Jouw favoriete merken worden (waarschijnlijk) geleid door een man
Hoewel vrouwen verantwoordelijk zijn voor tweederde van de kledingverkoop wereldwijd, zijn het toch voornamelijk mannen die de touwtjes hier in handen hebben. Ze overzien zowel het creatieve àls het zakelijke aspect, zo blijkt nogmaals uit recente cijfers.
Karl Lagerfeld is creatief directeur bij Chanel, Demna Gvasalia bij Balenciaga, Alessandro Michele bij Gucci, Alexis Martial en Adrien Caillaudaud bij Carven, Guillaume Henry bij Nina Ricci en Jonathan Saunders bij Diane von Furstenberg: wie de mode een beetje volgt weet dat het voornamelijk mannen zijn die bepalen hoe vrouwen eruit (horen te) zien. Toch is er ook achter de schermen sprake van heel wat testosteron.
Zo is er onder de twaalf managers die deel uitmaken van het ‘executive committee’ van het grote luxeconglomeraat LVMH slechts één vrouw aangesteld – Chantal Gaemperle, verantwoordelijke voor human resources. Van de 15 mode- en lederwarenhuizen onder hun wimpel (Christian Dior, Louis Vuitton, Kenzo, Berluti, Loewe, Fendi, Loro Piana, Celine, Emilio Pucci, Givenchy, Donna Karan, Thomas Pink, Marc Jacobs, Nicholas Kirkwood en Edun) hebben enkel Donna Karan en Loewe vrouwelijke CEO’s.
Kering, LVMH’s grootste concurrent, zat lang in hetzelfde schuitje, al houdt de groep zich de laatste jaren opvallend meer bezig met vrouwen in hogere posities te plaatsen. Drie van de negen luxemerken onder de Kering vlag hebben momenteel een vrouwelijke CEO: Isabel Guichot bij Balenciaga, Francesca Bellettini bij Yves Saint Laurent en Sarah Crook bij Christopher Kane. Ook de andere merken bij Kering, zoals Gucci of Bottega Veneta, hebben een goede vrouwelijke representatie in de topposities, zo blijkt uit de LedBetter Index die onlangs werd vrijgegeven.
De researchgroep LedBetter verzamelt data van meer dan 2000 grote merken in de mode-, beaut-y, tech- en voedingssector en vergelijkt hoeveel vrouwen er deel uitmaken van de raad van bestuur of van het algemene hogere management. Hun lijst met resultaten – waaruit de H&M groep op alle vlakken als winnaar uit de bus komt ondanks een mannelijke CEO- kan je hier terugvinden.
Uiteraard is het gebrek aan vrouwen in directeurszetels geen probleem dat exclusief voorbehouden is voor de modesector, al is hun afwezigheid daar natuurlijk extra opvallend. Ook in andere sectoren die voornamelijk vrouwen als doelpubliek hebben -zoals schoonheidsproducten- hebben meer mannen dan vrouwen in de toppositie. Bij Coty, een bedrijf dat nochtans ontzettend veel populaire beautymerken zoals Rimmel, Sally Hansen en Philosophy huisvest, zit er zelfs geen enkele vrouw in de raad van bestuur of in het managementteam.
Zoals Columbia Business School professor David Ross in 2014 al schreef voor Huffington Post: “vrouwen hebben zich al een behoorlijke weg weten banen naar de lower management positions, maar eens je meer naar de top gaat is het nog steeds een mannelijke wereld, zelfs vandaag.”
(KS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier