Fusion beauty

Terwijl de grote internationale merken de wereld inpalmen, verwerken ze wat exotisme in hun producten. Schoonheid zonder grenzen : de wereld in je badkamer.

:: Meer lezen ? ‘Beauté du siècle’ bij uitgeverij Assouline, ‘Secrets de beauté des femmes du Maroc’, door Catherine Deydier, uitgeverij Plume.

Etnische invloeden doen zich al jaren gelden in de culinaire wereld, decoratie en mode. Ook cosmetica krijgt steeds meer exotisme. Dergelijke ingrediënten zijn al langer geliefd om hun exclusiviteit, maar er zijn nu ook volledige gamma’s geïnspireerd op uitheemse culturen en tradities. En ze doen het goed, want ze wekken onze nieuwsgierigheid op en voldoen aan de behoefte aan het exotische van andere geuren, texturen en kleuren. In onze schaarse vrije tijd willen we ons optimaal kunnen ontspannen door weg te vluchten in een tot de verbeelding sprekende wereld. Bedwelmende geuren uit het Midden-Oosten, Japanse badrituelen, holistische verzorging met een Indiase filosofie… het gaat erin als zoete koek. Een schoonheidsinstituut is niet meer bij de tijd, zonder oosterse massagetechnieken, hamam of epileren met honing of suiker.

Terwijl de grote merken hun producten in de hele wereld verkopen, beseffen ook zij dat er meer is dan één (westers) schoonheidsideaal. Ze halen inspiratie in exotische schoonheidsrituelen en trekken ‘andere’ gezichten aan om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Estée Lauder koos voor Lya Kebede, Revlon vroeg Halle Berry, L’Oréal doet het met de Chinese actrice Gong Li en Lancôme trok Oluchi en Devon Oaki aan om zijn kleuren bij de jongeren te verdedigen. Jean Paul Gaultier gebruikt een uitheemse schoonheid voor het parfum Fragile en Gucci volgt met een Aziatisch model voor zijn nieuwe Eau de Parfum II.

Het Oosten Japan bepaalt het gezicht van de oosterse cosmetica, omdat dat het enige land is met een goed ontwikkelde cosmeticamarkt en verschillende eigen merken die ook verspreid zijn in het Westen. De cultuur, filosofie en tradities die in de Japanse kijk op schoonheid zijn verweven, kunnen ons best bekoren en we hebben veel vertrouwen in de hightech kant van verzorgingsmerken als Shiseido, Kanebo en Annayaké.

Japanners gebruiken weinig parfum uit respect voor hun omgeving. Minder zuinig springen ze om met wierook en geurkaarsen om huizen en tempels te voorzien van aroma’s met een weldoend effect op lichaam en geest. Ook in de uitgebreide Japanse badrituelen worden geuren niet gemeden : eerst wast en schrobt men zich op een krukje aan de kraan en daarna neemt men een heet bad, waaraan vaak verse bloemen en planten zijn toegevoegd, om zich te ontspannen. Goed verzorgde, welriekende mensen dus, al heeft de doorsnee Japanner door zijn voeding, cultuur en fysiek nauwelijks een lichaamsgeur. En wie daar toch last van heeft, kan rekenen op de nodige hulpmiddelen : zo ontwikkelde Shiseido met succes een product dat de geur van oudere mensen neutraliseert. De grootste hap uit hun beautybudget gaat naar verzorging : haren moeten schoon, glanzend en zacht zijn, en de huid zo licht en egaal mogelijk. Die obsessie door een witte teint dreef vrouwen van adel vroeger zover, dat ze hun tanden zwart kleurden om hun gelaat nog witter te doen lijken. De jonge generaties experimenteren liever met verlichtende crèmes.

India

In India is schoonheid vooral verbonden met gezondheid : een heldere teint, lange, zwarte, glanzende haren en sprekende ogen zijn de norm. De traditionele plantenkennis komt te pas om aromatische oliën te maken voor haar en huid. Ook make-up bestaat uit natuurlijke pigmenten : as van dadel- en olijfpitten is de basis van kholpoeder om de ogen op te maken en roodpigment van bloemen en fruit kleurt lippen en stippen. De rijke cultuur en filosofische levensbeschouwing spelen een grote rol in de verzorgingsrituelen. Met name de ayurveda, de holistische ‘leer van het leven’ die streeft naar lichamelijke en geestelijke harmonie, is een dankbare inspiratiebron voor verschillende merken. Daniel Jouvance flirt in zijn marine Aquaprana-lijn met de ayurvedische principes, die ook Aveda niet vreemd zijn. Topmodel Christy Turlington verhoogde het hipgehalte door zelf de ayurvedische verzorgingslijn Sundari uit te brengen. Ook The Body Shop had een ayurveda-lijn, die jammer genoeg gestopt is wegens gebrek aan interesse.

Midden-Oosten en Afrika

De schoonheidsmiddeltjes uit Afrika en het Midden-Oosten lijken vaak op keukenrecepten. Afrika heeft een schat aan rijke grondstoffen en zijn oude tradities inspireerde The Body Shop tot de African Spa-lijn. Ook veel andere merken gebruiken sheaboter voor hun gesofisticeerde, voedende producten.

Vooral Marokko staat in de kijker : vrouwen kennen er een schoonheidscultus waarvan de gewoonten aanleunen bij die van het Midden-Oosten. De hamam en bijbehorende schoonheidsbehandelingen winnen bij ons aan populariteit. Een van Marokko’s troeven is de arganiaolie, uit de vruchtenpitten van een boom die enkel in Zuid-Marokko groeit. Arganiaolie beschermt tegen hitte, droogte en de zon, voedt de huid en houdt haar zacht. De antiverouderingskwaliteiten ervan maken de olie tot hét ingrediënt van het Argane-gamma van apothekersmerk Galénic. Ook henna is een natuurlijk alternatief voor haarkleuringen, hoewel de traditionele hennatekeningen de meeste westerlingen iets te ver gaan. Voor de sensualiteit van olietexturen zijn we steeds meer te vinden. De bedwelmende aroma’s van exotische bloemen, inspireren westerse parfumeurs tot sensuele parfums, die dit seizoen hun opmars maken.

n

Tekst Sofie Albrecht l Foto Diane Hendrickx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content