Onze favoriete looks van de mannenmodeweek in Parijs
Dries Van Noten haalde pers en buyers naar de voormalige, legendarische redactielokalen van de krant Libération, op de hoogste verdiepingen van een voormalige parkeergarage, voor een eerder ingetogen collectie kantoor-outfits voor Millennials.
Walter Van Beirendonck schilderde zijn catwalk geel, en toonde mouwen en broekspijpen met kubistische allure.
Spectaculairste show van het seizoen: Rick Owens, die op het voorplein van het Palais de Tokyo een bijna eindeloze stelling bouwde. De stalen catwalk liep van het dak van het monumentale gebouw tot beneden. Niet voor modellen met hoogtevrees.
Kim Jones van Louis Vuitton liet Drake een nummer schrijven voor de soundtrack van zijn show in het Palais Royal. De collectie was geïnspireerd door tropische eilanden, en opvallend sporty, met zoals elders dit seizoen vederlichte nylons.
Het gaat niet bijzonder goed met Lanvin. Maar mannenontwerper Lucas Ossendrijver geeft niet op, met opnieuw een uitstekende show extravagante sportswear, in een donker zaaltje in de catacomben van sportpaleis Bercy.
Tweede collectie van Haider Ackermann voor het Franse luxemerk Berluti, in openlucht: elegant, chic, maar uiteindelijk wel heel simpel. Berluti, tot enkele jaren geleden louter een schoenenfabrikant, lijkt plots minder gebrand om het te maken in de mode.
De modeweek werd afgesloten door Kenzo,met een dubbele show — eentje met de jongenscollectie, en eentje met de dames, onderbroken door een performance van een collectief gevelacrobaten en zangeres Lafawndah. De mannencollectie, met alleen maar Aziatische modellen, was een eerbetoon aan muzikant Ryuichi Sakamoto. Briljant.
Een van de hoogtepunten van de week: Comme des Garçons in de antieke Salle Wagram, met een groepje onhandig disco-dansende jongens op een vierkant podium. Ze droegen roze paillettes, en binnenste buiten gekeerde jasjes. In vergelijking met de damesmode van Rei Kawakubo uiterst draagbaar.
De show van Pigalle was deels een collab met NikeLab, het departement van de Amerikaanse sportsweargigant met een focus op mode. Bekijk hier meer beelden
Sébastien Meunier van Ann Demeulemeester liet zich inspireren door Robert Mapplethorpe, met tank tops met opschrift ‘Look at my picture‘, bloemenaccessoires, en zijden pyjama’s.
De mannenmode is dezer dagen geobsedeerd door sportswear. Zelfs Véronique Nichanian van het anders zo traditionele Hermès gaf haar luxe interpretatie van de joggingbroek.
Paul Smith had, net als vorig seizoen een decor in regenboogkleuren. Hij showde opnieuw mannen en vrouwen tegelijk. Punchy kleuren, Hawaii-hemden en espadrilles met tonijnblik-print.
Sankuanz, uit China, is een van onze favoriete jonge merken. Een collectie in het teken van schilder Cy Twombly.
Tim Coppens presenteerde voor het eerst zijn collectie in Parijs, met onder meer samenwerkingen met jeansmerk Wrangler, de zonnebrillen van Mykita en Clarks schoenen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier