De hoteltrends voor 2010

IHG, de grootste hotelgroep ter wereld, is optimistisch over de toekomst van de reissector en doet een aantal voorspellingen voor de reistrends in 2010.

IHG, de grootste hotelgroep ter wereld, is optimistisch over de toekomst van de reissector en doet een aantal voorspellingen voor de reistrends in 2010.

1. Trouwe reizigers

Nu de reisbudgetten kleiner zijn, spelen zakenreizigers en toeristen op veilig bij de keuze van hun bestemming, luchtvaartmaatschappij en hotel. Alsmaar meer gasten keren terug naar hotels waar ze eerder verbleven.

2. Altijd bereikbaar

Reizigers willen in toenemende mate altijd bereikbaar blijven. Hotels spelen daar op in door internet en andere technologische snufjes aan te bieden, maar ook door gebruiksvriendelijke websites te ontwikkelen, te luisteren naar beoordelingssites als Tripadvisor en door te twitteren.

3. Korte luxetrips

In 2009 beschikten mensen over een kleiner budget om te besteden, maar ze wilden zichzelf wel verwennen door korte luxe reisjes naar bijvoorbeeld kuuroorden te maken. Deze trend zal zich in 2010 voortzetten.

4. De ‘bleisure’ trend zet zich door

Een van de grotere trends in 2007-2008 was ‘bleisure’: zakenmensen die hun zakenreis met een paar dagen verlengen en vaak hun partner of een vriend uitnodigden om hen te vergezellen.

5. ‘Staycation’ is een blijver

Met staycation wordt bedoeld dat families hun vakantie thuis doorbrengen, maar wel daguitstapjes maken.

6. Pop-ups en ’third spaces’

In 2010 zullen ‘pop-up hotels’ opduiken op muziekfestivals, grote sportevenementen en outdoor activiteiten. De hotels komen naar de gasten in plaats van omgekeerd. Ook zullen hotels hun openbare ruimtes open stellen als een soort ontmoetingspunten zoals de herbergen in de 18e eeuw.

7. Een goed begin van de dag

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Hotelgasten willen daarom een grotere keuze aan gerechten bij het ontbijt.

8. De hotspots van morgen

In 2009 deed het oostelijk deel van de Middellandse Zee het goed bij hotelgasten. IHG voorspelt dat steden zoals Sint-Petersburg en Moskou, gebieden in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Turkije en de minder bezochte delen van het Midden-Oosten in de toekomst zullen uitgroeien tot echte hotspots.

9. De vrouwelijke reiziger

In 2007 opende het eerste hotel alleen voor vrouwen de deuren in Saudi-Arabië. Ook in de rest van de wereld zal er meer aandacht besteed worden aan de behoeften van vrouwelijke gasten.

10. Een goede nachtrust

Een goede nachtrust leidt tot een betere productiviteit overdag. IHG ontwikkelde daarom het Sleep Advantage programma met extra’s zoals betere bedden, relaxatie-cd’s en speciale stille ruimten.

Maaike Schwering

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content