PODIUM
TROUW
“Het is een werk waarin ik al mijn gevoelens gelegd heb. Het gaat over de tragische levensloop van ons sociale leven : de Spaanse vrouwen die ongetrouwd blijven en hun truttigheid. Dat is iets wat de huidige generatie jongeren amusant zal vinden, maar wat van een diepgaande sociale dramatiek is. “
Dat schreef Federico García Lorca kort na het voltooien van “Doña Rosita”. Het zou het laatste grote werk worden van de beroemde Spaanse woordkunstenaar. Want op 19 augustus 1936 werd de 37-jarige Lorca door de fascisten van Franco in het geheim gefusilleerd. Voor die falangisten was Lorca om diverse redenen een sta-in-de-weg : hij was een homofiele toneelschrijver, een komponist die naastenliefde predikte voor Moren, negers, zigeuners, en een rijke zoon van een grootgrondbezitter die de idealen van het linkse Volkfront genegen was. En vooral : hij schreef over de onderdrukking van de vrouw in de mannenmaatschappij die Spanje was.
“Doña Rosita” vertelt de tragische geschiedenis van een jonge vrouw die beloofd heeft met een man te trouwen. De man wordt door zijn vader naar het familielandgoed in Zuid-Amerika geroepen en keert nooit terug. Toch blijft de vrouw trouw wachten. Vijfentwintig jaar en talloze liefdesbrieven later komt ze erachter dat hij al lang getrouwd is met een Zuidamerikaanse.
Is het tema nog aktueel ? Heeft het typisch Spaanse toneelgedicht voor ons een dramatische zeggingskracht ? Het jonge, ongesubsidieerde toneelgroepje “Maten” meent van wel en toert de komende weken door Vlaanderen en Nederland met de vrijwel integrale versie van het stuk. Gespeeld wordt door Adrienne Altenhaus, Guy Cassiers, Waas Gramser, Kris Van Trier en Kristin Van Passel. “Doña Rosita” is te zien : op 7, 8 en 9 december in de Monty in Antwerpen, op 17 en 18 december in de Vooruit in Gent, op 9 januari in het kultureel centrum van Hasselt, op 20 januari in de Werf in Brugge, op 22 januari bij Bronks in Brussel en op 27 januari in de Limelight in Kortrijk.
– Info : tel. (03) 866.41.58.
ONVERBIDDELIJK
Bert Visscher, Jules Deelder, Vincent Bijlo, Mark van de Veerdonk, Hans Liberg, Kees Torn, Jan Rot, Hans Dorrestijn, Jenny Arean, Herman Finkers, Maarten van Rozendaal, Paul Haenen, Marcel Verreck…, het aantal Nederlandse cabaretiers dat langs de schouwburgen van onze noorderburen toert, wordt blijkbaar elk seizoen groter. In Vlaanderen is slechts met mondjesmaat iets te merken van die rijke en bloeiende Nederlandse kabarettraditie. Misschien moest een student sociologie of teaterwetenschappen maar eens uitzoeken waaraan dat precies ligt.
Gelukkig komt de grootste Nederlandse kabaretier zo nu en dan nog eens de grens overgewaaid. Freek de Jonge is op 6, 7, 8, 9 en 10 december te gast in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel. Exclusief voor Vlaanderen brengt hij er “De Morgenwijding”. Dat gloednieuwe programma is al de 13de soloshow sedert Freek scheidde van Bram Vermeulen. En ook als die maar half zo goed zou zijn als de 12de (“De Tol”), dan nog is een avond in het gezelschap van de onverbiddelijke nar die Freek is, een regelrechte aanrader voor iedereen die van scherpzinnig teatervertier houdt. Niemand zal zich de 700 frank die een entreekaartje kost, beklagen. Maar ook voor wie de Jonge niet op het podium kan meemaken, is er goed nieuws : “De Tol” werd voor de televisie geregistreerd door de op dit gebied zeer ervaren Jop Pannekoek en zal in twee delen worden uitgezonden op 24 en 25 december via Nederland 3. Let wel : Freek komt pas echt goed tot zijn recht als je hem live bezig ziet.
– Info : tel. (02) 217.69.37.
BEST OF
De Nederlandse schrijvers Jan Mulder en Remco Campert treden al zo’n jaar of vijf samen op, met naar verluidt, grappige en luchthartige voorleesprogramma’s. Daar wordt nu een punt achter gezet, want Campert wil zich voortaan weer uitsluitend aan de literatuur wijden. In het kader van de reeks Geletterde Mensen toeren Campert en Mulder door Vlaanderen met een soort “best of”-show. De komende weken zijn beide heren te horen en te zien in de VUB in Brussel (6/12), in het kultureel centrum van Heusden-Zolder (7/12), in TheaterTeater in Mechelen (8/12), in het kultureel centrum van Lommel (9/12), in de Warande in Turnhout (12/12), in het kultureel centrum van Genk (13/12), in de Vooruit in Gent (14/12), in het kultureel centrum van Lokeren (15/12), in Westrand in Dilbeek (18/12), in de Stadsschouwburg van Leuven (20/12), in de Velinx in Tongeren (21/12) en in het Museumtheater in Sint-Niklaas (22/12).
– Info : tel. (03) 272.40.41
SLUIER
Als hun subsidieaanvraag wordt gehonoreerd, dan zullen er vanaf het najaar 1996 andere artistieke winden waaien in het Gentse Nieuwpoortteater. Een trio bestaande uit toneelmakers Johan Dehollander en Arne Sierens, en zakelijk leider Stef Ampe, maakt zich op om het roer over te nemen van Annemie Vanackere, die enkele maanden geleden artistiek medewerkster werd bij de Rotterdamse Schouwburg.
Op zaterdag 9 december vanaf 20 u.30 prezenteert dit trio een eenmalige “Zaterdagavondvertoning”, een proeve van aktueel teater en dans waarmee de nieuwe artistieke ploeg een tip van de sluier wil lichten over de “andere werking”.
De avond bestaat uit drie delen : drie jongens geven hun energieke interpretatie van “Le Sacre du Printemps” in “Dansé Donsé Dan Dan”, een koreografie die voor het eerst te zien was op het voorbije Victoriafestival. Deel twee is “Wie… een Vreemde”, een kleine kreatie van Dehollander en Sierens. Tenslotte speelt de akteursopleiding van de Hogeschool der Kunsten uit Utrecht “Colette”, een bewerking van Sierens’ toneelstuk “Mouchette”.
– Reserv. : tel. (09)223.00.00.
EDWARD VAN HEER
Freek de Jonge : in Brussel met zijn nieuwste produktie, “De Morgenwijding”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier