Q&A met Jean-Paul Goude, het creatieve brein achter de Kenzo x H&M campagne

© Jean-Paul Goude

Jean-Paul Goude, de beroemde Franse illustrator, grafisch ontwerper en fotograaf, mocht de campagne voor de samenwerking tussen Kenzo en H&M bedenken. Een kolfje naar zijn hand. ‘Ik vind de collectie fantastisch: humoristisch, chic en een beetje gek.’

Al meer dan 50 jaar maakt Jean-Paul Goude naam in de mode-, reclame- en muziekwereld dankzij zijn invloedrijke beeldmateriaal. Goude is één van de meest typerende visuele artiesten van de 21e eeuw, verantwoordelijk voor onder meer de beruchte cover van Paper Mag met Kim Kardashian of Grace Jones’ Citroën Cx 2-reclame. Ook aan de KENZO x H&M campagne gaf hij zijn unieke touch.

Wat vind je van de Kenzo x H&M collectie?

Q&A met Jean-Paul Goude, het creatieve brein achter de Kenzo x H&M campagne
© Jean-Paul Goude

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Ik vind het fantastisch. De collectie heeft humor, maar is ook chic en gek, zonder out of control te zijn. Iedereen kan ervan houden: de hippe jeugd, maar ook oudere hipsters zoals ikzelf. Het is echt een collectie voor iedereen!

Het was lang geleden dat ik nog eens met Carol en Humberto van Kenzo had gewerkt en ik miste hen.

Het tijdelijke huwelijk tussen Kenzo en H&M was echt een goed idee en ik ben ervan overtuigd dat het succesvol zal zijn.’

Wat is het concept achter de campagne voor Kenzo x H&M?

Toen ik de briefing kreeg over de stijl van de Kenzo x H&M wereld, twijfelde ik geen seconde. Ik voelde aan dat het de perfecte manier was om de ziel van de collectie te vatten.

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Het is de eerste keer dat me gevraagd werd om in een stijl te werken die meer aansluit bij mijn persoonlijke neuroses dan te moeten zoeken naar een reclame-oplossing en dat vind ik geweldig. Voor mij is er nooit iemand te groot of te goed gebouwd. Laat me dit verduidelijken: net zoals een mode illustrator een silhouet verlengd wanneer hij of zij het tekent, knip ik mijn foto’s in reepjes en verleng ik het beeld. Het is een basisoefening, die een beetje brutaal is. Toen ik de briefing kreeg over de stijl van de Kenzo x H&M wereld, twijfelde ik geen seconde. Ik voelde aan dat het de perfecte manier was om zowel de ziel van de collectie als de rijkdom van de prints van Kenzo te vatten.’

Jouw cut-up techniek is iconisch. Kan je beschrijven hoe je voor het eerst op dat idee kwam?

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Alles start met een tekening. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door menselijke proporties, vooral die van vrouwen. Mode artiesten overdrijven altijd het silhouet van hun modellen. Ik deed dat toen ik een illustrator was en nu doe ik het met foto’s. Toen ik begon met deze techniek, wist ik nog niet waar ik heen wilde. Het voelde een beetje als heiligschennis, maar ik bleef knippen tot ik mijn fotografische versie van een mode-illustratie kon zien. Het werd mijn handelskenmerk: tekenen met foto’s op een ruwe, spontane manier. Het is een alternatief voor de sérieux van de commerciële modefotografie.

Hoe voelde het om de Kenzo x H&M campagne te ontwikkelen?

Q&A met Jean-Paul Goude, het creatieve brein achter de Kenzo x H&M campagne
© Jean-Paul Goude

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Het was heel leuk, omdat de kleren zo grafisch en uitdagend zijn. Het is de combinatie van de levendige kleuren van de prints en de ruwheid van de cut-up techniek die deze campagne zo anders maken. Ze toont de kleren zoals een catalogus zou doen, maar dan op een hippere manier. De keuze van de celebrities die de campagne ambassadeurs zijn, is perfect. Ik heb er altijd genoten om portretten te fotograferen – het is een mooie kans om de persoonlijkheid van een individu grafisch te dramatiseren. En op een bepaalde manier was iedere foto van de campagne een portret van een bepaalde celebrity gezien door de Kenzo x H&M bril. Het was meer dan een job, het was gewoon dolle pret.’

Vind je het spannend om de Kenzo x H&M globaal verspreid te zien worden?

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Natuurlijk. Beeld je even een gigantische poster van Iman of Change the Rapper in, bevestigd aan een torenhoog appartement. Wauw, dat noem ik reclame maken. Mijn mening is dat globaal gaan op zo’n flamboyante manier een fantastische attitude is. Ik geloof dat, hoewel culturen misschien kunnen verschillen van elkaar, het simpele plezier van het ontdekken van mooie grafische beelden op zo’n grote schaal niet alleen super cool is, maar ook een leuke manier om de Kenzo fans over gans de wereld samen te brengen. Het voelt voor mij als een soort band die hippe mensen over gans de aardbol kan verbinden, uit welke cultuur of religie ze ook stammen.

Je krijgt waarschijnlijk super veel aanbiedingen. Waarom heb je ja gezegd op deze campagne?

Er zijn weinig merken die een grafische artiest als ikzelf carte blanche geven. Bij Kenzo voelde ik me meteen thuis.

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Omdat het een uniek project is en een fantastische kans om deze kant van mijn creatieve werk in een reclamecontext te tonen. Er zijn weinig merken die een grafische artiest als ikzelf carte blanche geven. Ik werk meestal voor en met mensen die mij appreciëren en ik vind het leuk om de mensen waar ik voor werk te kennen. Ik wil weten hoe hun brein werkt om te ontdekken of we dezelfde gevoeligheden delen. Ik ken Carol en Humberto al van in het begin van hun tijd bij Kenzo en ik hou van hun attitude en de manier waarop ze zo radicaal en vrij zijn. Tot mijn grote verrassing, waren ze bekend met mijn werk, zelfs zo dat ik me er meteen thuis voelde. En natuurlijk was hun vraag of ik voor Kenzo x H&M een campagne wilde maken de kers op de taart. Door met een merk als H&M samen te werken, krijg ik de kans om iets groter en gedurfder dan ooit te doen.

Hoe was het om samen te werken met zo’n verschillende merken als H&M en Kenzo?

Q&A met Jean-Paul Goude, het creatieve brein achter de Kenzo x H&M campagne
© Jean-Paul Goude

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Het is de eerste keer dat ik heb gewerkt aan een campagne voor een H&M collab en ik was erg onder de indruk van hoeveel creatieve controle Carol en Humberto kregen. De foto’s zijn echt helemaal Kenzo, en toch zijn ze voor H&M. Ik heb er altijd van gehouden om verschillende werelden te huisvesten in mijn beeldvorming. Ik word enthousiast van een nieuwe vorm van democratie in de mode, het is een kruistocht waar ik voor strijd.’

Wat was het spannendste moment tijdens het shooten van de campagne?

JEAN-PAUL GOUDE: ‘Ieder moment was boeiend. Bovendien ben ik een erg sociaal persoon en ik vind het heerlijk om nieuwe mensen te leren kennen. Zeker als het prestigieuze en interessante mensen zijn zoals die op onze set. De shoot voelde aan alsof ik was uitgenodigd op een fantastisch feest.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content