DENIM VOOR DENKERS
Wie is het negentienjarige schaakwonder in de najaarscampagne van G-Star ? Wij maakten kennis met Magnus Carlsen in Berlijn.
Vaarwel actiehelden en modellen met het ideale figuur : de merk-ambassadeur van de toekomst is een inspirerende figuur met hersens. Die voorspelling van trendwatchers wordt dit najaar onder meer bewaarheid bij het Duitse kledinglabel Closed, dat voor zijn wintercampagne tien creatievelingen uit diverse sectoren contracteerde. Maar een schaakspeler die – ondanks interviews met Time en Der Spiegel – amper bekend is bij het grote publiek ?
De stunt komt van G-Star, een merk dat zich in zijn collecties en winkelinterieurs al vaker aan opvallende contrasten waagde. Het schaakfenomeen in kwestie is de Noor Magnus Carlsen, die sinds januari de officiële ranglijst van de Fédération Internationale des Echecs aanvoert en nu al verzekerd is van een plaats in de geschiedenisboeken. Met amper negentien jaar is Carlsen immers de jongste nummer één uit de schaakhistorie.
De ‘Mozart van de schaakwereld’ poseerde op vraag van G-Star samen met actrice en model Liv Tyler voor de lens van Anton Corbijn, de officieuze huisfotograaf van het denimlabel. “Ik ben helemaal geen modekenner, maar ik hoefde geen rol te spelen”, zegt de stille, maar niettemin zelfverzekerde Carlsen tijdens een gesprek op de Bread & Buttervakbeurs in Berlijn. “Ik let nu wat meer op mijn uiterlijk, maar ik mag gewoon mezelf blijven.” Waarom hij inging op het voorstel van G-Star ? “Ik wil jongeren warm maken voor het schaken. Er bestaan genoeg misverstanden over.”
Zelf leerde Carlsen (met behulp van computers en het internet) schaken vanaf zijn achtste, nadat zijn vader hem drie jaar eerder al de beginselen bijbracht. De doorbraak volgde in 2004, toen hij voormalig wereldkampioen Anatoli Karpov versloeg en de titel van grootmeester binnenrijfde. “Maar ik ben geen wonderkind”, benadrukt de jeune premier van de schaakwereld. “Ik heb nooit aan een strak trainingsschema vastgezeten en in mijn vrije tijd doe ik dezelfde dingen als leeftijdsgenoten : online chatten, muziek beluisteren, voetballen en film kijken.”
Schaakfeest
G-Star schrijft deze week nog een primeur op zijn naam in New York : een schaakpartij waar cybernauten over de hele wereld aan deelnemen. Op 10 september, vier dagen voor het denimmerk in dezelfde stad zijn volgende zomercollectie showt, speelt Carlsen in het Cooper Square Hotel online een schaakpartij waarbij u mee op de tegenzetten kunt stemmen. Drie grootmeesters leveren de voorstellen, u maakt dus nog een kans.
Info : www.g-star.com/rawchess.
Door Wim Denolf
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier