Parijs 5: Gevangen schoonheid
Zaterdag gooide zowel Haider Ackermann als Ann Demeulemeester hoge ogen met hun visie op de zomermode voor 2010.
Zaterdag gooide zowel Haider Ackermann als Ann Demeulemeester hoge ogen met hun visie op de zomermode voor 2010. De twee conceptuele oud-studenten van de Antwerpse modeacademie tekenden voor niets minder dan puur vakmanschap.
Ackermann nam zijn publiek mee op een trip naar India. De show opende met zwarte leren silhouetten waarmee de ontwerper meteen zijn handelsmerk in de spotlights plaatste: ingenieus gewrapte meisjes, en leren jasjes in de perfecte cut. De shorts, losse broeken, minirokjes en enkellange jurken die volgden waren eenvoudigweg mooi -van grijs over saffraangeel en inktblauw tot lila- maar Ackermann toonde vooral een sterke fascinatie voor het bovenlichaam. Rug, hals en schouderbladen werden asymmetrisch verpakt in brede of flinterdunne lappen zachte stof; als tops, bloesjes en jurken die rond het middel royaal vastgeknoopt werden. Blote huid piepte ertussendoor, en de opgestroopte jasjes beschermden het geheel. “Ik wilde verschillende sferen aanreiken: de kleuren van de Sahara, een bloem die ontluikt en verandert, India in koloniale tijden”, zei Ackermann backstage. En het spel tussen ontbloten en bedekken? “Je moet niet alles onthullen. Sensualiteit, daar draaide het om.”
Als de graad van applaus een barometer was voor zijn succes, dan wacht Ackermann een wel heel beloftevolle zomer.
Het eerste silhouet dat Demeulemeester de catwalk opstuurde, intrigeerde meteen. Welk idee zat er achter die leren hoofdband met ritsen voor het gezicht? “Ik heb gewerkt rond vogels”, zei de ontwerpster na de show. “Vogels die gevangen zitten en vrij willen zijn. De haarband met een juweel van ritsen stelt een kooitje voor. De modellen zijn als gevangen schoonheden.”
Demeulemeester werkte het fragiele en vrouwelijke thema verder uit met oversized en leren jasjes, rechte broeken, vloeiende enkellange rokken, en leren sjerpen – allemaal in haar handelskleuren zwart en wit. Sommige looks bewerkte ze met knappe zwart-witte vleugelprints, of zilveren pailletten, en de ritsen bleven opduiken als schouderbandjes en op brede ceinturen. Op de muziekband zong Bruce Springsteen ‘Come on dream, baby, dream’, en hij bleef die boodschap vele tientallen keren herhalen. De repetitieve zinnen bleven, samen met de gevangen vogeltjes, de rest van de dag als een heilzaam mantra in ons hoofd zitten.
Elke Lahousse.
Bekijk alle defilés in Parijs op Catwalk Weekend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier