seed) gekocht van het Amerikaanse groepje Madder Rose, waarop een versie staat van de Jackson 5-hit “The love you save”. Wel, van ons krijg je de integrale disc 2 van “History” cadeau voor vijf sekonden van die broze, ontroerend pakkende Madder Rose-cover.
FILM
“Tank Girl” (* * Elektra) bewijst dat Courtney Love ook wat het samenstellen van soundtracks overroepen is. Met tracks van Björk, Veruca Salt, Belly, L7 en Portishead kun je nooit echt overboord gaan, maar een goeie soundtrack heeft visie, verrassingen en variatie. Dat mist “Tank girl”. Even slap is “Bad boys” (* * Work) waarop een aantal mediokeren aantreden (met uitzondering van Warren G) uit vele geledingen van de hedendaagse zwarte muziek : rap, hiphop, swingbeat, soft soul, reggae (aangevuld met de industriëlen van KMFDM).
Stukken interessanter is “The basketball diaries” (* * * Island) naar het gelijknamige boek van Jim Carroll. De auteur mag trouwens enkele van zijn klassiekers prezenteren (“People who died” is nog altijd de parel die het was) en zelfs heropnemen (“Catholic Boy”) in groot gezelschap : Pearl Jam met name. Voor de rest is deze klankband een mengeling van oud (Doors) en nieuwer (PJ Harvey, Rockers Hi Fi, Green Apple Quick Step, Posies, Cult, Flea en Soundgarden, onder meer).
Interessant, zij het zonder echte uitschieters is “Batman Forever”, waarop acte de présence wordt gegeven door U2 (“Hold me, thrill me, kiss me, kill me”, hun jongste single), PJ Harvey (restantje), Brandy, Seal, Massive Attack en Tracey Thorn (een voortzetting van hun kollaboratie), Eddi Reader, Mazzy Star, Offspring, Nick Cave, Method Man, Michael Hutchence (van INXS, cover van Iggy Pops “The passenger”), The Devlins, Sunny Day Real Estate en The Flaming Lips.
KONCERTEN
The Young Gods & Econoline Crush (28/6 Lunateater Brussel), Bluegrasss Etcetera (29/6 De Markten Brussel), The Four Brothers (30/6 Zuiderpershuis Antwerpen), Joan Armatrading (3/7 Lunateater Brussel), King Pleasure & the Biscuit Boys (3/7 Banana Peel Ruiselede), Sheryl Crow (5/7 Lunateater Brussel), The Band (6/7 Lunateater Brussel), Marianne Faithfull & Band (7/7 PSK Brussel), Dag (9/7 Pacific Antwerpen), Robert Cray Band (11/7 Lunateater Brussel), Apache Indian (14/7 Pacific Antwerpen), Buckshot Lefonque (14/7 Mirano Continental Brussel), Dr. John (16/7 Casino Oostende).
JACKY HUYS
De Wapiti’s : de charme van de onschuld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier