New York Fashion Week: highlights van de dag
Jesse Brouns
New York, 14 september. De laatste dag van New York Fashion Week is niet meer dan een halve dag. Calvin Klein, normaal gezien een van de afsluiters van de modeweek, geeft dit seizoen verstek. Raf Simons onthult zijn plannen voor de Amerikaanse kolossus allicht in februari.
Marc Jacobs is sinds jaar en dag de afsluiter van NYFW. Dit seizoen heeft hij de Hammersmith Ballroom afgehuurd, een oud theater in Midtown. De show begint stipt op tijd, net op het moment dat we op het eerste balkon in ons zitje glijden. De muziek is van Underworld en de meisjes op de catwalk lijken uit de verkeerde kant van de nineties gestapt. Technohippies in pastel en glitter, met dreadlocks en platformzolen, ergens tussen rave-party en Ru-Paul.
Voorlaatste dag van New York Fashion Week. Michael Kors pleit voor liefde, met onder meer een trui waarop het woord LOVE staat vermeldt.
“Ik was van plan om vanmorgen zelf de mannenversie van die trui te dragen,” zegt Kors. “Maar toen ik hem paste was mijn team unaniem, No, Michael, you’re not sample size.” Rufus Wrainwright speelt live, de mode loenst naar Tahiti, en de mood is happy.
Kors draagt bij tot het see now, buy now debat met een negental voor instant-verkoop bestemde items (drie handtassen, drie paar schoenen, drie kledingstukken). Jason Wu houdt het bij Boss bij één enkele handtas. De eigenlijke collectie, waarvan de kleuren en lijnen zijn geïnspireerd door de zwembadschilderijen van David Hockney, ligt pas in januari in de winkels. Hoe verfrissend!
Ralph Lauren houdt zijn see now, buy now presentatie op straat, voor zijn vlaggenschip van Madison Avenue. Na de show gaan de deuren van de winkel open, en kan de collectie meteen gekocht worden. Het merk heeft veel klanten uitgenodigd voor de show, maar voor de Belgische pers is er geen plaats. Dit is nu eenmaal Amerika, waar business altijd eerst komt.
New York, 13 september. Afspraak met Michael Kors op de twintigste verdieping van zijn kantoren aan Bryant Park. Elk modeseizoen ontvangt de Amerkaanse ontwerper een dag voor zijn show enkele vertegenwoordigers van de internationale pers, een twintigtal reporters. Kors is een showman, entertaiment verzekerd.
Trendy accessoiremerk Mansur Gavriel toont naast tassen en schoenen voor het eerst ook meisjes in jurken met een air van Cristobal Balenciaga. Mooi, maar ze zijn niet voor de verkoop bedoeld. Maar wordt vervolgd, in winter 2017, met de eerste klerencollectie van de dames.
Coach 1941 is de catwalklijn van de Amerikaanse gigant. De show vindt plaats in een enorme hangar aan de Westside, met in het midden van de zaal een reeks op elkaar gestapelde wrakken van Amerikaanse oldtimers. De collectie is al even geïnspireerd door de fifties, met rock’n’roll meisjes incustomized zwartlederen jekkers, franjes, en afbeeldingen van Elvis.Stranger Things actrice Millie Bobby Brown zit op de front row, en The King sluit de show af, met (Marie’s The Name Of) His Latest Flame.
We eindigen de nacht met een feestje van Coach in restaurant Lucky Strike in SoHo. We poseren voor een selfie met actrice Chloe Moretz (gezicht van de nieuwe parfumcampagne van het merk), en met Courtney Love. Om de hoek staat een flatgebouw in brand, en loeien de sirenes van tientallen brandweerwagens.
Onze werkdag begint op de hoogste verdieping van een pand in de buurt van Union Square, op het Amerikaanse hoofdkwartier van Scotch & Soda, het Nederlandse merk dat afgelopen weekeinde voor de tweede keer in New York showde, in een voormalige synagoge in de Lower East Side, het Angel Orensanz Center for the Arts. “Ons hoofdkantoor in Amsterdam is ook een oude kerk,” zegt creatief directeur Marlou Van Engelen. “We voelden ons meteen thuis.”
Phillip Lim mengt de soul van Nashville in de jaren vijftig met Victoriaanse romantiek, de catwalk is bezaaid met zand en bloemen. “Love, innocence, and heartbreak.“
Thom Browne heeft zijn zaal met gekleurde tegels omgetoverd tot een ondergronds zwembad. Net als tijdens de mannenshow lopen er jongens rond met vogelkoppen en verenpakken, en dit keer zijn er ook levensgrote katten, met staart en al, onnozel en vertederend. De meisjes dragen badmantels, en daaronder beeldge jurken en mantelpakken, en daaronder ouderwetse badpakken. Browne is tegelijk nostalgisch en modern — een van zijn mooiste shows.
De werkdag eindigt, min of meer, bij gewezen wonderboy Zac Posen. De collectie lijkt belegen, alsof de ontwerper in de jaren negentig is blijven hangen (de foute jaren negentig, dan nog. Mijn blik zweeft weg naar Uma Thurman, statig gezeten op de bank tegenover ons. Een verschijning, toch wel.
New York, 11 september, vijftien jaar na de terroristische aanslagen van 2001. Victoria Beckham toont haar nieuwe collectie (sporty, Brooklyn is er ook) op een boogscheut van de herdenkingsceremonie aan het World Trade Center, waar Hillary Clinton op hetzelfde moment bijna flauw valt. Of hoe de mode tegen de geschiedenis aanschuurt. Hood By Air brengt de diversiteit van jong Amerika bij elkaar op de catwalk, voor een tot de nok gevulde zaal. Het merk is nu officieel mega. Na J.W. Anderson en gay app Grindr vorig seizoen, tijdens de mannenmodeweek, parnert HBA met Pornhub, en met producer Arca. En cultfotograaf Wolfgang Tillmans loopt mee.
Hype van het moment is Sies Marjan. Sander Lak, de Nederlandse ontwerper van dat Amerikaanse merk, heeft lang bij Dries Van Noten gewerkt. Met zijn tweede show, in een oude bibliotheek in Midtown, bewijst Lak dat hij klaar is voor zijn eigen geschiedenis.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier