Een strik rond je betere ik
Bill en Hillary Clinton werden met succes door hen onder handen genomen. Prinses Diana was zonder hun hulp nooit uitgegroeid tot het mode-icoon dat ze op het eind van haar leven was. Imagoconsulenten geven advies over kleuren, kledingstijl en lichaamstaal. Geleidelijk ontstaat daar in België ook interesse voor. Gerd Campaert, Federica Derie en Dany Geypen hebben er hun job van gemaakt.
Gerd Campaert: “Carrièrevrouwen willen kracht uitstralen zonder overdressed te zijn.”
In een voormalige koffieshop van de Antwerpse winkelgalerij Meir Square heeft Gerd Campaert sinds kort haar studio. “Ik werk thuis in Hoboken. Maar ik vond dat de tijd rijp was om resoluut naar buiten te komen. Mij te tonen aan een grotere groep mensen.”
Gerd Campaert heeft een lange staat van dienst in de beautywereld. Als schoonheidsspecialiste ontdekte ze 15 jaar geleden al het kleurenadvies. Dat bracht haar bij Color Me Beautiful (CMB) in Londen, een gereputeerd centrum voor imagoconsulenten, waar ze cursussen volgde. De diensten die Campaert vandaag biedt zijn zeer divers: van individueel kleuren- en stijladvies tot groepsseminaries voor bedrijven. “Het is zo’n bevredigende job. Je geeft mensen een extra en ze gaan hier gelukkig buiten.”
Voor individuen is het “totaaladvies” Campaerts compleetste programma. Op een halve dag komt de klant te weten welke kleuren en make-up haar/hem het best staan, welke kleren het meest flatteren en de gewenste boodschap (kracht, zachtheid, vlotheid,…) uitdragen. Daarbij begint alles met een gesprek. “Ik moet weten wie je bent, wat je doet, waar je je goed bij voelt”, vertelt ze. “Niet de theorie, maar de persoon komt op de eerste plaats. Daarna kan ik mijn theorie wel toepassen om je er beter te doen uitzien en je misschien uit te leggen waarom bepaalde stukken in je kast miskopen zijn.”
Het stemt Campaert gelukkig dat haar klanten vrouwen zijn (hoewel er zich nu ook schoorvoetend mannen aandienen) die smaak hebben en weten wat ze willen. Waarom komen ze dan eigenlijk? “Omdat ze bevestiging willen. Of omdat ze altijd naar dezelfde kleuren en dezelfde stijl grijpen en zich afvragen of er nog meer mogelijkheden zijn.” Iemand een compleet andere stijl geven is niet de bedoeling. Wel iemand er op haar/zijn best laten uitzien aan de hand van zeer specifieke aanwijzingen. Gerd Campaert maakt daarbij een onderscheid tussen stijlpersoonlijkheid (hoe je zelf bent) en stijlbehoefte (regels opgelegd door je beroep). “Ik krijg vaak vragen van carrièrevrouwen die hun plaats moeten vinden in een mannenwereld. Ze zoeken een manier om kracht uit te stralen zonder overdressed te zijn.”
Zelfs aan een klassiek en zakelijk mannenpak kan nog iets toegevoegd worden. “Om te starten zoeken we naar een pak met de juiste snit en de juiste kleur. Daarna kan je met hemd en das persoonlijke accenten leggen.”
Naast stijlopleidingen voor personeel in boetieks en optiekzaken, kwestie van op hun beurt aan klanten professioneel advies te geven, houdt Campaert zich ook steeds meer bezig met grotere bedrijven. “Het bedrijfsimago hangt niet alleen af van dure wagens en mooie naamkaartjes, maar vooral van de mensen die er werken. Zo moet ik ook steeds meer mensen van het onthaal kleden.”
Voor receptionisten bij Interbrew creëerde Campaert wat ze een uniformgeheel noemt. “Een uniform kan eigenlijk niet volledig uniform zijn omdat iedereen anders is. Als je maat 46 hebt, zullen andere vormen en belijningen je beter staan dan wanneer je maat 38 draagt. En wie zich niet goed voelt in het uniform, zal proberen om het zo weinig mogelijk te moeten dragen. Wat niet zo’n goede ingesteldheid is om een consequent bedrijfsimago te creëren.” Campaert zocht voor haar opdracht naar neutrale kleuren en paste snit en belijning individueel aan. Bij de tailleur kwam nog een neutrale blouse en een sjaaltje aangepast aan het kleurentype. Tot tevredenheid van de draagsters.
Federica Derie: “Sommige mensen hebben aan zichzelf gewerkt en willen leren hoe ze dat moeten overbrengen.”
“Na jaren in het onderwijs heb ik als public relations en als communicatieverantwoordelijke gewerkt. Ik ondervond dat hoe je op iemand overkomt een van de factoren is om te slagen in die jobs.” Volgens imagoconsulente Federica Derie doe je jezelf te kort als je in bepaalde situaties de vestimentaire codes niet respecteert. “Als public relations organiseerde ik enkele jaren geleden een tentoonstelling. Ik droeg een broekpak met een korte short. In het grijs en zeer gekleed, maar te kort. Wie niet echt voor het project was, heb ik daarmee nog meer stof tot commentaar gegeven.”
