Redt luxebeest China de wereld?
Chinezen halen met een steeds groter enthousiasme hun Louis Vuitton portefeuille uit om het nieuwe Cartier-uurwerk te kopen.
Terwijl de rest van de wereld onder de economische crisis lijdt, halen de Chinezen met een steeds groter enthousiasme hun Louis Vuitton portefeuille uit om het nieuwe Cartier-uurwerk te kopen. China’s markt voor luxegoederen is in volle bloei.
Momenteel telt de consumptie van luxeproducten in het Aziatische land mee voor vijfentwintig procent van de wereldwijde consumptie. Met deze cijfers duwen de Chinezen zelfs de Verenigde Staten naar de tweede plaats. Tegen eind dit jaar zal de omzet van de consumptie van luxeproducten in China minstens vijf miljard dollar bedragen in tegenstelling tot drie miljard in 2008.
Volgens een onderzoek van het internationaal PR-bureau Ruder Finn in AziÔheeft de financiÔle crisis weinig invloed op China’s luxeverbruik. Het algemene vertrouwen in de markt blijft: bijna negen van de tien Chinezen zullen hun luxekoopgedrag niet veranderen.
De Aziatische kopers zijn de enigen die in staat lijken te zijn om bedrijven van de ondergang te redden. Terwijl Kentucky Fried Chicken stagneert in de Verenigde Staten en Duitsland, stijgt in China de omzet met 25 procent per jaar. Maar uiteindelijk zijn het de luxebedrijven van Versace tot Luis Vuitton die de afnemende Japanse markt, de veranderende Europese markt en de onvoorspelbare Amerikaanse markt vervagen.
“De honger naar buitenlandse luxeproducten is niet meer te stillen”, bevestigt Zachary Karabell, hoofd van het Amerikaanse onderzoeksbureau River Twice.
JoÔlle Verstraeten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier