De internationale nachttrein zal vanaf december 2020 dagelijks rijden. Een enkeltje Amsterdam-Wenen duurt ongeveer 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen om 10.00 uur 's ochtends aan op de bestemming.

Volgens de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven trekt het kabinet 6,7 miljoen euro uit voor het project. Dat bedrag wordt gebruikt om de Nederlandse Spoorwegen en het Oostenrijkse ÖBB de nachttrein tussen 2021 en 2024 te laten rijden.

Andere vervoersdiensten zouden een vergelijkbaar traject pas op zijn vroegst in 2023 kunnen verzorgen. De komende jaren wordt verkend of de nachttrein door andere vervoersbedrijven geregeld kan worden.

Afhankelijk van subsidie

In december 2016 vertrok de laatste slaaptrein vanuit Amsterdam naar München/Zürich. De Duitse spoorwegen trokken de stekker uit het project vanwege het teruglopende aantal passagiers. Ook de komende jaren zijn lange treinreizen door Europa nog niet populair genoeg om de kosten ervan te kunnen dekken met de ticketverkoop. Voorlopig blijven veel nachttreinen in Europa dan ook afhankelijk van subsidie.

Eerder raakte al bekend dat de Oostenrijkse spoormaatschappij vanaf januari volgend jaar een nachttrein wil inleggen tussen Brussel en Wenen. De beschikt ÖBB al over verschillende nachttreinen, Nightjets genoemd, naar diverse bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Italië.