In moderetail heb je twee winkeltypes: monobrand stores zijn shops die één merk verkopen. Je vindt ze in elk segment: van Primark en H&M tot Essentiel en Chanel. Een favoriet van veel merken, omdat ze hun klanten volledig kunnen onderdompelen in hun wereld. Lees: je ziet de volledige collectie in de perfect passende setting.

Er ontstaat een hybride concept waarin een monobrand store óók andere merken verkoopt.

Daarnaast zijn er multibrands, onafhankelijke boetieks die verschillende labels verkopen. Ook hier is er een gamma van klein en intiem tot mastodonten van een paar duizend vierkante meter. De troef van multibrand? Het is een one-stop shop. Alles draait rond de smaak van de winkeleigenaar of buyer die uit al die collecties díe items kiest die passen binnen het DNA van de winkel. Als klant kom je er omdat de selectie je aanspreekt.

Maar deze verdeling staat op de helling. Er ontstaat een hybride concept waarin een monobrand store óók andere merken verkoopt. Bij het H&M-concept Arket vind je naast hun uitgepuurde eigen collectie een 70-tal externe merken, vooral schoenen, accessoires en huisraad, maar ook kleren. Hun redenering: we moeten geen spullen heruitvinden die al perfect zijn. Ook H&M's nieuwste telg - de discountformule Afound - combineert eigen merken met externe labels. Het doel: de H&M-kleren opkrikken door ze tussen duurdere labels te hangen zoals Marc by Marc Jacobs.

Maar ook Sissy-Boy en Ginger van bij ons doen het. Net als Bellerose. Die verkopen al jaren andermans sneakers, maar ook een selectie onbekende labels, zoals het Japanse Nico. De eigenaar van Veja vertelde ons ooit dat Bellerose-oprichter Patrick Van Heurck aan cherrypicking doet als hij komt inkopen: hij haalt alleen het allerbeste eruit. En dat is meteen de echte troef van deze multibrands 2.0: ze cureren heel streng en daardoor vaak ook heel goed. Want hun eigen collectie blijft de hoofdmoot. De extra merken zijn, zeg maar, de kers op de taart.

Op 14 februari opent Arket, Huidevettersstraat 37, in Antwerpen.