Geen half werk, Donatella gaat voor Demi

Een hart onder de riem voor de taaie tantes onder de veertigplussers : na Madonna is comebackdiva Demi Moore het nieuwe gezicht van Versace.

Is Donatella in de ban van de kabbala ? Liggen er straks rode Versace-armbandjes in de etalages ? Want na Madonna voor de zomer doet het Italiaanse luxemerk ook voor de promotie van de komende herfstcollectie een beroep op een volgelinge van de joodse mystieke beweging. Geen voor de hand liggende keuze overigens, Demi Moore. Want wanneer stond ze voor het laatst in de schijnwerpers ? Voor alle duidelijkheid : we hebben het nu niet over haar filmoptredens, die cinefielen wereldwijd kwaaie dromen bezorgen. Nee, Demiologen situeren haar grootste triomf in augustus 1991, toen ze naakt en hoogzwanger op de cover van Vanity Fair verscheen. Ook niet onverdienstelijk : de cover van augustus 1992 van hetzelfde blad, waarop ze alweer naakt prijkte, dit keer versierd met bodypaint. In maart 2005 had Gimme Moore (haar bijnaam in Hollywood) opnieuw prijs . Demi pregnant at 42” blokletterde de cover van het Amerikaanse roddelblad Star. De ster en haar vijftien jaar jongere partner Ashton Kutcher zouden voor oktober een baby verwachten, wat moest verklaren waarom ze van haar gebruikelijke dieet van Red Bull en sigaretten was afgestapt. Het paar reageerde vaag. Demi liet via haar publicist weten dat ze op dat moment niet kon zeggen dat ze zwanger was, en Kutcher grapte dat hij altijd al de laatste was die iets wist. Sindsdien is het stil rond de vermeende zwangerschap. Op de foto’s die Mario Testino voor de Versace-campagne schoot, is Demi in elk geval rank als een hinde.

Ja, die foto’s. Herinnert u zich Madonna als zakenvrouw (of luxecallgirl ?), druk in de weer met haar agenda en een witte telefoon ? Met Demi ging Testino verder op de ingeslagen weg. We zien Demi in een strak wit designinterieur, gekleed in glamoureuze, hypervrouwelijke outfits en dito accessoires. Een rijke erfgename in haar pied-à-terre in een anonieme metropool ? Een socialite in een dure hotelsuite ? Wie de volledige serie foto’s gezien heeft, kan alleen maar concluderen dat Testino wel in is voor een grapje. Demi in een voilen avondjurk in een badkuip. Ook zonder water een ongewone pose. Demi in een wuft ensemble en naaldhakken in een royaal uitgevallen lavabo. En, als klap op de vuurpijl, Demi, slechts gekleed in een wit badlaken, zwarte kousen, stiletto’s en met een royale handtas in aanslag… op een toilet. Een designtoilet uiteraard, en met het deksel dicht, maar toch. Helaas sprak Demi zelf haar veto uit tegen de publicatie van deze meer tot de verbeelding sprekende foto’s. Volgens een berichtje in Women’s Wear Daily was ze enigszins onzeker tijdens de fotoshoot en drong ze er bij Testino op aan om haar toch vooral niet vanuit hoeken te schieten die haar minder fotogenieke trekken zouden belichten. Een wijze en diplomatische Testino antwoordde dat ze mooi was vanuit elke mogelijke hoek.

’t Is maar wat je mooi noemt, natuurlijk. Toegegeven, de vrouw op de foto’s ziet er goed uit. Misschien zelfs té goed voor een levende, ademende mens. Niet dat Demi aan een twintigjarige doet denken. De garderobe die ze hier showt, is trouwens niet bedoeld voor prille spring-in-’t-velds. Dit is de betere glamwear die vraagt om de zelfzekerheid en elegantie van een vrouw met enige levenservaring . Een vrouw als Demi dus, ware het niet dat ze er op de fo-to’s als een gladgestreken en uitdrukkingsloze cartoonversie van zichzelf uitziet. Schier onherkenbaar. Niets herinnert nog aan het frisse kind dat in 1984 voor het eerst van zich deed spreken in films als Blame It on Rio en St. Elmo’s Fire.

In modekringen wordt met gemengde gevoelens gereageerd op de campagne. Sommigen vinden dat Demi er ronduit schitterend uitziet, nog altijd een van de meest oogverblindende Hollywoodsterren, een in de tijd bevroren rolmodel voor veertigplussers. Maar niet iedereen ziet het zo. “Nu weet ik het zeker, Demi is een vent”, sneert ene Asian Lep op de website Fashion Addict Diary. Andere fashionista’s spreken hun ongenoegen uit over het feit dat tegenwoordig geen topmodellen maar celebrity’s de covers van glossy’s sieren en als gezicht van reclamecampagnes fungeren. Ene Lera maakt het wel heel bont als zij (?) beweert dat de ideale Versace-vrouw een chirurgisch gerecalibreerde bejaarde is met de allures van een Milanese travestiet.

Eén ding is duidelijk : net als Madonna is Demi altijd goed voor controverse. En wat sommigen krengerigheid noemen, heet bij anderen karakter. Als Demi één talent heeft, dan is het wel om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden. Is het dat wat Donatella aanspreekt ?

