Stormloop voor Lanvin bij H&M blijft uit

H&M haalde dit seizoen met Lanvin een van de meest invloedrijke modehuizen van het moment binnen. Met zo’n klepper moest de marketing navenant zijn en sinds september draait de machine dan ook op volle toeren om een ware hype te creëren rond de collectie van Alber Elbaz voor de straatketen. Eerst dienden we via een mysterieus videofilmpje te raden wie met H&M zou samenwerken, dan werden mondjesmaat foto’s gelost van de collectie, vervolgens werd ze helemaal onthuld en vorige week was er het defilé in New York met hoog celebrity-gehalte.

Lanvin-eiland Helemaal in die sfeer gebeurde ook de lancering van de collectie in de winkels. Uitzonderlijk gingen die vandaag/dinsdag om 8.00 uur open. Maar vanaf 6.00 uur werden al armbandjes uitgedeeld. Met de kleurtjes werden groepen van 20 gevormd die om de beurt in het Lanvin-eiland mochten. Want H&M had achteraan in de winkel met hekken een eiland afgebakend waarin iedereen welgeteld een kwartiertje kon rondneuzen en passen. Talrijk opgetrommelde securtity-mensen moesten alles in goede banen leiden. De pers werd verzocht achter de hekken te blijven. Vlak voor de opening kreeg het personeel nog het ordewoord “concentratie”. De boodschap van H&M was duidelijk:”Deze collectie is werkelijk exclusief”. En naar H&M-normen is ze dat ook, de stoffen en kleuren zijn mooi, de stijl onmiskenbaar Lanvin. De prijs is met 150 tot 200 euro erg on-H&M. Toch was duidelijk het vaste publiek van jonge twintigers komen opdagen. De meesten beweerden Lanvin ook al te kennen voor H&M.

Weekdag en treinstaking Met om 8.00 uur 120 uitgedeelde armbandjes kon H&M in Brussel, één van de vier Belgische vestigingen waar de collectie wordt verkocht, spreken van een redelijk succes, maar niet van een stormloop. “O, ik dacht dat het volk tot het einde van de Nieuwstraat zou staan”, liet een wat oudere dame zich ontvallen. “Ik was helemaal niet zo vroeg moeten opstaan”.

In Antwerpen stonden er bij opening een 100-tal voor de deur (waarvan de eerste om 1.00 uur vanochtend). Ook heel wat minder dan bij Jimmy Choo vorig seizoen, toen er zich 300 mensen hadden verzameld tegen openingstijd. “Jimmy Choo werd gelanceerd op een zaterdag, nu is het een weekdag. Bovendien speelt ook de treinstaking ons parten”, aldus Marianne Nerinckx, persverantwoordelijke bij H&M. “Toch kunnen we spreken van een succes. Het volk komt dankzij het armbandjessysteem gewoon meer verspreid. Ze halen een armbandje op en keren bijvoorbeeld tijdens de middagpauze weer. Sommige items waren tegen 11 uur trouwens al uitverkocht. Onder meer de lange nepbontjas, het donkerpaarse asymmetrische jurkje en de zwarte blazer.”

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content