Gisteren kon u zien hoe de deelnemers van de televisiereeks ‘De designers’ een commercieel stuk ontwierpen voor JBC. Een belangrijke aflevering voor jurylid Ann Claes, Chief Buying Officer bij de kledingketen. Zeker omdat de collectie van de winnaar in de rekken van JBC zal hangen.

Waarom besloot JBC mee te werken aan De designers ?

Het concept past helemaal in onze visie. Onder de slogan Let’s create together willen we, vooral in België, mensen een kans geven om hun talenten te ontwikkelen. In het verleden werkten we al samen met bekende Vlamingen als Koen De Bouw, Evi Hanssen en Ozark Henry, maar ook ontwerpers als Walter Van Beirendonck en Miet Crabbé tekenden al collecties voor ons. Naast deze gerenommeerde namen zijn er ook onbekende mensen die bruisen van creativiteit, zoals de deelnemers van De designers. Voor hen is dit een grote kans.

Waarop hebt u extra gelet ?

We hebben de mensen carte blanche gegeven, dus het belangrijkste is of zij ‘echte designers’ zijn die op een authentieke manier met mode omgaan. De drie finalisten zullen een eigen collectie mogen maken, waaruit wij de winnaar zullen kiezen. Deze collectie moet een logisch geheel vormen, en zeker ook eigentijds zijn. Maar dat zijn kwaliteiten die ook voor de andere juryleden, los van JBC, onontbeerlijk zijn. Draagbaarheid is voor mij geen doorslag-gevende factor, want we moeten in de eerste plaats hun talent beoordelen.

Was er dan niets uitgesloten?

Daar heb ik op voorhand helemaal niet bij stilgestaan, ik heb gewoon alles op me af laten komen. Ik vertrok dan ook naar iedere aflevering als een onbeschreven blad. Het enige dat absoluut onmogelijk zou zijn, is een overdreven duur stuk, met exclusieve stoffen en Swarovski-kristallen, en een prijskaartje van duizenden euro’s.

Voldoet het programma aan uw verwachtingen ?

Tijdens de hele reeks ben ik regelmatig positief verrast, maar er zijn toch ook een paar momenten geweest waarop ik hoopte méér te zien. De kandidaten spelen soms iets te veel op veilig, maar dat maakt ook weer deel uit van hun leerproces. Ze moeten nog leren dat goed nooit goed genoeg is, dat ze alle kansen met open armen moeten grijpen en het onderste uit de kan halen.

Wat houdt de dure naam Chief Buying Officer precies in ?

Samen met de styling- en aankoopafdeling volg ik onze collecties op : waar we naartoe willen, waarop we de nadruk leggen, hoe we de visie van JBC vormgeven,… Een heel boeiende job, ook omdat ik veel mag reizen naar de productielanden en modesteden als Milaan, Parijs, Londen en New York. Het kriebelt nog elk seizoen en het blijft een grote uitdaging, ook al werk ik al sinds mijn negentiende in dit familiebedrijf.

De designers, elke dinsdag

om 20.35 uur op VTM.

Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content