:: Info : www.icehotel.com

De geschiedenis van het eerste ijshotel is bekend : voormalig zeeman Ynge Bergqvist settelde zich in Jukkasjärvi, een Zweeds dorpje, tweehonderd kilometer boven de noordpoolcirkel. Als gerant van een plaatselijk museum probeerden hij en een paar zielsgenoten in de jaren tachtig toeristen aan te trekken met rivierrafting en trektochten door Lapland. Maar dat kon alleen ’s zomers. De winters waren behalve koud (tot -40 °C) en donker (gedurende zes weken geen zon boven de horizon) vooral saai. Toen herinnerde Bergqvist zich een ijssculptuurfestival dat hij begin jaren zeventig had gezien in Japan en hij organiseerde zijn eigen versie. Omdat zoute regen en 7° C toen de boel verpestten, werd bij de volgende editie een beschermende iglo gebouwd. Twee jaar daarna zocht een vriend van Bergqvist overnachting voor een groep in het volgeboekte Jukkasjärvi. Meer lachend dan serieus stelde die zijn iglogalerij voor. En zo geschiedde : in februari 1992 overnachtten de eerste veertien mensen in wat een wereldberoemd ijshotel zou worden.

In de beginjaren groeide het hotel traag. Tot Absolut Vodka en zijn beruchte marketingafdeling zich er in 1994 mee kwam bemoeien. Toen die er twee jaar later in slaagde Herb Ritts een reclamecampagne te laten fotograferen met Naomi Campbell en Kate Moss in Versace-outfit, was de hippe toon gezet. En die blijft behouden, dankzij bijna een half miljoen euro marketingmiddelen en naar schatting vijfhonderd bezoekende journalisten per jaar. Elke winter strijken zo’n vijftigduizend bezoekers neer aan de oevers van de Torne, twaalfduizend daarvan overnachten er ook op een ijsbed, waar matras, rendiervel en thermische slaapzak voor een warme nacht zorgen. Het succes is logisch, vindt merkconsultant Nicholas Ind. “In een gebouw slapen dat vier maanden later wegsmelt, dat spreekt tot de verbeelding.” Die fantasie wordt nog versterkt door een internationaal beeldhouwteam dat de hotelsuites decoreert. Zo ontstond dit jaar een rock-‘n-roll kamer met podium en The Streets met de mooiste gebouwen van New York.

Vraag het maar aan Louis Vuitton, Lacoste of Gucci : wat hip is, wordt gekopieerd. Hoewel alleen dat van Jukkasjärvi zich Icehotel mag noemen, hebben Noorwegen, Finland, Canada en Alaska er intussen allemaal een. Het Kemi Snowcastle in Finland heeft zelfs het partnership nagebootst : het werkt samen met Finlandia Vodka. Door de toenemende concurrentie werd het Icehotel gedwongen zijn unieke positie op een andere manier veilig te stellen. “Dat doet het nu met een warme ontvangst en een goede service”, zegt Nicholas Ind. En met spin offs, uit ijs natuurlijk : een bar, een kerk – waar koppeltjes kunnen trouwen – en een theater, met dit jaar Romeo & Julia van Shakespeare op het programma.

Steeds belangrijker werd het ijs zelf. Elk jaar in maart of april, als de ijslaag op zijn dikst is, worden grote blokken (1 bij 2 meter) uit de rivier gezaagd en opgeslagen in een reuzendiepvries. Een deel van die 3,5 ton wordt bewaard voor het Icehotel van het volgende jaar, maar al de rest gaat ruw, als glas of sculptuur naar beurzen, evenementen of productlanceringen in heel Europa, en zelfs de VS en Brazilië. Het zijn de Absolut Icebars die nu de grootste teasers zijn : er bestond er al een in Stockholm, in oktober 2004 kreeg Milaan een exemplaar. De plannen voor de volgende Europese stad zijn concreet, maar voorlopig geheim. “De bars passen in een bredere trend van experience marketing”, legt Corine Versteylen uit, onderzoekster aan het Vlerick Retail & Trade Marketing Center. “Architectuur, materialen, muziek, verlichting,… Alle zintuigen worden bespeeld om het tot een onvergetelijke ervaring te maken.” Toog, meubelen, sculpturen en glazen : alles samen is zo’n bar goed voor 45 ton “bevroren en helder water dat we geleend hebben van de Torne”.

Tekst Leen Creve

Overnachten op ijsbedden en eten of drinken uit diepgevroren servies als alternatief voor de klassieke wintervakanties op de latten. Een succesformule.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content