Stormloop voor Lanvin bij H&M blijft uit

Stormloop voor Lanvin bij H&M blijft uit
© ah

H&M haalde dit seizoen met Lanvin een van de meest invloedrijke modehuizen van het moment binnen. Met zo'n klepper moest de marketing navenant zijn en sinds september draait de machine dan ook op volle toeren om een ware hype te creëren rond de collectie van Alber Elbaz voor de straatketen. Eerst dienden we via een mysterieus videofilmpje te raden wie met H&M zou samenwerken, dan werden mondjesmaat foto's gelost van de collectie, vervolgens werd ze helemaal onthuld en vorige week was er het defilé in New York met hoog celebrity-gehalte.

Lanvin-eiland Helemaal in die sfeer gebeurde ook de lancering van de collectie in de winkels. Uitzonderlijk gingen die vandaag/dinsdag om 8.00 uur open. Maar vanaf 6.00 uur werden al armbandjes uitgedeeld. Met de kleurtjes werden groepen van 20 gevormd die om de beurt in het Lanvin-eiland mochten. Want H&M had achteraan in de winkel met hekken een eiland afgebakend waarin iedereen welgeteld een kwartiertje kon rondneuzen en passen. Talrijk opgetrommelde securtity-mensen moesten alles in goede banen leiden. De pers werd verzocht achter de hekken te blijven. Vlak voor de opening kreeg het personeel nog het ordewoord "concentratie". De boodschap van H&M was duidelijk:"Deze collectie is werkelijk exclusief". En naar H&M-normen is ze dat ook, de stoffen en kleuren zijn mooi, de stijl onmiskenbaar Lanvin. De prijs is met 150 tot 200 euro erg on-H&M. Toch was duidelijk het vaste publiek van jonge twintigers komen opdagen. De meesten beweerden Lanvin ook al te kennen voor H&M.

Weekdag en treinstaking Met om 8.00 uur 120 uitgedeelde armbandjes kon H&M in Brussel, één van de vier Belgische vestigingen waar de collectie wordt verkocht, spreken van een redelijk succes, maar niet van een stormloop. "O, ik dacht dat het volk tot het einde van de Nieuwstraat zou staan", liet een wat oudere dame zich ontvallen. "Ik was helemaal niet zo vroeg moeten opstaan".

In Antwerpen stonden er bij opening een 100-tal voor de deur (waarvan de eerste om 1.00 uur vanochtend). Ook heel wat minder dan bij Jimmy Choo vorig seizoen, toen er zich 300 mensen hadden verzameld tegen openingstijd. "Jimmy Choo werd gelanceerd op een zaterdag, nu is het een weekdag. Bovendien speelt ook de treinstaking ons parten", aldus Marianne Nerinckx, persverantwoordelijke bij H&M. "Toch kunnen we spreken van een succes. Het volk komt dankzij het armbandjessysteem gewoon meer verspreid. Ze halen een armbandje op en keren bijvoorbeeld tijdens de middagpauze weer. Sommige items waren tegen 11 uur trouwens al uitverkocht. Onder meer de lange nepbontjas, het donkerpaarse asymmetrische jurkje en de zwarte blazer."

Ann Heylens.

Een 120 gegadigden verzamelden dinsdagochtend in alle vroegte voor de winkel in de Brusselse Nieuwstraat © ah

hm211948752501311194875236147_KW_v2

De etalage doet al watertanden

hm411948752501311194875237084_KW_v2

hm511948752501311194875237173_KW_v2

H&M bakende een Lanvin-eiland af in de winkel © ah

7.50 uur. Nog tien minuten wachten.

hm811948752501311194875239986_KW_v2

Even voor acht. Alles hangt er nog netjes bij. © ah

hm1011948752501311194875240886_KW_v2

hm1011948752501311194875241431_KW_v2

Nog een laatste briefing van het personeel. © ah

En dan gaat de deur open... © ah

hm1411948752501311194875244003_KW_v2

Met amper 15 minuten moet er snel gekozen worden.

Voor passen is weinig tijd.

Alles uit de rekken graaien wat je maar kan dragen is een mogelijke strategie...

die door velen wordt toegepast.

hm1811948752501311194875246723_KW_v2

Tevreden met de aankoop.