Niet vies van een schandaaltje

Als Demi geen overlever was, had ze Hollywood nooit gehaald. Haar levensverhaal zou uit een Jackie Collins-romannetje kunnen komen. Ze werd in 1962 als Demetria Guynes geboren in Roswell, New Mexico. Haar moeder haalde haar naam uit een vrouwenblad. Of ze naar een shampoo dan wel naar een schoonheidscrème genoemd werd, Demi weet het nog altijd niet. Haar echte vader heeft ze nooit gekend. Haar stiefvader Danny Guynes scheidde van haar moeder en pleegde zelfmoord toen ze op de middelbare school zat. Vóór haar stiefvader er een eind aan maakte, deed hij het gezin 48 keer verhuizen. Geen wonder dat ze niet bepaald een studiehoofd was. Haar moeder zonk uiteindelijk weg in alcoholisme. Jaren later, toen het tussen de twee tot een breuk was gekomen, zou ze in groezelige blaadjes de naakte poseersessies van haar dochter imiteren.

Demi ging op haar zestiende van school en trouwde twee jaar later met rockmuzikant Freddie Moore, een verbintenis die niet lang zou standhouden. Op haar negentiende kreeg ze een rol in de soap General Hospital. Drie jaar lang verbraste ze haar gage aan uitgaan en cocaïne. Toen Joel Schoemacher haar engageerde voor St. Elmo’s Fire, deed hij haar een contract ondertekenen. Mocht ze het wagen om high op de set te verschijnen, ze zou er onverbiddelijk uitvliegen.

Het was een engagement dat haar leven een nieuwe wending zou geven. Demi kickte af en bleef voortaan clean. De ironie wil dat van alle jonge acteurs die ten tijde van St. Elmo’s Fire als de zogenaamde brat pack aantraden, zij de enige is die nog in de schijnwerpers staat. De carrières van Rob Low en Emilio Estevez staan op een laag pitje. En wat is er in godsnaam van Ally Sheedy, Mollie Ringwald en Judd Nelson geworden ? Successen als Ghost en A Few Good Men maakten Moore in het begin van de jaren negentig even tot de best betaalde actrice van Hollywood. Met haar frisse korte kopje lokte ze wereldwijd een stormloop naar de kapper uit. Niet dat houten Demi meteen Oscar-materiaal was. Maar ze had wel een neus voor controversiële rollen. Wie herinnert zich niet de herrie rond Indecent Proposal, waarin rijke stinkerd Robert Redford een jong koppel in geldnood een miljoen dollar biedt als hij één nacht met Demi mag doorbrengen ? En Disclosure, waarin ze gestalte geeft aan een gewetenloze macha die het op de eerbaarheid en de promotie van haar collega Michael Douglas heeft gemunt?

Ook privé was Demi niet vies van een schandaaltje. Drie weken vóór haar geplande huwelijk met Emilio Estevez liet ze hem zitten voor Bruce Willis. Met hem vormde ze jarenlang een van de machtigste en rijkste Hollywoodkoppels en kreeg ze drie dochters : Rumer, Scout en Tallulah Belle. Toen de pers brandhout maakte van haar acteerprestaties in GI Jane en Striptease, besloot ze haar carrière op te geven en huisvrouw te worden in Hailey, Idaho, een stadje dat zowat integraal aan het powercouple toebehoorde. Maar het viel haar tegen. Er waren geruchten over wederzijdse ontrouw en in 1998 ging het koppel uiteen. In vriendschap, zoals dat heet, en met het geluk van de kinderen als prioriteit. Moore bleef nog een paar jaar in Hailey hangen, maar toen de kinderen groter werden besloot ze dat het tijd was voor een make-over. Idaho mom werd Demi the diva met de hulp van een personal trainer, een voedingsconsulent, een herschikking van de eerder opgevulde boezem, liposuctie van buik, heupen en dijen, een facelift (een oneffenheid in haar huid zit nu anderhalve centimeter dichter bij haar oor) en botox. Volgens anonieme bronnen in Hollywood liet ze onlangs ook het laatste wobbelige onderdeel van haar anatomie û haar knieën û hersculpteren. De roddelbladen berekenden dat de verbouwingswerken alles bij elkaar minstens 250.000 dollar moeten hebben gekost.

Maar het resultaat mag gezien worden. Toen de 40-jarige in Charlie’s Angels : Full Throttle in een onooglijke bikini uit de golven opdook, kreeg ze met haar relatief kleine rol van ‘gevallen engel’ meer publiciteit dan de jonge hoofdrolvertolksters Cameron Diaz, Drew Barrymore en Lucy Liu. En toen ze op de première rijkelijk laat verscheen aan de arm van haar jonge minnaar Kutcher en met haar drie kinderen én haar beroemde ex in haar zog, stal ze ook daar de show. Net zoals ze dat eerder had gedaan toen ze ten tijde van GI Jane met een kaalgeschoren schedel ging armworstelen in talkshows of voor de ogen van een verbouwereerde Letterman uit de kleren ging bij de promotie van Striptease. Zoals de columniste Catherine Seipp van het on line-magazine Salon het uitdrukt : “Demi Moore is een eenvrouwspubliciteitsmachine. Zij is de Joan Crawford van deze tijd : een meisje van nederige afkomst dat zichzelf door wilskracht en een razende honger naar erkenning tot een ster transformeerde, maar altijd de ziel van een supermarktcaissière behield.” Een vrouw, kortom, waarmee veel vrouwen zich kunnen identificeren. Dat heeft Donatella goed bekeken.

Tekst Linda Asselbergs

Dit is de betere glamwear die vraagt om de zelfzekerheid en elegantie van een vrouw met enige levenservaring. Een vrouw als Demi dus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content