Hoe actief zijn Belgische reismerken op Facebook?

© Reuters

Ook in de reisbranche spelen de sociale media een grote rol bij de planning en het boeken van een vakantie. Maar hoe actief zijn onze Belgische reisorganisaties op sociale media?

Travelmedia en Page Karma namen veertig Belgische reismerken onder de loep. Het resultaat is een unieke kijk op hoe de reisbranche gebruik maakt van Facebook.

Het gaat om naakte cijfers die een momentopname weerspiegelen van de manier waarop deze merken over een periode van 30 dagen — van 28 september tot 28 oktober 2012 — actief waren op Facebook.

Om een goed beeld te krijgen en de juiste vergelijkingen te kunnen maken, zijn 5 categorieën gemaakt: reisorganisaties, reiskantoren, vakantieparken en -huizen en vervoer.

De top 5 van Belgische reismerken

Los van de hierboven vermeldde categorieën, is dit de algemene top 5 van de meest populaire Belgische reismerken op Facebook op basis van het aantal fans.

1. Neckermann Belgium met 85.906 fans

2. Brussels Airlines met 62.153 fans

3. Eurostar met 52.795 fans

4. Thomas Cook Belgium met 50.992 fans

5. Thomas Cook Airlines met 25.516 fans

Interactie en engagement

Niet alleen het aantal fans telt, maar de interactie tussen een merk en zijn fans is van groter belang. Het is immers de interactiescore die bepaalt of een merk al dan niet zichtbaar is bij de fans.

Uit de cijfers van de infographic blijkt dat er geen verband is tussen het aantal fans en de interactie die merken met hun fans hebben. Voorbeeld daarvan is VIP Selection dat niet in de top 15 voorkomt op basis van het aantal fans (542), maar wel hoge punten haalt met een interactiescore van 102,3.

Als we het aantal fans, de interactiescore en het gemiddeld aantal wallposts per dag in acht nemen, dan is Travelbird België de beste leerling van de klas. Het merk slaagde er in om een stevige fanbasis te combineren met een goede interactiescore.

Hoe actief zijn Belgische reismerken op Facebook? – Travelmedia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content