Sinds eind ’96 runt Derie Image, “een studio voor lichaamstaal en esthetiek”. Naast de traditionele verzorging van een schoonheidsinstituut heeft Derie verschillende programma’s voor individuele stijlbegeleiding. Dat gaat van make-up workshops, over begeleid winkelen tot het uitdokteren van een nieuwe look (met een speciaal programma aangepast aan mannen). “Behalve klanten die uit professionele overwegingen komen of omdat ze onzeker zijn over hun stijl, krijg ik steeds meer mensen over de vloer die zo’n cursus zien in het kader van hun persoonlijke groei. Ze hebben aan zichzelf gewerkt en willen dat overbrengen.”
Federica Derie geeft ook interne bedrijfsseminaries (rond communicatie en lichaamstaal) en in bepaalde scholen sollicitatietrainingen voor laatstejaars. “Natuurlijk moet je in de eerste plaats inhoud hebben als je gaat solliciteren. Ik geloof ook in een positieve mentale ingesteldheid. Maar hoe je overkomt, is een niet te verwaarlozen factor.”
Derie haalt zoals de meeste imagoconsulenten graag het voorbeeld van de Clintons aan. Naar verluidt zouden ze met de hulp van consultants perfect de lichaamstaal en kleurencodes hebben leren beheersen. Om medeleven op te wekken bijvoorbeeld. “Toen Bill aangeklaagd werd wegens fraude, kwam Hillary naar het gerechtsgebouw in een roze mantelpakje. Roze betekent: neem mij in bescherming, ik heb het moeilijk.”
Dany Geypen: “Witte sokken en rinkelende juwelen kunnen niet in een zakelijke omgeving.”
Al 20 jaar zit Dany Geypen in de beautybusiness. Met het diploma van visagiste is ze een parfumerie begonnen. Maar de muren van de winkel werden te klein en ze wou zelf de mensen opzoeken. Opleidingen in marketing en communicatie gaven haar die kans. Ze heeft de apothekers van Roc bijgeschoold in verkooptechnieken en geeft al 12 jaar advies aan optiekers voor het brillenmerk Silhouette. Momenteel zit Geypen in de financiële sector, waar ze het personeel van KBC en Fortis presentatietechnieken en zakelijke etiquette bijbrengt.
“In de bedrijfswereld is er zoveel competitie. Een bedrijf moet zich onderscheiden van de andere door verfijnde details. Het eerste contact van het bedrijf met de klant gaat via het personeel. Dan is het natuurlijk heel belangrijk dat de persoon die de boodschap moet overbrengen het juiste (bedrijfs)imago uitstraalt. Vroeger werd daar niet bij stilgestaan. Maar bij een eerste contact wordt meestal bepaald of men verder wil gaan of niet. Het ligt aan details.”
In haar presentaties legt Geypen het belang en de impact uit van een goed imago. “Aan de hand van een syllabus wordt een overzicht gegeven van de 6 kleurgroepen, basisregels van de lichaamslijn en hoe je je eigen persoonlijkheid kan inpassen in een zakelijke omgeving. Ook een lijst van dingen die niet kunnen in een zakelijke opgeving: witte sokken voor een man, vrouwen met rinkelende juwelen of blote benen…” Geypen benadrukt ook het belang van non-verbale communicatie: een correcte lichaamshouding, een goede handdruk geven, het beïnvloedt mee de eerste indruk.
Daarnaast geeft Dany Geypen advies aan individuen. “Het zijn meestal vrouwen die de 40 gepasseerd zijn. Ze merken dat ze ouder worden, meer rimpels hebben, van hun omgeving minder aandacht krijgen dan voorheen. Dat maakt hen onzeker, soms zelfs gefrustreerd of depressief. In die fase beslissen ze er iets aan te doen en op zoek te gaan naar hulp. Iemand die naar hen luistert, hen advies geeft en kan helpen. Het klinkt wat oppervlakkig: kleur- en stijladvies gaat louter over de buitenkant. Maar het is zoveel meer. Het is een wisselwerking: als je er goed uitziet, voel je je ook beter. Een imagoconsulente geeft hen terug zelfvertrouwen. Het is een duwtje in de goede richting: zij moeten het nadien zelf doen.”
In een volledige transformatie gelooft ze niet: “Er moet ruimte zijn voor persoonlijkheid, zelfs in een professionele omgeving waar basisregels gevolgd kunnen worden zonder in te boeten aan stijl. Bovendien geloof ik dat iedereen instinctief naar de juiste kleuren grijpt. Zo is ook de kleurentheorie ontstaan: men heeft een systeem ontdekt door een verband te zien tussen de persoon en de kleurenkeuze. Dat is de taak van een goede consulente: genoeg karakteristieken verzamelen en deze info in een pasklare structuur gieten. Maar niet veranderen.”
Trui Moerkerke en Sofie Albrecht / Foto’s Kristien Buyse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier