Revolutie in bh-land?
Het is een bekend probleem bij vrouwen: een goed zittende bh vinden. Daarom heeft lingeriemerk Jockey een volledig nieuw matensysteem ontwikkeld dat ervoor moet zorgen dat bh’s voortaan altijd perfect passen.
De bh-mode verandert voortdurend: in de jaren twintig van de vorige eeuw moesten bh’s een jongensachtig silhouette creëren, in de jaren zeventig wilden vrouwen vooral bh’s die comfortabel zaten en in de jaren negentig moest de wonderbra de aandacht naar het decolleté trekken.
Maar de maten zijn vanaf het begin altijd hetzelfde gebleven. En dat terwijl volgens het bh-merk Wacoal maar liefst acht op de tien vrouwen de verkeerde maat dragen.
Vorm van de borsten
Het huidige matensysteem meet het verschil tussen de punt van de borst en de ribbenkast. Een verschil van 10 tot 12 cm betekent een cup A, een verschil van 12 tot 14 cm een cup B en zo verder. Om het nog extra ingewikkeld te maken verschillen de maatcups per land. Maar het grootste probleem is dat daarbij geen rekening wordt gehouden met de vorm van de borsten.
En dat doet lingeriemerk Jockey met het nieuwe matensysteem precies wel. Aan de hand van de vorm van de borsten van 800 vrouwen ontwikkelden ze tien verschillende cup vormen. Vrouwen kunnen hun eigen maat bepalen door voorgevormde plastic modellen te passen. Ze kunnen daarvoor via de website van Jockey een Fit Kit bestellen (voorlopig enkel in de VS).
Jockey neemt een groot risico omdat de kosten van het ontwikkelen van dit nieuwe matensysteem hoog zijn. “Het is altijd een risico wanneer je iets wil veranderen dat al zo lang bestaat, maar we veranderen niet alleen de maat, we veranderen het hele product”, zegt een woordvoerder van het merk in een interview in de New York Times. (MS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier