Pretparken lokten iets meer bezoekers tijdens de zomer

© Freddo, Wikicommons

De Belgische pretparken kunnen meer dan tevreden terugblikken op het zomerseizoen, dat bijna op zijn einde loopt.

Alle parken mochten gemiddeld iets meer bezoekers verwelkomen, ook al speelden de hitte in juli en het regenweer in augustus hen parten. Boudewijn Seapark lokte tijdens het zomerseizoen, dat van de paasvakantie tot het einde van de zomervakantie loopt, ongeveer 350.000 bezoekers. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van het zomerseizoen 2014, en goed voor een omzetstijging van 10 procent.

Boudewijn Seapark kwam in augustus in het nieuws omdat het schepencollege van Herent weigerde de speelpleinwerking een uitstap te laten maken naar het park, door een gebrek aan “educatieve meerwaarde”. “Dit was echter de week waarin we het meeste mensen over de vloer kregen. Zo zie je dat negatieve reclame ook reclame is”, aldus woordvoerster Geertrui Quaghebeur vrijdag.

Ook Bellewaerde verwelkomde meer bezoekers. “We evenaren het absolute topjaar 2014, en doen zelfs enkele procenten beter”, zegt woordvoerder Kristof Louagie, die eraan toevoegt dat met het komend weekend voor de deur het aantal bezoekers nog “enkele procenten hoger zal liggen”. Het succes van Bellewaerde tijdens dit zomerseizoen schrijft Louagie toe aan “onze investering van vier miljoen euro in het park”.

Walibi, dat tot hetzelfde beursgenoteerde bedrijf – Company des Alpes – als Bellewaerde behoort, haalde 16 procent meer bezoekers. Naast het goede weer haalt woordvoerster Aleksandra Vidanovski het “family ticket” aan als reden voor het toegenomen succes. “Met dit ticket betaalt een gezin van vier dertig euro minder.” Bovendien vierde het pretpark dit jaar zijn 40-jarig bestaan, met tal van activiteiten.

Bellewaerde.
Bellewaerde.© Djolivier, Wikicommons

Bij Bobbejaanland steeg de omzet lichtjes tegenover 2014, al was de julimaand wel negatief. “Als outdoorpretpark zijn onze bezoekerscijfers sterk afhankelijk van het weer. Als er extreme hitte of onweer voorspeld wordt, blijven bezoekers weg en dat heeft de cijfers voor juli in negatieve zin beïnvloed. Het was en is dus hard werken om deze mensen te overtuigen bij goed weer een uitstapje naar Bobbejaanland te plannen, en daar slaagden we voor augustus tot nu toe heel goed in. We noteren een omzetstijging van 3 procent voor dit seizoen”, zegt Peggy Verelst, commercieel directeur van Bobbejaanland.

Het Brusselse zwemparadijs Océade had minder reden tot klagen wat betreft het weer. Er waren 10 procent meer bezoekers dan tijdens de vorige zomer. “Océade doet het goed in de zomer wanneer het heel warm is, of regent. En daarvan hadden we dagen genoeg in juli en augustus. Het goede resultaat hebben we voornamelijk te danken aan de vele Brusselaars die – zeker tijdens de hittegolf – verfrissing kwamen zoeken in Océade, maar ook het aantal buitenlandse toeristen nam fors toe tot 21 procent van het totale bezoekersaantal. Hiermee kan Océade zich meten met de vijf meest bezochte toeristische attracties in onze hoofdstad”, aldus Thierry Meeùs, gedelegeerd bestuurder van Océade.

Het themapark Mini-Europa heeft dan weer wel een wisselvallige zomer achter de rug. In juli steeg het aantal bezoekers met 7 procent ten opzichte van dezelfde zomermaand in 2014. Door het regenweer kwam er echter “een pak minder bezoekers” naar het themapark in augustus.

De Plopsa-parken (Plopsaland De Panne, Plopsaqua De Panne, Plopsa Indoor Hasselt en Plopsa Coo) tekenden samen een stijging op van maar liefst 18% en spreken van “een absoluut record”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content