...

De Britten hebben de cool, de Fransen de je ne sais quoi en de Italianen de glamour maar het zijn de Scandinaven die we het meest benijden om hun 'stijlgevoel'. Hun minimalistische, functionele mode, hun cleane interieurs, lokaal geproduceerd voedsel, duistere televisiedrama's, 'hygge' manier van leven, progressief genderbeleid en focus op openbare ruimte houdt beleidsmakers, trendwatchers en stijliconen wereldwijd bezig. Maar hoe voelen de Scandinaven zich zelf bij deze voorbeeldrol? En houden ze er rekening mee wanneer ze internationaal succes proberen boeken? Wij spraken met Mia Kappelgaard, head of design bij het Deense succeslabel Samsøe & Samsøe, over hoe ze het dna van haar thuisland in het label probeert te verwerken. "De herfstcollectie die we net gepresenteerd hebben is een mooi voorbeeld van hoe wij als Scandinavisch label naar buiten treden. De collectie bevat heel veel invloeden van performancekleding, spullen die je normaal zou aandoen om te gaan wandelen in de bossen, maar hebben een stedelijke invulling gekregen. We hebben sommige stuks heel technisch benaderd en gefocust op duurzaamheid en een hoge visibiliteit en vooruitstrevende materialen - en dat contrasteren we dan met een meer urban sixties vibe. Zo bevat de collectie bijvoorbeeld een elegant gesneden peacoat in een technisch vernuftige nylonmix, perfect ook voor een ski-jas bijvoorbeeld, maar dan met een geruite tweedprint."Laat me raden: we verlangen steeds meer om terug naar de natuur te gaan, maar dat zonder onze identiteit en stijlgevoel te verliezen? Kappelgaard: (lacht) "Precies. Voor ons in Scandinavië is dat gewoon de manier waarop wij leven: zelfs wanneer je in één van de grote steden woont sta je altijd heel snel weer middenin het groen. En het is ook heel normaal dat je wekelijks terugkeert naar die natuur. Maar het is pas de laatste jaren dat ik begin te merken dat we bewuster in contact willen komen met dat 'ruwere' buitenleven. Vroeger gingen mijn familie en vrienden naar grote steden of exotische stranden op reis, tegenwoordig huren we steeds vaker een huisje op een klein Deens eiland, of een hutje in de Noorse bossen. Plekken vinden om adem te halen, liefst van al dicht bij huis, dat is waar we nu naar op zoek gaan." Hoe zou je Samsoe Samsoe omschrijven in drie woorden? Kappelgaard: "Nordic, toegankelijk, hedendaags." Kijk je als Scandinavisch ontwerper voor een Scandinavisch merk ook nog naar het buitenland voor inspiratie? Kappelgaard: "We gaan soms wel eens naar New York of Tokio voor een expo of een 'inspiration trip' zoals dat heet, maar we ontwerpen wel vanuit de Scandinavische context. Hoe zou iemand van hier die prikkels interpreteren? Hoe zou dit of dat ontwerp werken vanuit onze visie? Die Scandinavische toets is heel belangrijk voor ons merk - verre locaties zijn handig voor een nieuw perspectief, maar nooit voor een nieuwe invulling."Die focus op 'Scandi style' legt jullie wellicht geen windeieren de laatste jaren... Kappelgaard: "We zien inderdaad een toenemende interesse vanuit het buitenland, zelfs van landen als Frankrijk of Spanje die toch zelf een hele uitgesproken vestimentaire identiteit hebben. Er zijn duidelijk dingen aan het verschuiven, al heeft dat niet enkel met onze designfilosofie te maken denk ik. Het is meer onze levensstijl die aantrekkelijk wordt bevonden in een woelig klimaat, onze vrije en functionele manier van kleden in een maatschappij waarin genderpolitiek veel aandacht krijgt. We hebben het een beetje gehad met de rat race, met de massaproductie en met het flitsende leventje. Luxe vandaag is niet: een dure auto hebben. Het is naar je werk kunnen fietsen."Eind maart opent Samsoe Samsoe zijn eerste Belgische shop, in de Antwerpse Kammenstraat. Is die locatie bewust gekozen? Kappelgaard: "Zeker. We waren al een tijdje op zoek, we wilden niet 'zomaar' een winkel openen. Het moest in de juiste stad, in de juiste buurt, in het juiste pand zijn. Antwerpen heeft me als modeontwerpster altijd al aangesproken, en toen ik de stad bezocht voelde ik me er meteen thuis. Ze heeft heel veel weg van Kopenhagen. Het is een kleine stad, maar heeft tegelijkertijd een hele internationale gemeenschap en een tomeloze energie, ze omhelst oude gebouwen en jonge, creatieve inwoners en het ritme is vergelijkbaar. Het is frappant hoe een stad gezellig en metropolitan tegelijk kan aanvoelen. Het merk gaat hier mooi tot zijn recht komen."