Les Petites presenteert najaarscollectie in Antwerpen
Wij spraken met hoofdontwerpster Isabelle Bénichou.
Het Franse kledingmerk Les Petites stelde haar herfst-/wintercollectie voor in de Antwerpse showroom van Enes. Isabelle Bénichou, de Franse ontwerpster en het creatieve brein achter Les Petites, gaf een woordje uitleg bij de collectie. “De collectie voor volgende herfst is heel kleurrijk”, begint de oprichtster van het Franse label ons gesprek. “We hebben ons geamuseerd met een kleurenpalet dat het licht opneemt. Vooral de scharlakenrode items zijn in dit opzicht belangrijk. Bij Les Petites werken we ook zeer geregeld met een blauwschakering, die intussen de bijnaam het ‘Les Petites-blauw’ meegekregen heeft. Het is een kleur die afneemt naargelang de collecties. We hebben ook veel met prints gewerkt. Daarnaast hebben we een assortiment kledingstukken in grof geweven wol, volgens mij een belangrijke stof voor prêt-à-porter collecties.” En natuurlijk krijgt ook dit seizoen de jurk een hoofdrol toebedeeld, want volgens Isabelle is geen enkel kledingstuk vrouwelijker.
Economie tijdens de week, mode tijdens het weekend
Het handelsmerk van Isabelle Bénichou is dat ze tijdloze basics vermengt met persoonlijke vondsten en belangrijke modetrends. Dat leerde ze al op jonge leeftijd. Isabelle volgde geen modeopleiding, maar leerde het beroep van haar tante die naaister is. Als kind leefde ze zich uit op de vesten van haar broers, de jacquardtruien van haar vader en de rokjes van haar zussen. “Ik ben begonnen met kledingstukken voor mezelf aan te passen”, legt Isabelle uit. “Op die manier heb ik mezelf het modeberoep geleerd. Ik ben autodidact.”
Met haar middelbare diploma op zak start ze een opleiding economie aan de Sorbonne in Parijs. In het weekend werkt Isabelle op de vlooienmarkt, ‘les puces’, een ware goudmijn waar ze talloze vondsten doet. “Ik herinner me het eerste gestreepte kledingstuk dat ik kocht. Het deed me denken aan Jean Seberg van wie ik zoveel hou… Die dag begreep ik dat mooie stukken niet per se de ingewikkeldste waren, maar dat ze eenvoudigweg de juiste verhoudingen moeten hebben en van mooi materiaal gemaakt moeten zijn.”
De generatie van Isabel Marant en Paul&Joe
Enkele jaren later studeert de zelfopgeleide modeontwerpster af als economiste. Ze trouwt in een eenvoudige, witte jurk die ze vond op een rommelmarkt. In 1992 start Isabelle haar eigen prêt-à-porter merk op. “In de jaren negentig waaide een frisse wind door de modewereld”, vertelt Isabelle over die grote stap. “Ook Isabel Marant en Paul&Joe zijn in die periode begonnen. We zijn allemaal van dezelfde generatie. Elk merk heeft zijn eigen identiteit, geschiedenis en specialiteit, maar wat ons verbindt is dat we onze droom hebben waargemaakt.”
Kortom, het merk kent een mooie geschiedenis, maar wat brengt de toekomst? “In de nabije toekomst zullen we extra winkels openen in België. We zijn begonnen met een boetiek in Antwerpen die intussen op volle toeren draait. Binnenkort openen we boetieks in Gent en Brussel. Een grotere uitdaging vormt de opening van een nieuwe winkel in Madrid. In Spanje woedt de economische crisis heel sterk en dus valt nog af te wachten of Les Petites ook daar zal aanslaan. Eigenlijk zijn we erg flexibel. We volgen geen vooraf uitgestippeld plan.”
“Les Petites evolueert verder dankzij ontmoetingen en opportuniteiten. In Peking zijn we bijvoorbeeld terechtgekomen via een ontmoeting met een man van Chinese afkomst die actief is in de Franse modewereld. Het valt nog af te wachten hoe de Chinese bevolking zal reageren op onze aanwezigheid. Wat de toekomst verder brengt, kan niemand voorspellen.” Afsluiten doen we met een rondleiding door de collectie. Als het afhangt van de ontwerperscapaciteiten van deze dame, dan ziet de toekomst er alvast heel rooskleurig uit.(JK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier