gezond verstand gaat voor
Eerst waren er de monovolumes ( Espace en Voyager), dan volgden de compacte monovolumes ( Renault Scenic, Opel Zafira) en nu komt Opel met de Meriva aandragen, die nog een stapje verder gaat. Met een buitenlengte van slechts 4,04 meter is hij nog eens 27 centimeter korter dan de Zafira. De vraag is dan ook : hoe bruikbaar en hoe flexibel kan zo’n korte auto nog zijn. Het ondubbelzinnige antwoord : zéér bruikbaar, en dat is in de eerste plaats te danken aan de opmerkelijke lange wielbasis van 2,63 meter, amper 6,5 centimeter korter dan die van de Zafira en zelfs 5 centimeter méér dan de Scenic.
De efficiëntie van het interieur van een auto is grotendeels afhankelijk van de verhouding tussen wielbasis en buitenlengte en in het geval van de Meriva haalt die met 63 procent een opmerkelijk hoog resultaat. Toch waren de ingenieurs uit Rüsselsheim daarmee nog niet tevreden, want ze voorzagen de achterzitjes ook van het FlexSpace-systeem (dat op de Zafira debuteerde), waarbij een dichtgeklapte stoel ook grotendeels in de bodem kan verzinken, zodat de rugleuning in het verlengde van de koffervloer ligt. Maar nog waren ze niet tevreden en ze ontwierpen twee brede buitenstoelen en een smalle centrale stoel (zoals in de Boeing 767), die in een handomdraai tot een multifunctionele achterconsole kan worden omgetoverd. De buitenstoelen kunnen in hun klassieke positie niet alleen over een lengte van 13 centimeter worden verschoven. In de zogenaamde comfortstand (met dichtgeklapte middenstoel) kunnen ze ook zo’n 7,5 cm naar het midden en vervolgens 7 centimeter naar achteren glijden zodat ze tussen de wielkasten passen. We gebruiken het woord niet vaak, maar de omschrijving ingenieus is hier op zijn plaats, al zullen kniesoren volhouden dat de stoelen niet uitgenomen kunnen worden. Wat klopt, maar niets ter zake doet.
De zitruimte voor de passagiers achterin is genereus (zelfs ruimer dan bij de Zafira) en dat is toch opmerkelijk voor zo’n compacte wagen. Voorin zit de chauffeur heerlijk hoog en kijkt dan uit op een erg sober en neutraal dashboard met een zeer duidelijk in-strumentenpaneel. In optie kan een opklapbare voorstoel besteld worden, dat maakt het mogelijk 2,40 meter lange surfplanken in de Meriva mee te nemen. En dan vergeten we nog andere snufjes zoals de extra bagageruimte onder de koffervloer. De klant die goed heeft opgelet en over gezond verstand beschikt, laat de geplande Zafira links liggen en stevent meteen op de 4000 euro goedkopere Meriva af.
De koper heeft momenteel de keuze tussen twee benzinemotoren (1.6 en 1.8), in de herfst komen twee turbodiesels van 1.7 liter eraan, waarvan de CDTI met common rail-injectie aan 5,5 liter genoeg heeft voor 100 km. In afwachting van de komst van die veelbelovende krachtbron, gaan we op stap met de 1.6 benzine, gekoppeld aan een Easytronic-versnellingsbak die je de keuze laat : geheel automatisch rijden of manueel met automatische ontkoppeling. Dat blijkt geen slechte combinatie, de wegligging en de hernemingen van de Meriva vallen prima mee. Ook al mocht het schakelen iets sneller kunnen.
Dat de Meriva-ontwerpers de lat hoog leggen, bewijst het basisveiligheidspakket, dat uit een DSA-ophanging, ABS, vier schijfremmen, een elektronische remkrachtverdeling én remhulp bestaat. Ook frontale en laterale airbags worden standaard meegeleverd, naast vijf in de hoogte regelbare hoofdsteunen en driepuntsgordels, gordelspanners en bevestigingspunten voor twee Isofix-kinderzitjes op de buitenste plaatsen. Fullsize gordijnairbags (in combinatie met actieve hoofdsteunen vooraan) zijn een optie. De 1.6 liter basisversie staat 13.995 euro geprijsd, voor onze 1.6/100 pk met Easytronic wordt 16.045 euro gerekend.
pierre darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier