De Nederlandse winkelketen We Fashion opent dit jaar acht belevingswinkels, ingericht naar een nieuw concept.

Niet zo lang geleden, tot 1999 om precies te zijn, stond de Nederlandse keten bekend als Hij en Zij, aparte winkels voor hem en voor haar. Ondertussen gaan beide shoppers door dezelfde voordeur, onder dezelfde merknaam : We. Hij en zij, dat zijn voor We Fashion vandaag veeleer fictieve voorbeeldklanten geworden, Chris en Lisa heten ze. Wereldburgers van zo’n dertig jaar oud. Met een eerste eigen huis, een druk leven en vooral een eigen stijl. Die stijl kreeg enkele seizoenen geleden een geslaagde make-over, wat opnieuw een jonger publiek naar de We Stores lokte. Jammer genoeg kwam de vernieuwde collectie niet altijd tot haar recht in de winkel.

“Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt om onze collectie en productieprocessen te verbeteren”, vertelt Wouter Kolk, CEO van We Fashion. “De vernieuwing en modernisering van de winkelomgeving waren een logische volgende stap.” Het concept werd ontwikkeld door het gerenommeerde Japanse designbureau Wonderwall, dat ook Uniqlo, Godiva en de Parijse cultboetiek Colette tot zijn klanten rekent. Het Nederlandse Moooi zorgt met een selectie van designmeubelen en -accessoires voor de afwerking. “De samenwerking met Wonderwall en Moooi resulteert in een echte winkelervaring”, aldus Wouter Kolk. “We zijn erin geslaagd om een omgeving te creëren die de sfeer ademt van een ‘ third place’, een plek waar mensen zich – behalve thuis en op het werk – goed voelen en graag tijd door brengen.” Nijmegen kreeg de wereldprimeur.

Nog voor hij/zij de eigenlijke winkel betreedt, stapt de klant in de etalage annex ontvangstruimte. Geen typische verkoopomgeving, maar de huiskamer van Chris en Lisa, ingericht met een grote eettafel, een salon en een keuken die dienst doet als kassa. In de wandkasten staan zorgvuldig gekozen accessoires die de trend van het moment illustreren.

Achter de huiskamer bevindt zich de enorme kast van het koppel : het winkelgedeelte. De nieuwe conceptwinkel in Woluwe heeft zelfs plaats voor een badkamer, waar de Fundamentals-collectie wordt getoond. “Niet de kleding, maar de klant komt op de eerste plaats”, vertelt Masamichi Katayama, oprichter van het designbureau Wonderwall. “We Fashion beschouwt zichzelf niet als een trendsetter, maar als een merk met oog voor persoonlijke schoonheid. Die sfeer hebben we doorgetrokken van de indeling van de winkel tot de keuze van de materialen. Iedere maand wordt het huis heringericht met nieuwe accessoires en wandfoto’s, zo leggen we de focus op een andere trend en blijft het concept fris, zonder de huiselijke sfeer te verliezen.”

Verder is de nieuwe We-belevingswinkel uitgerust met innovatieve technische snufjes. Zoals een digitaal scanningsysteem in de pashokjes, waarmee de winkelbediende direct kan controleren of je kledingstuk beschikbaar is in een andere maat of kleur en waar het zich bevindt in de winkel. Is dit niet het geval, dan kun je het artikel bestellen via de webshop op de digitale schermen aan de ingang van de winkel. Heb je liever eerst wat hulp bij je kledingkeuze, dan kun je vanuit de paskamers je vrienden raadplegen. “Elke winkel is uitgerust met een digitale passpiegel die foto’s maakt van je outfit”, zegt Kolk. “Met één druk op de knop kun je die beelden via e-mail of twitter versturen naar vrienden en familie. Zo weet de klant direct wat ze ervan vinden en kunnen wij, dankzij het ingegeven e-mailadres, hem of haar op de hoogte houden van acties in onze winkels.”

We Fashion opende eind april ook een nieuwe conceptwinkel

in Woluwe Shopping Center, Sint-Lambertusstraat 202.

Later dit jaar volgen Amsterdam, Hamburg en Luzern.

Info : 02 217 56 86 en www.wefashion.com

Door Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content