Nepper is zelfs geen kopie

Oei dit wordt ontnuchterend, want dit schilderij, gesigneerd door ene H. Verbeeck heeft helemaal niets te maken met kunstschilder Henri Daniel Verbeeck (Antwerpen, 1817 - 1863). Deze Antwerpse landschapsschilder hoort in een totaal andere periode thuis. Hij schilderde in het midden van de 19de eeuw. Er is trouwens werk van hem te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Hij was een fijnschilder die volgens de oude traditie werkte. Dit schilderij is een pastiche uitgevoerd in een zwakke expressionistische stijl. Zowel qua onderwerp, compositie als schildertechniek (echt stuntelig) hoort dit thuis in de traditie van de naoorlogse kitschschilders die in de jaren '50, '60 en '70 zo'n soort expressionisme gebruikten. Of misbruikten, want dit is gewoon waardeloos. Ik heb wat op het net gesurfd en merk dat er, vermoedelijk vanuit Nederland, iemand bezig is met het via veilingsites verpatsen van gelijkaardige werken, toegeschreven aan Henri Daniel Verbeeck. Daar zit gewoon een slechte vervalser achter die mensen beetneemt. Kijk maar eens op Artprice waar je resultaten ziet van echte werken van Verbeeck, het verschil valt niet te beschrijven. Ook dit nog: de wijze waarop de handtekening werd aangebracht is 'nieuwerwets'. Indien u twijfelt dan stapt u best even met dit 'werk' naar een serieus veilinghuis....

Nepper is zelfs geen kopieOei dit wordt ontnuchterend, want dit schilderij, gesigneerd door ene H. Verbeeck heeft helemaal niets te maken met kunstschilder Henri Daniel Verbeeck (Antwerpen, 1817 - 1863). Deze Antwerpse landschapsschilder hoort in een totaal andere periode thuis. Hij schilderde in het midden van de 19de eeuw. Er is trouwens werk van hem te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Hij was een fijnschilder die volgens de oude traditie werkte. Dit schilderij is een pastiche uitgevoerd in een zwakke expressionistische stijl. Zowel qua onderwerp, compositie als schildertechniek (echt stuntelig) hoort dit thuis in de traditie van de naoorlogse kitschschilders die in de jaren '50, '60 en '70 zo'n soort expressionisme gebruikten. Of misbruikten, want dit is gewoon waardeloos. Ik heb wat op het net gesurfd en merk dat er, vermoedelijk vanuit Nederland, iemand bezig is met het via veilingsites verpatsen van gelijkaardige werken, toegeschreven aan Henri Daniel Verbeeck. Daar zit gewoon een slechte vervalser achter die mensen beetneemt. Kijk maar eens op Artprice waar je resultaten ziet van echte werken van Verbeeck, het verschil valt niet te beschrijven. Ook dit nog: de wijze waarop de handtekening werd aangebracht is 'nieuwerwets'. Indien u twijfelt dan stapt u best even met dit 'werk' naar een serieus veilinghuis....