DAAR IS DE LENTE
Pittige puntschoenen, theepothandtassen en accessoires voor latin lovers. Dit zijn de opvallendste trends en nieuwtjes van het seizoen.
— TREND — DE CHOKER
Nu alle aandacht uitgaat naar de hals en ontblote schouders, maakt de choker zijn comeback op de catwalk.
NU OOK IN BELGIË
Niet nieuw, maar wel bij ons zijn de handtassen van het Franse accessoiremerk La Contrie. Bij Icon in Brussel verkopen ze vanaf dit seizoen één model uit de collectie, de ‘Rohan’, in twee kleuren : camel (735 euro) en rood (770 euro). Elke tas wordt ontworpen en gemaakt door eigenares Edwina Charette de la Contrie in haar atelierwinkel in de rue de la Sourdière in Parijs. Wie de kans heeft om daar binnen te lopen, zal merken dat een strak design en het gebruik van contrasterende kleuren haar handelsmerk zijn.
Icon, Nieuwe Graanmarkt 5, 1000 Brussel www.icon-shop.be
SLURPEN IN STIJL
Koffie is hot. Daar kun je met op elke hoek van de straat een koffiebar niet naast kijken. Het fenomeen is ook modemerken niet ontgaan. Zij spelen handig in op de cafeïneverslaving van de doorsnee fashionista door stijlvolle reisbekers op de markt te brengen. Net zoals ze dat eerder met smartphonehoesjes hebben gedaan. Koffieketen Starbucks bracht, voorlopig wel enkel in de States, een beker uit met Swarovskikristallen, maar ook merken als Hema, Kate Spade en Primark bieden ze aan. Je eigen beker meebrengen, heeft nog voordelen : het is milieuvriendelijk en je krijgt er zelfs hier en daar korting mee.
OVER BLOEMEN, BIJTJES EN EEN POTJE THEE
In de Verenigde Staten is Kate Spade al meer dan twintig jaar een begrip. Bij ons zijn (voorlopig) alleen de handtassen van het mode- en accessoirelabel te koop, en dat nog maar sinds enkele maanden. Net voor de presentatie van de lente/zomercollectie in New York, zaten we even samen met ontwerpster Deborah Lloyd.
— TREND — DE MINIHANDTAS
De afgelopen tien jaar schoot de prijs van handtassen de hoogte in. Daarom maken heel wat luxemerken kleinere versies van hun bekendste tassen om de prijs te drukken en zo nieuwe klanten aan te trekken.
SAMEN STERK
Drie nieuwe samenwerkingen om in de gaten te houden.
1. Jean Paul Gaultier ontwierp een 12-delige juwelencollectie voor Atelier Swarovski. Opvallend zijn de nieuwe, veelzijdige kristalslijping en de gezandstraalde, gouden afwerking. Prijzen van 200 tot 1295 euro.
www.swarovski.com
2. Lize Feryn kennen we van haar rol in de reeks In Vlaamse Velden, maar ook haar zussen Yanne en Mira hebben creatief talent. Sinds eind vorig jaar ontwerpen ze samen handtassen onder de naam Atelier Feryn, waaronder ook één voor het Belgische modelabel Xandres. De clutch is gemaakt van drie soorten leer en kost 195 euro.
www.xandres.com
3. Gewoonlijk maakt Charlotte Olympia torenhoge stiletto’s, maar voor Havaianas houdt ze beide voeten op de grond. In haar eigen, opgewekte stijl tekende ze drie paar fit flops. In België enkel beschikbaar via www.havaianas-store.com. Prijzen 50, 60 en 105 euro.
— TREND — SPAANSE FLAIR
Het is een goed seizoen voor latin lovers : de kleuren en frivoliteit van de zuiderse cultuur komen terug in veel accessoires. Van borduursels en pompons tot kralen.
— TREND — PITTIGE PUNTEN
Goed scoren op de modeschaal doe je dit seizoen met puntschoenen.
STAPPENPLAN
Om de nieuwe stiletto van Dior, Dioressence, te maken, zijn er meer dan honderd productiestappen nodig. Wij vatten ze samen in acht.
Door Ellen De Wolf
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier