Glans en gloed

Een rimpeltje hier en daar geeft een gezicht karakter, maar een doffe teint is uit den boze. Wat wij willen ? Bovenal een stralende huid, meer dan ooit.

De nieuwste verzorgingsproducten zijn vooral gericht op éclat. Een stralende huid heeft drie eigenschappen : ze is egaal, glad en heeft een zekere gloed. Om dat te bereiken, heeft elk merk zijn eigen aanpak. Maar ook make-up kan een steentje bijdragen.

Verhelderen

Hoe egaler de huidskleur, hoe minder camouflage nodig is en hoe jeugdiger het gelaat oogt. Huidverkleuringen aanpakken behoort dan ook tot de sleutelopdrachten om een frisse teint te verkrijgen. Het verhelderen van de huid impliceert de beteugeling van de aanmaak van melanine, want huidverkleuringen ontstaan door een opeenhoping daarvan. Melanine is een bruine kleurstof die wordt aangemaakt door de pigmentcellen in de opperhuid. Die stof heeft een filterende werking en beschermt de huid op een natuurlijke manier tegen uv-schade. Onder invloed van zonlicht neemt de productie ervan toe. Het neveneffect daarvan – een gebronsd kleurtje – valt bij de meesten van ons bijzonder in de smaak.

In optimale omstandigheden wordt de melanine weer afgebroken en verdwijnt het pigment door de afschilfering van de huid. Maar dit proces kan worden verstoord door diverse factoren, zoals veroudering, een overmatige blootstelling aan de zon of genetische oorzaken. Vrije radicalen krijgen dan de kans schade aan te richten, waardoor er plaatselijke opeenstapelingen van melanine ontstaan, en dus huidverkleuringen.

Aangepaste cosmetica beperken de melanineproductie zodat hyperpigmentatie wordt verminderd. Eén voorbeeld van zo’n ophelderend product is het Radiant Facial Mask, dat ontwikkeld werd in de Max Huber Research Labs van La Mer.

La Mer werkt samen met verschillende onderzoeksinstituten en farmaceutische bedrijven in de Verenigde Staten, Japan en Europa. Zo kwam men op het spoor van de corallinis officinalis : een wit zeewier uit Bretagne. Dit organisme is erg calciumrijk, wat naar verluidt uitzonderlijk is in het plantenrijk. Het ferment van dit type wier zou de melanineproductie normaliseren en een antioxidantrijke omgeving scheppen. Het is het hoofdingrediënt van de 30 ml vloeistof waarin het schoonheidsmasker is gedrenkt, dat verder ook antioxidanten, verhelderende en verzachtende ingrediënten bevat. De productie van het masker is een internationale kwestie. Het serum wordt in het Amerikaanse laboratorium gemaakt, het katoenen masker wordt in Japan vervaardigd en wordt met het serum doordrenkt in een Frans farmaceutisch bedrijf, en in Groot-Brittannië wordt het hele product samengevoegd.

In mei werd het masker gelanceerd op de Japanse markt bij wijze van test, omdat Japanse vrouwen doorgaans een gevoelige huid hebben met neiging tot hyperpigmentatie. Het succes was bemoedigend en dit najaar is het de beurt aan de Verenigde Staten en Europa. In de VS en in Europa wordt het schoonheidsmasker op een andere manier voorgesteld dan in Japan : als een verhelderend product, in plaats van een whitening. Niet dat Japanse vrouwen echt een wittere huid willen. Ze willen vooral een zuivere huid. Dat is de oorspronkelijke betekenis van de term ‘whitening’, maar die gaat een beetje verloren in de vertaling.

Rozige gloed

Helena Rubinstein pakt verkleuringen aan met een gestabiliseerde vorm van ascor-binezuur of vitamine C. Vitamine C is gekend voor zijn depigmenterende en radicalenwerende werking. Bovendien stimuleert vitamine C de bloedsomloop in de haarvaten, waardoor zuurstof en voedingsstoffen beter circuleren, afvalstoffen sneller afgevoerd worden en de teint wat rozig wordt. Een fletse huid wijst op gebrekkige bloedsomloop. Vermoeidheid, stress of milieuvervuiling zijn mogelijke oorzaken, maar ook de leeftijd speelt een rol. Mettertijd vermindert het aantal haarvaten, waardoor de huid er vaal en dof gaat uitzien.

Glad en licht

Wie ‘éclat’ zegt, zegt ‘licht’. De huid moet dus zo glad mogelijk zijn, om het licht goed te kunnen weerkaatsen. Door het polijsten van het huidoppervlak verdwijnen de elementen die de weerkaatsing verstoren, zoals schilfertjes bij een droge huid of overtollig talg bij een vettere huid. De manier van exfoliatie moet aangepast worden aan het huidtype. Een gevoelige huid is beter af met een peeling op basis van enzymen of zuren dan met een scrub met korreltjes. Maar scrubben is in principe mogelijk voor de meest delicate huidtypes. Onder andere Clinique heeft een masker met microdermabrasie-effect, speciaal ontwikkeld voor de gevoelige huid. Dat past helemaal in de filosofie van het merk, dat al jarenlang hamert op het belang van het verwijderen van dode huidcellen.

Reliëf en uitzicht hangen niet alleen samen met exfoliatie, maar ook met vocht. In een perfect gehydrateerde huid wordt het water vastgehouden, zodat een spiegelglad oppervlak ontstaat. Het is dan ook vanzelfsprekend dat hydraterende bestanddelen niet ontbreken in producten voor een stralende huid.

Make-up

Volgens Gucci Westman, make-up artist bij Lancôme is de aandacht voor een stralende teint groter dan ooit : “We willen er tien jaar jonger uitzien, zonder botox. Een smetteloze teint is de grootste trend, daarom zijn antiverouderingproducten en éclat belangrijk. Pas daarna kun je denken aan kleuren en make-up”, zegt ze. Voor ze make-up aanbrengt, gebruikt Gucci Westman meestal een masker om de huid te verlevendigen. “Dat doet zoveel. Ik vind leeftijd niet belangrijk en rimpels zijn natuurlijk, maar de huid moet stralen. Die mag niet dof en grauw zijn.” Voor wie daar wat hulp bij kan gebruiken, adviseert ze om skin correctors te gebruiken en de foundationkleur aan te passen door er wat meer geel aan toe te voegen.

Veel foundations bevatten tegenwoordig speciale pigmenten die het licht op een subtiele manier vangen en weerkaatsen. Zo komt de teint helemaal tot leven en worden kleine oneffenheden aan het oog onttrokken. Een concealer verdoezelt schaduwen in het gelaat en een highlighter trekt licht aan (bij voorkeur op de buitenkant onder de wenkbrauw en op het hoogste punt van de jukbeenderen) en kan lijnen (fronsrimpels) en groeven (mond- en neusplooien) minder diep doen lijken.

– Foundations : Nivea Luminosity-Flash-Fusion (13,99 euro), Chanel Pro-Lumière (9 T : 38,64 euro), Giorgio Armani Hydra Glow (42 euro), Biotherm Aquaradiance (27,53 euro)

– Concealers : Estée Lauder Double Wear (21 euro), The Body Shop (12 euro), La Roche-Posay Unifiance : 13,50 euro

– Highlighters : YSL Touche Eclat (33 euro), Clarins Eclat Minute (26 euro)

Door Anne Roggen m.m.v. Sofie Albrecht Foto Etienne Tordoir

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content