Made of Japan, een collectors item
Het Japanse sneakermerk Onitsuka Tiger viert dit jaar zijn zestigste verjaardag en brengt daarom een indrukwekkend tijdschrift uit.
Het Japanse sneakermerk Onitsuka Tiger viert dit jaar zijn zestigste verjaardag en brengt daarom een indrukwekkend tijdschrift uit.
De kanreki – zoals Japanners een 60e verjaardag noemen – is immers een speciale gebeurtenis. Het is een moment waarop gevierd wordt dat iemand een volledige levenscyclus geleefd heeft. Niet zomaar een verjaardag dus, maar eentje waarbij teruggeblikt wordt op het verleden en nieuwe toekomstplannen gemaakt worden.
Het alternatieve Onitsuka Tiger doet dit met een 260-pagina’s tellend magazine waar Japan-adepten en sportliefhebbers wereldwijd zich in zullen herkennen. Made of Japan, zoals het tijdschrift gedoopt werd, illustreert Tiger’s evolutie en visie op Japan, Amerika en Europa, verweeft sport met cultuur, en geeft het woord ook aan artiesten, atleten en fashionista’s. Het resultaat werd ingebonden volgens traditionele Japanse boekbindingstechnieken en is qua lay-out tegelijk helemaal mee met zijn tijd. Made of Japan is, kortom, meer dan tijdschrift. Het is een collectors item, verkrijgbaar in het Engels of Japans.
Aanvullend komt ook een exclusieve verjaardagssneaker uit – een moderne versie van het authentieke witte model met rode en blauwe strepen – en een T-shirt. De herkenbare Onitsuka Tigers met hun gebogen strepen hebben een internationale fanbasis, van Lasse Viren – die in 1976 de Olympische langeafstandslopen won – tot actrice Uma Thurman die een blauw-gele versie droeg in de film Kill Bill.
Info: Made of Japan is verkrijgbaar bij boekhandelaar IMS Antwerpen aan 14.95 euro. Website: www.asics.com
JoÔlle Verstraeten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier