Ingehouden luxe
Het is een kanteljaar voor de horloge-industrie. Veel producenten komen door de crisis weer met beide voeten op de grond. Maar er vallen ook heel wat verjaardagen van klassiekers te vieren.
Veertig jaar geleden lanceerde Zenith zijn El Primero (de eerste chronograaf die tot op een tiende van een seconde nauwkeurig was), kwam Omega met zijn Apollo XI op de markt (om de eerste stappen van de mens op de maan te herdenken) en mikte TagHeuer met zijn sportieve Monaco recht in de roos. Die modellen krijgen er fraai gelijnde en ge-evolueerde opvolgers bij : van de Omega Moonwatch Apollo 11, een heel bijzondere Speedmaster, via een Monaco-concept watch bij Tag Heuer naar de New Vintage 1969 bij Zenith met in elkaar overlopende kleine wijzerplaten.
Zowel Breitling als Bulgari vieren hun honderdvijfentwintigste verjaardag, en dat is bij dat laatste merk de aanleiding om een reeks uit te brengen die de naam van de stichter, Sotiro Bulgari, draagt. Voor het eerst wordt de merknaam niet op de horlogering vermeld. Breitling greep de gelegenheid aan om zijn eerste in huis gemaakte gangwerk met chronograaf, de B01, voor te stellen dat de Chronomat aandrijft.
Dat de industrie niets van haar dynamiek verloren heeft, bleek op het Baselworld salon waar meer dan zeshonderd Zwitserse merken hun modellen toonden, naast een handvol Duitse, Franse, Italiaanse, Japanse en zelfs… Chinese fabrikanten. Kenners kijken een beetje neer op de Japanse giganten, maar dat is geheel ten onrechte. Seiko (dat jaarlijks dertien miljoen horloges op de markt brengt en nog eens 347 miljoen binnenwerken) toonde de hoogst elegante en toch technisch verfijnde Ananta-lijn waarvoor de inspiratie bij de katana’s werd gehaald, de zwaarden van de samoerai. Van de vijf modellen worden er twee aangedreven door de Spring Drive, een in huis ontwikkeld mechanisch geheel waarvan de loop geregeld wordt door de tri-synchroregulator die voorzien werd van een elektromagnetisch afremsysteem. Ook Casio veroverde een plaats in de horlogerie met innoverende technieken. De Oceanus OCW-S1250TC wordt automatisch bijgesteld via een radiosignaal, loopt op zonne-energie en is uiterst schokbestendig.
Sinds jaar en dag stellen ook modemerken horloges voor en sommige, achtervolgd door de smalende opmerkingen van de ‘echte’ horlogers, bogen zich diep over de technologie. Bij Dior werd in de Christal-lijn zelfs een model met tourbillon voorgesteld en zag een hightech kwartshorloge het licht. Chanel vertrouwt verder op het succes van de J12, en bracht in Bazel een model waarvan de wijzerplaat bezet is met 724 robijnen en diamanten en voorzien van een gangwerk van Audemars Piguet. Salvatore Ferragamo lanceerde een horloge met tourbillon terwijl bij Valentino een automatische chronograaf het licht zag. Hermès gaf de klassiek geworden Cape Cod wat meer embonpoint en toonde een elegant zakhorloge, een variante op de immer verfijnde Arceau. Calvin Klein brengt voor het eerst een automatische mannenlijn uit en zowel John Galliano als Swarovski (met respectievelijk 22 en 45 stuks) hebben hun debuut niet gemist.
Naast de erg verfijnde en vaak vergezochte complicaties die men bij toppers als Breguet of VacheronConstantin aantreft, valt ook de betere middenklasse op door haar dynamiek. Tissot wordt nogal eens onderschat en brengt dit jaar een betaalbare Couturier chronograaf op de markt. Hamilton doet het wat origineler met zijn Base Jumper chronograaf waarvan de functies via de horlogering worden bediend. Longines zoekt het wat verder met zijn Column Wheel Chronograph voorzien van een kolomwiel, als wil het de nadruk leggen op zijn technisch kunnen.
En dan zijn er de buitenbeentjes als Urwerk, dat voortborduurt op zijn zeer originele tijdsaanduiding. Felix Baumgartner en zijn designer Martin Frei toonden een driedimensionale kast waarin vier satellieten voor de tijdsaanduiding zorgen. Maximilian Büsser en zijn gesofisticeerde vrienden, de creatievelingen achter MB&F, brachten in Bazel hun Horological Machine N°3 uit , hun derde zeer opmerkelijk vormgegeven horloge – al heeft dat meer weg van een ruimteschip aan de pols. Ook Romain Jerome zocht het in de ruimte. De man die enkele jaren geleden zijn Titanic Watch lanceerde, toonde dit keer zijn Moon Watch, waarin stof van een door de NASA meegebrachte maansteen werd verwerkt. Icelink lanceerde een rechthoekig horloge met de uuraanduiding in verschillende timezones, terwijl Blu een Majesty Tourbillon MT3 uitwerkte, met liefst drie tourbillons, een doorzichtige kast en een unieke manier van aanduiding op drie niveaus. HarryWinston werkte dan weer een lineaire tijdsaanduiding uit in zijn Opus 9.
Kortom, er is weer voor elk wat wils en kiezen is verliezen. We zagen de onsterfelijke schoonheid van de creaties van Jaquet Droz, de meesterlijke eenvoud van Chopards L.U.C. Twist, de verfijnde elegantie van Rado’s True Chronograph Platinum Matt, de opwindend zichtbare techniciteit van Maurice Lacroix’ Chronographe Squelette, de discrete elegantie van Eterna’s Contessa, de ingetogen zwartgekleurde luxe van Hublots Big Bang King Power, de vertrouwde aanblik van Rolex’ Perpetual Datejust 2 en de sublieme virtuositeit van Breguets Tradition.
Door Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier