JBC brengt tweede duurzame relaxcollectie op de markt

© JBC

Sinds ze eind 2014 een eerste volledige Cradle to Cradle collectie op de markt brachten, is JBC een echte trekker op het vlak van een duurzamere modesector. Met hun tweede homewear collectie, die items bevat voor het hele gezin, gaan ze een stapje verder dan voorheen.

De eerste REVIVE-collectie was een echte sportieve lijn, met ambassadeurs als Kim Clijsters en Sven Nys, de nieuwe collectie is er eentje om een gezellige dag thuis door te brengen. Of zelfs om buiten te komen, want hoewel het om easy looks gaat misstaan ze niet in het straatbeeld.

Voor de collectie, waarvan elk gebruikt materiaal tot de laatste vezel te recycleren is, lieten ze zich inspireren door frisse en zachte lentekleuren. Van zachtroos tot muntgroen, dankzij deze biokatoenen kledinglijn kan thuis iedereen in het nieuw gestoken worden.

JBC brengt tweede duurzame relaxcollectie op de markt
© JBC

Bij een Cradle to Cradle collectie komt heel wat kijken. ‘Doel is om de kringloop van materialen volledig rond te krijgen’, aldus Saartje Boutsen, Corporate Social Responsibility (CSR) Manager bij JBC. ‘Terwijl de klassieke mode-industrie werkt rond het vaste stramien ‘productie – consumptie – afval’, volgt Cradle to Cradle een kringloopsysteem waarbij afval weer dienst doet als grondstof.’

‘Zelfs het kleinste detail moet optimaal gerecycleerd kunnen worden. De ontwerpers kozen bijvoorbeeld voor katoenen koordjes in plaats van ritsen. De prints worden gedrukt met verf op waterbasis, zodat er minder chemicaliën nodig zijn, vult Boutsen nog aan. Deze collectie is niet de enige inspanning die het Belgische modelabel levert.

Doorheen de verschillende collecties wordt er gebruik gemaakt van biokatoen. Bovendien zijn sommige kledingstukken zelfs GOTS-gecertificeerd. Het internationale GOTS-label garandeert dat minstens 95% van de stof biologisch geproduceerd is, en dat het kledingstuk onder correcte sociale omstandigheden gemaakt werd. (AB)

JBC brengt tweede duurzame relaxcollectie op de markt
© JBC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content