Schoonheid op natuurlijke wijze zit in de lift, en dus komen ook mineralen op de proppen. Ze proberen sinds kort een plekje in uw beautycase te veroveren, in de vorm van make-up en verzorgingsproducten.

Mineralen zijn stoffen die in de vrije natuur voorkomen en net als vitaminen een essentiële rol spelen in het functioneren van het lichaam. Door hun natuurlijke karakter passen ze perfect in de verkooppraatjes van merken die op de groene trein springen. Maar kloppen die verhalen wel ? Mineralen zijn immers zelden zuiver, zelfs diamanten bevatten sporen van andere stoffen. En je kunt moeilijk zuivere mica op je gezicht smeren, dus moeten er altijd andere stoffen aan toegevoegd worden om van cosmetica te spreken.

Vaak zijn die mineralen synthetisch samengesteld of hebben ze bewerkingen ondergaan, zoals verhitting. Voor make-up kan een poedertextuur op basis van mineralen inderdaad zonder bewaarmiddelen, maar voor huidverzorging ligt dat alvast anders, aldus Patricia Pineau, communicatiedirecteur bij het onderzoeksteam van de Franse L’Oréalgroep. De vaak gehoorde claim dat er in minerale cosmetica geen bewaarmiddelen zitten, lijkt haar onmogelijk bij verzorgingscrèmes : “Opdat mineralen iets zouden doen voor de huid, moeten ze in water zitten. En een formule met water zou bederven zonder conserveringsmiddelen. Zeker in een pot of tube, waarin het product in contact komt met de lucht, en met onontkoombare bacteriën op de vingers.” Een bewering die wél klopt, is dat bepaalde mineralen voor een natuurlijke bescherming tegen uv-stralen zorgen, doordat ze het zonlicht reflecteren.

De cosmetische industrie werkt al een dertigtal jaar met mineralen, maar waarom is er opeens zo’n interesse ? Naast de stijgende populariteit van zogenaamde ‘natuurlijke’ producten heeft het alles te maken met de evolutie binnen het wetenschappelijk onderzoek, aldus Pineau. “Pas onlangs zijn er binnen de moleculaire biologie technieken ontstaan om de precieze aard te bepalen van kleine receptoren aan de oppervlakte van cellen. Daarvoor was het louter empirisme, ze wisten niet welke concentraties mineralen nodig waren in welk type cel. Nu kunnen we ze gebruiken met de nodige wetenschappelijke kennis van hun biologische rol voor de huid én van de huid zelf.” Die biologische rol zou bijzonder positief zijn. “Natrium en kalium zorgen ervoor dat cellen vocht absorberen en binnenhouden. Silicium maakt het celskelet sterker, en ijzer laat de cellen ademen.”

En laat dat kwartet nu net in Crema Nera zitten, de eerste verzorgingscrème van Giorgio Armani. Het was Armani zelf die met het idee op de proppen kwam, L’Oréal ontwikkelde de crème voor hem. De modeontwerper heeft een buitenhuis op het Italiaanse eiland Pantelleria, ook bekend als ‘de zwarte parel van de Middellandse Zee’. Het bestaat uit zwarte vulkanische rotsen maar is desondanks toch erg vruchtbaar, gezien de vele wijngaarden en olijfbomen. Armani bezocht er net als de plaatselijke bevolking al jaren de modderbaden en thermische bronnen, en merkte dat de conditie van zijn huid zichtbaar verbeterde. Dat zou te maken hebben met de versteende lava, een bron van natuurlijke mineralen.

L’Oréal zag in dat romantische verhaal de mogelijkheid tot een succesvol product en ging aan de slag. Onderzoekster Pineau legt uit waarom pantelleriet (de vulkanische steen van het befaamde eiland) zo’n goede basis vormt voor een verzorgingscrème. “Er zijn vulkanische rotsen die omringd zijn door een totaal verlaten, dorre omgeving. Andere, zoals pantelleriet, zorgen voor heel vruchtbare grond. Aan de basis van dat verschil ligt een chemische en minerale samenstelling. Pantelleriet is heel rijk aan silicium, natrium, ijzer en kalium.”

Maar denk nu niet dat er effectief lavasteen in de crème verwerkt zit. Pineau benadrukt dat zoiets absoluut niet kan : “Onderzoekers hebben al aangetoond dat mineralen ons lichaam altijd binnenkomen via water, dus moesten we cellen zoeken die de genoemde mineralen bevatten én oplosbaar zijn in water. Vulkanische steen is dat niet, en bovendien bevat die ook heel giftige stoffen, die we uiteraard niet op onze huid kunnen smeren. Daarom maken we de mineralen synthetisch na, zodat ze wel aan onze voorwaarden voldoen. Er zit dus geen vulkanische steen in de Crema Nera, maar we hebben ons er wél door laten inspireren, en dan met name door de vruchtbaarheid ervan. We vroegen ons af welke mineralen daarvoor zorgen, in welke dosis en in welke soort cellen. Zo is dan het specifieke complex met de vier mineralen ontstaan dat in de crème verwerkt zit.”

De verdiensten van het product zijn volgens Pineau een soepele, stralende en stevige huid en “een hydratatie die 24 uur blijft duren”. Crema Nera is ontwikkeld voor elk huidtype en elke leeftijd, one cream for a lifetime. Aan zo’n exclusieve designercrème hangt uiteraard ook een bijpassend prijskaartje : voor 275 euro is de vulkanische jeugd van u.

Verkoopinfo : Crema Nera van Armani is verkrijgbaar bij Parfuma, Eiermarkt 31, 2000 Antwerpen, 032324611

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content