Antwerpen Open, de organisatie achter het Van Dyck-jaar, vroeg modeontwerpster Marina Yee om de merchandising voor dit mega-evenement uit te werken.

Vierhonderd jaar geleden, op 22 maart om precies te zijn, werd Antoon Van Dyck geboren. Voor Antwerpen een reden om haar wereldberoemde en alomgeprezen telg te eren met een Van Dyck-jaar. Een rij evenementen en tentoonstellingen passeren de revue. En daar hoort merchandising bij. Je weet wel: flessenopeners, glazen, sleutelhangers en andere gadgets die de bezoeker als aandenken/geschenk kan meenemen. Alleen: in Antwerpen zagen ze dat een tikkeltje anders. Van Dyck was niet alleen een geniaal schilder, hij was ook de zoon van een textielhandelaar. En laat Antwerpen vandaag zichzelf zien als “kloppend hart voor hedendaagse mode” (dixit persbericht). Die twee bij elkaar opgeteld, resulteerden in een prestigieus modeproject, dat veel verder gaat dan de gebruikelijke gadgets. Antwerp Fashion For Van Dyck omvat een reeks eigenzinnige producten, speciaal voor de gelegenheid ontworpen en geïnspireerd door Antoon Van Dyck en zijn tijd.

Het hele project bewandelt twee parallelle pistes: low tegenover high profile, betaalbaar en toegankelijk voor een groot publiek tegenover echte collector’s items in beperkte oplage. Dat was nodig, vindt Marina Yee, artistiek coördinator van het project: “Oorspronkelijk wilde men gadgets, leuke dingetjes met een knipoog. Persoonlijk zag ik dat niet op die manier: Van Dyck leent zich daar niet voor. Niet zoals bijvoorbeeld Magritte, in wiens werk je allerlei aanknopingspunten vindt voor gadgets. Van Dyck is heel anders. Zijn historische waarde weegt veel meer door. Zijn werk is serieus en van grote klasse. Bij hem is sfeer bepalend.”

Om te beginnen, nodigde Marina Yee studenten van de modeacademie uit om een T-shirt te ontwerpen: een wedstrijd waaruit vijf ontwerpen werden geselecteerd die elk op 250 exemplaren (1295 fr./stuk) worden geproduceerd.

Voor het tweede luik sprak Marina Yee collega-ontwerpers aan. Het is een lijstje van klinkende namen. Ann Demeulemeester maakte uit schildersdoek met witte coating een handtas die tegelijk heuptas is. Dries Van Noten ontwierp twee sjaals met handgeborduurde barokke motieven (25 exemplaren elk). Anna Heylen liet zich inspireren door het ondergoed uit die tijd en maakte 50 modelpoppen. Vijftig riemen – met het symbool van de Orde van de Kousenband als metalen gesp – zijn gesigneerd Dirk Bikkembergs. Jurgi Persoons maakt een trui van zwarte kant, 33 stuks. En verder: Lieve Van Gorp, Anne Kurris, A.F. Vandevorst, Erik Verdonck, Wouters & Hendrix en natuurlijk Marina Yee zelf. “Ikzelf heb één mouw gemaakt. Ik noem het een sauvage drapage: een barokke mouw als accessoire die je met een touwtje om je hals strikt. Er zijn 33 exemplaren, met de hand gemaakt, waardoor ze nooit identiek zijn.” Eén aspect wil ze nog benadrukken: “De bedoeling was om vanuit het nu naar het verleden te kijken. Elk ontwerp is daarom een eigentijdse én persoonlijke interpretatie van Van Dyck en zijn tijd. En dat werkt verfrissend.”

De producten in Fashion For Van Dyck zullen vanaf 15 mei (begin van de tentoonstelling Antoon Van Dyck in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten) verkrijgbaar zijn. Centraal verkooppunt wordt de Museumshop. Meer info: Van Dyck-lijn, Tel. (070) 23.37.99. Of via de website: www.antwerpenopen.be.

Hilde Verbiest

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content