Zijn sokken de nieuwe zonnebrillen?

Champion x Weekday (8 euro), shop.weekday.com © .

Sokken zijn betaalbare accessoires die een outfit persoonlijkheid geven. Daar kun je dus gerust een stapje verder in gaan.

1. Champion x Weekday (8 euro), shop.weekday.com
1. Champion x Weekday (8 euro), shop.weekday.com

Sokken staan al jaren op Ć©Ć©n als dufste cadeau onder de kerstboom, maar dat wordt anders nu de juiste modehuizen zich ermee bezighouden. “De enkel beleeft echt zijn momentum”, pleitte de gerenommeerde modewebsite Business of Fashion onlangs. Qua stijl zien we twee trends: elegante, pantyachtige sokken, en de sportkousen, vaak met grote logo’s en merknamen. Logomania, zoals we dat hadden in de jaren negentig, is dus bezig aan een comeback. Alles wat we al jaren fout vinden, kan weer. Zelfs de ultieme faux pas – hoog opgetrokken witte kousen in badslippers – spotten we deze zomer bij hippe tieners. En tijdens de modeweken duiken er ook fashionista’s op die met witte Nike-sokken in Manolo Blahniks pronken.

In hetzelfde schoentje

Waar komt de trend vandaan? Enter: de net iets te korte broekspijpen. Door de extra centimeters been krijgen sokken plots meer aandacht. Bovendien dragen velen dezelfde outfit: T-shirt, chino of jeans en witte sneakers, genre Stan Smiths. Bijzondere sokken onderscheiden je dan van de rest. Met sokken kun je je tegelijk conformeren en uit de band springen. Kijk maar naar de Star Wars-sokken die de Canadese premier Justin Trudeau droeg toen hij in mei zijn Ierse ambtgenoot ontmoette. Het internet ontplofte.

2. Marni (90 euro), marni.com
2. Marni (90 euro), marni.com

Bovendien passen kousen in de genderneutrale trend. Vrouwen kunnen mannenkousen kopen en vice versa. Ook het prijskaartje is een troef. Sokken zijn een geknipt product voor jonge consumenten die houden van Gucci, Vetements of Prada, maar geen fortuin kunnen spenderen aan een kledingstuk. Hetzelfde idee dus als een zonnebril, portemonnee of sleutelhanger. In modejargon: entry level-producten. Hiermee link je nieuwe consumenten aan je merk die wellicht later, als ze meer budget hebben, een duurder item kopen. Al kun je tachtig euro voor een paar sokken moeilijk goedkoop noemen.

Dure koffie

David Heath, de oprichter van de populaire New Yorkse start-up Bombas, vergelijkt sokken met koffie. “Dertig jaar geleden dronk iedereen in de VS oploskoffie. Niemand was bezig met waar de koffiebonen vandaan kwamen, laat staan hoe ze gebrand waren. Toen kwam Starbucks. Dat wist de mensen te overtuigen om hun 25 cent-koffie van het buurtcafĆ© te laten staan en tot wel zes dollar te betalen voor een koffie. Nu is er alweer een derde golf koffiebars met superexclusieve soorten waar mensen acht tot twaalf dollar voor op tafel leggen. Zo gaat het met sokken ook.” Het sokken- equivalent van Starbucks is het Zweedse Happy Socks. Dit najaar lanceert het merk Hysteria, een lijn elegante kousen in dunnere stof. In Amerika popten er de laatste jaren talloze premiummerken op, maar ook BelgiĆ« heeft zijn eigen sokkenheld. Escuyer combineert strak design met topkwaliteit Ć©n met een abonnementsformule. Wie wil, ontvangt vier keer per jaar een nieuw paar. En de pas afgestudeerde Eduard Both laat zijn sokken in bijzondere steken breien in Frankrijk. In de winkel liggen ze onder de naam CAP (Creative Anonymous Projects) tussen Marni en Acne Studios.

Van links naar rechts: Hysteria (16 euro) happysocks.com, Essentiel (12 euro) essentiel-antwerp.com, Gucci (350 euro) gucci.com.
Van links naar rechts: Hysteria (16 euro) happysocks.com, Essentiel (12 euro) essentiel-antwerp.com, Gucci (350 euro) gucci.com.Ā© .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content