PHILIPP PLEIN
Als kind wilde ik een cowboy worden. Omdat ze cool zijn. En vrij. En ze een paard hebben. Ze gaan waar ze willen en doen wat ze willen. Nu ik erover nadenk : ik ben een cowboy. Ik doe ook mijn zin.
Ik geef de klant niet wat hij wil, ik geef hem wat ik wil. Ik ben het merk. Daarom val ik niet bij iedereen in de smaak, maar dat wil ik ook niet. Ik ben Coca-Cola niet. Zij zijn er voor iedereen : jong, oud… Ik ben whisky-cola, alleen geschikt voor een klein percentage van de mensen.
Het ergste wat je kan overkomen in de mode is oud worden. We hebben niet de ervaring of de macht van onze concurrenten, onze grootste kracht is dat we een jong, sexy merk zijn. Net als voor een mooie vrouw zou ouder worden een ramp zijn. Of toch er ouder uitzien. Gelukkig is er plastische chirurgie : nieuwe borsten, nieuwe lippen, minder rimpels… In de mode is dat dan een nieuw logo, een nieuwe look. Is dat oppervlakkig ? Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar, die obsessie met jonge, nieuwe dingen is niet iets dat ik heb uitgevonden.
Ik ben nog geen veertig. Ik denk niet na over wat er binnen tien jaar zal gebeuren. Dat zien we dan wel. We zijn nu hot en daar moeten we nu van profiteren. We zouden er later anders spijt van hebben. Ja, het gaat snel. We openen bijna één winkel per week. Daar zijn twintig architecten voltijds mee bezig. En ja, ik besef dat ik een ongewoon leven leid. Deze ochtend werd ik wakker in Milaan, ben ik met een privévliegtuig naar Rotterdam gevlogen, in de namiddag naar Antwerpen, en vanavond vlieg ik terug naar Milaan.
Niemand verkoopt vandaag ‘alleen maar’ kleren. Als je wilt overleven, moet je een levensstijl verkopen, een droom. Philipp Plein is een luxemerk van de nieuwe generatie. Ik verkoop een product dat je heel graag wilt, maar niet nodig hebt. Je wilt het, omdat je er plezier aan beleeft. Dat is ook mijn boodschap : have fun. Mensen zijn vaak bang om iets aan te doen, omdat het te opvallend of te kort of wat dan ook zou zijn. Waarom ? Wat is het ergste dat er kan gebeuren ?
Ik ben de king of bling. De paus van de pailletten. De pers heeft me die bijnaam gegeven, alsof dat het enige is wat ik doe. In het begin had ik het daar moeilijk mee : ze duwen je in een vakje en daar blijf je dan voor altijd zitten. Net als een acteur die altijd ‘de slechte’ moet spelen. Intussen heb ik er vrede mee, ik ben zelfs trots op de titel. Ik wil wel de koning van de blingbling zijn, dat is beter dan de koning van helemaal niks.
De pers is niet mijn klant. Ik ontwerp niet om hen gelukkig te maken. Het zijn de mensen die mijn kleren kopen die me de meeste voldoening geven. Er is toch geen groter compliment voor een ontwerper dan iemand die iets van je koopt met de centen waar hij zo hard voor gewerkt heeft ? De verkoop is de graadmeter van je succes, niet wat iemand ervan vindt die twee keer per jaar naar je show komt kijken. Die shows, met meer dan duizend plaatsen, organiseer ik trouwens ook voor mijn klanten. In het begin was ik bang dat er niemand zou komen, dus nodigde ik iedereen uit. Waarom zou ik dat nu, nu ik succes heb, veranderen ?
Mijn eerste tattoo is de naam van mijn merk. Mijn naam. Ik heb hem gezet op mijn 22ste, toen ik mijn eerste miljoen omzet heb gedraaid. Dat was een belangrijk moment in mijn leven : ik moest beslissen of ik zou stoppen en terugkeren naar de universiteit om rechten te studeren, of verder zou doen met wat ik bezig was. Het is het laatste geworden. Achteraf lijkt dat de evidente beslissing, maar dat was het niet. Ik was toen de enige die erin geloofde. Vandaag is die tattoo een herinnering aan mijn verantwoordelijkheden. Er werken intussen meer dan 300 mensen voor Philipp Plein, daar wandel je niet zomaar van weg.
Philipp Plein (38) is CEO en designer van het merk dat zijn naam draagt. Hij opende in zeven jaar tijd 86 winkels wereldwijd, waarvan 2 in België : in Knokke en Antwerpen. Plein maakte zopas bekend dat hij een meerderheidsaandeel kocht in het Italiaanse mannenlabel Billionaire Couture. Het is de eerste strategische stap in de uitbouw van de Philipp Plein Luxury Group met een focus op nichemerken.
TEKST ELLEN DE WOLF & PORTRET FILIP VAN ROE
“Onze grootste kracht is dat we een jong, sexy merk zijn. Net als voor een mooie vrouw zou ouder worden een ramp zijn”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier