Sibling is Europese finalist Woolmark Prize
De drie ontwerpers van het label SIBLING hebben in Milaan de Europese finale van de Internationale Woolmark Prize gewonnen.
De drie ontwerpers van het label SIBLING hebben in Milaan de Europese finale van de Internationale Woolmark Prize gewonnen. Een jury bestaande uit Franca Sozzani, Angela Missoni, Godfrey Deeny, Tim Blanks en Susanne Botschen selecteerden de winnaar. Joe Bates, Sid Bryan en Cozette McCreery van SIBLING reageerden verrast en vereerd dat ze de prijs mochten ontvangen. “Buiten de geldprijs, is de associatie met Woolmark geweldig en het feit dat de finale plaats zal vinden tijden de Milan Fashion Week in februari 2014 is ook mooi meegenomen. Zo krijgen we de mogelijkheid om de Italiaanse markt te benaderen en wereldwijde exposure te bereiken,” aldus de ontwerpers, “het winnen van de Europese Woolmark Prize is een erkenning van onze passie voor Merino wol.”
Jury is lovend
SIBLING werd gekozen uit de 10 meest veelbelovende Europese talenten. Naast de erkenning, ontvangen ze ook een bijdrage van 50.000 dollar en mogen ze deelnemen aan de internationale finale die zal plaatsvinden in februari 2014.
“De genomineerden waren van een zeer hoog niveau en we hadden dan ook moeite om tot een beslissing te komen,” zei Angela Missoni die de winnaar bekendmaakte ten overstaan van media en gasten, “uiteindelijk besloten we voor SIBLING omdat zij een compleet en volwassen merk presenteerden, waarbij hun creatieve research en kennis van wol en knitwear de doorslag gaven.”
“Het niveau en talent dit jaar was ongekend wat het voor de jury extra moeilijk maakte. Maar SIBLING won omdat ze de ‘perfect storm’ creëerden: geweldige techniek, een ontzagwekkende creativiteit en een scherp oog op de eindeloze mogelijkheden die wol biedt”, verklaarde jurylid Tim Blanks.
Internationale wedstrijd
De komende zes maanden zullen de vijf ontwerpers die de lokale finale gewonnen hebben, een capsule collectie ontwerpen gemaakt van Merino wol. Deze designers zullen dan in februari strijden voor de internationale hoofdprijs; 100.000 dollar en de kans om hun collectie bij de grootste warenhuizen ter wereld te verkopen.
“De International Woolmark Prize is ons commitment om een nieuwe lichting ontwerptalent in de mode-industrie voor te lichten over het potentieel van wol. We hopen dat de unieke en veelzijdige voordelen van de wolvezel, de ontwerpers zullen inspireren zodat zowel de kwalitatieve eigenschappen als de esthetische aspecten volop benut worden in hun ontwerpproces. We wensen alle ontwerpers die deelnemen aan de finale veel succes en we kijken uit om een langlopende samenwerking met hen aan te gaan, zij zullen immers de industry leaders van de toekomst worden”, zegt Rob Langtry, Chief Marketing Officer van The Woolmark Company. (RDM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier