Zelden radicaal, wel draagbaar, zo zou je de mode op de Düsseldorfse CPD-beurs nog het best kunnen omschrijven. Een vooruitblik op de garderobe die u de komende winter warm zal houden.

Pluche, bont en vellen bedekken de naakte huid. Herders, eskimo’s, Noorse boeren, Beierse bergbewoners en de horden van Attila de Hun worden er met hun warme gewaden op uitgestuurd om de kleumende volkeren in Centraal Europa voor te bereiden op de nieuwe ijstijd. Met lamsvel, met warm gevoerde leren broeken en langharig bont. Zo zou je de dominante trends voor volgende winter kunnen samenvatten zoals die onlangs te zien waren op de CPD-beurs (Collections Premieren Düsseldorf), op de terreinen van de Igedo Modemesse. Andere lichaamsbedekkers zijn dan weer geïnspireerd op de bokssport en Aziatische gevechtssporten, terwijl sommige designers ook vluchten in fantasy-outfits, van de Lord of the Rings tot de dodelijke beet van gravin Dracula, de vorstin van de duisternis in haar zwarte, met bloedrode zijde gevoerde kapmantel.

Wat men in Düsseldorf te zien krijgt, is zelden radicaal avant-gardistisch. Alles wat er getoond wordt, zal binnenkort in de meeste boetieks te vinden zijn, behalve dan misschien het werk van wat jonge designers als Anja Gockel en de Turkse Hatice Gökçe. Of zou daar te vinden moeten zijn, want de crisis in de textielindustrie heeft ook in Duitsland toegeslagen. Nauwelijks een zorg voor Manfred Kronen, de baas van de CPD, dat met zijn 2000 exposanten op een immens grote oppervlakte de grootste modebeurs ter wereld is. Onlangs heeft Kronen de Messe Köln, zijn belangrijkste concurrent, gewoon opgeslorpt. Tegelijk zorgde hij voor onrust bij de Münchense sportbeurs Ipso, wegens zijn plan om CPD-sports in het leven te roepen. Hij suste ze daar in München door te zeggen dat hij zich uitsluitend met het modische aspect in de sportkleding zou bemoeien.

Doorn in het oog van Kronen zijn de ‘showrooms’ die overal in Düsseldorf als paddestoelen uit de grond schieten : in plaats van expositieruimte te huren op zijn Igedo, gebeurt het nu aan en rond de haven bij de Kaiserswertherstrasse, waar bijvoorbeeld Toni Gard, Joseph Janard, Hugo Boss, Strenesse en Daniel Hechter al enkele seizoenen neergestreken zijn. Ze vinden het er rustiger dan op het beursterrein en tegelijk besparen ze op de marketingkosten. In de eigen showrooms krijgen de gasten onder loungemuziek echte champagne in plaats van prosecco en exquis fingerfood. “Als hier iemand over de vloer komt, komt hij speciaal voor ons”, zegt Gerd Strehle van Strenesse.

Stijlbreuken

Gevechtskledij was op de Igedo een van de grote trends : de jonge vrouw draagt in Duitsland military. Maar wel met stijlbreuken zoals cargobroeken die gecombineerd worden met hoge hakken, parka’s die met bont gevoerd zijn en legerjassen die een voering krijgen van bloemetjesprints. In ieder geval klinkt de stijl agressiever dan hij eruitziet. Stiksels, borduursels en satijnen linten geven hem een vrouwelijke toets mee. De belangrijkste look van deze trend is de parka met een met bont afgebiesde capuchon. Tof is wat Reevolutions tot trend verheft. Wie uit de jaren tachtig nog passende jumpsuits of overalls in de kast heeft, zit op het juiste spoor.

Kleur en vormen

De kleuren van volgende winter provoceren allesbehalve : ze komen uit het woud en van de aarde, reiken van olijfgroen over honing en beige naar wolwit. Donkere kleuren spelen met chocolade- en ledertinten. Daarbij komt matglanzend goud, lichtgrijs en roze. Zwart, wit, ijsblauw en knalrood peppen het palet op. Zoals het knalrood van de wollen jurken en rokken van Anett Röstel, die het combineert met prachtige zwarte mantels. De Berlijnse ontwerpster die pure lijnen hanteert, houdt haar avondjurken hoog gesloten. Ook bij de Turkse Hatice Gökçe domineert de zuivere lijn, maar haar broekpakken mengt ze met diverse stoffen. Leer en klinknagels zijn volgens Chevirex, Carlo Colucci en Passport heel draagbaar. Liz Weinmann laat de vrouw decolletés dragen tot op de buik, gecombineerd met een aparte kraag. Veel ontwerpers focussen op comfort en welbehagen. Door de band zijn de kleren praktisch en haast puristisch.

Mini en hoge hakken

De pantalons beginnen nog altijd op de heupen, maar worden korter en reiken meestal niet verder dan de enkel. De rokken zijn kort en asymmetrisch, de laarsjes hebben hoge hakken en worden gecombineerd met pofbroeken. In de winter heeft men bont aan de voeten : witte, bruine en zwarte yetischoenen vieren hun revival. Daarnaast is er ribfluweel : voor vrouw en man, voor een rok en voor een pak. Het comfortabele textiel is nog lang niet uit de kleerkast verbannen.

Overal zie je tassen en sleufjes, romantische details zie je haast niet meer, en nog maar heel zelden fonkelt stras op T-shirts of broeken. En ten slotte : opgepast voor kippenvel, want de minirokjes voor deze winter komen tot net onder de bips. De kousenfabrikanten beleven gouden tijden.

Sportieve chic

Tuzzi en My Diary tonen dat sportief-cool een onweerstaanbare mix kan zijn. De sportieve chic viert hoogtij. De mode wil dat we ook in de opera eruitzien alsof we van een marathon komen : in trainingsjas en met een trui met capuchon. De joggingbroek wordt salonfähig. Bont, of het nu aan kragen, manchetten of laarzen genaaid is, duikt op in iedere collectie.

Een heel nieuwe trend op de CPD is wat de Duitsers geestdriftig die Pumphose (pofbroek) noemen : los op de dij, strak rond de enkel. Bij Özlem Süer is de Pumphose zowaar een rok tot aan de knieën en loopt dan pas uit op smalle broekspijpen.

Tegenstellingen

Een must van het seizoen is mengen, crossdressing noemt men deze combinatie van diverse stijlrichtingen. Hier is wat moed voor nodig : het paren van tegendelen, meng hard met zacht, vrouwelijk met mannelijk, elegant met sportief, cool met glitter en goud. Glamour mengt men met punk en neonkleuren, vrouwelijk met military, nonchalant met formeel. Bij Anja Gockel mag een top een lief, aardig borduurwerkje hebben, terwijl daaronder een rok komt met een vranke split tot op de heupen. Gockel, die bij Westwood veel geleerd heeft, prangt de vrouwen niet in korsetjes, maar in tule en leder, in baljurken, minirokjes en jeans. Ze wil moedige vrouwen ‘karakter’ geven, contrasten scheppen. n

Germaine Thys

In het zog van de modebeurs schieten overal in Düsseldorf showrooms als paddestoelen uit de grond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content