Antwerps Velo-systeem krijgt langverwachte uitbreiding
Het Antwerpse deelfietsensysteem Velo zal vanaf dit najaar stap voor stap uitgebreid worden in de districten buiten de Singel. Het stadsbestuur heeft daar vrijdag de aanzet toe gegeven. Er ligt een plan klaar voor 112 extra stations met 1.350 fietsen
Het Velo-netwerk werd in 2011 opgestart in de Antwerpse binnenstad. Toeristen maakten er minder gebruik van dan verwacht, maar bij bewoners en vaste bezoekers van de stad werden de fietsen meteen erg populair. Het systeem flirtte al snel met de gebruikerslimiet en enkele uitbreidingen – binnen hetzelfde gebied, maar ook op Linkeroever – veranderden daar weinig aan. Vorig jaar werden er 3,52 miljoen ritten afgelegd, het aantal jaarabonnementen schommelt steevast rond het maximum van 34.000.
Een uitbreiding naar de districten buiten de Singel was niet opgenomen in het oorspronkelijke contract, maar de grote belangstelling vanuit die districten maakten dat het stadsbestuur die optie de voorbije jaren toch onderzocht.
(Bijna) heel Antwerpen
De exacte nieuwe locaties voor Velo-stations liggen nog niet vast, maar volgens de stad zou de plaatsing toch dit najaar al kunnen beginnen. Tegen het voorjaar van 2017 moet de uitbreiding compleet zijn en zal het Velo-netwerk zich uitstrekken over alle Antwerpse districten, met uitzondering van Ekeren en Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Er komt ook ruimte voor nieuwe gebruikers. De stations zullen gebied per gebied geopend worden, zodat het Velo-netwerk kan uitbreiden zonder al te veel praktische problemen, zoals lege of volle stations en te grote afstanden tussen de stations.
Samen met de uitbreiding van het netwerk zal ook de prijs stijgen. Een jaarabonnement zal 49 euro gaan kosten in plaats van de huidige 37 euro. (Belga/EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier