Free Britney, cancel Kanye: de impact van het statement-T-shirt
Het statement-T-shirt lijkt weer een momentje te hebben, zowel in het straatbeeld als bij de sterren. Is het nieuw? Absoluut niet. Is het de zoveelste kopie van een nillies-trend? Ja, maar geen klakkeloze.
Het slogan- of logo-T-shirt is uiteraard geen vernieuwende mode. In de fifties verhuisde het witte T-shirt van de ondergoedla naar de kledingafdeling dankzij Marlon Brando in A Streetcar named Desire. Vanaf de sixties werd het ā met dank aan de druktechnologie – verheven tot reis- en concertsouvenir. Het werd tegelijk een populair, want goedkoop, uithangbord voor merken, politieke partijen en protestleuzen. Het statement-T-shirt was geboren.
Mode met een boodschap
Die functie van het bedrukte T-shirt is onveranderd gebleven. Als merchandising en/of statussymbool ā of het nu Barbie of Gucci is. Als herinnering ā aan dat geweldige concert of die coole (koffiebar op) vakantie. Of om een statement te maken, politiek of sociaal. Maar, behalve voor de onachtzame shopper, valt in essentie elke bedrukte top onder āstatement-T-shirtā. Je trekt het aan om iets uit te dragen; wat erop staat, zegt iets over jou. Dat het een betaalbaar kledingstuk is, maakt het alleen maar gegeerder. Een T-shirt is ook sneller omgewisseld dan een tattoo.
Goedkoop is natuurlijk relatief, zeker als het om een Balenciaga-T-shirt van net geen 700 euro gaat. Maar dat is nog altijd sneller bij elkaar gespaard dan de prijs van een volledige designeroutfit. Logo-T-shirts werken als parfums voor designerlabels: een gateway voor fans die minder goed bij kas zitten. En anders dan bij een parfum draag je ook letterlijk de stempel van het merk.
Hamnett made us do it
In de jaren 80 waren T-shirts vaak activistisch. Moeder van het politieke T-shirt Katherine Hamnett greep in 1984 een fotomomentje met Margaret Thatcher aan om slinks onder haar jas haar antinucleair standpunt te delen. Hamnetts T-shirts waren heel populair. Zo droeg George Michael het ‘Choose Life’-ontwerp in de clip van āWake Me Up Before You Go-Goā. Dat de slogan recenter gekaapt werd door de anti-abortusbrigade stuit de nu 75-jarige designer dan ook tegen de beletterde borst. In de webshop is het T-shirt evenwel alweer uitverkocht. De T-shirts van de Britse band Frankie Goes to Hollywood waren volgens de ontwerper ervan trouwens schatplichtig aan die van Hamnett. Een exemplaar – Ross Gellers āFrankie Say Relaxā T-shirt – had in 1996 een cameo in de aflevering āThe One with the Tiny T-Shirtā.
Wat zou Britney doen?
Dat brengt ons bij de jaren 2000. Gen Z of jonger heeft een fascinatie ontwikkeld voor de kleerkast van it-girls van rond de eeuwwisseling. Het was het tijdperk van de logo-T-shirts. Paris Hilton en Britney Spears werden regelmatig gespot met exemplaren van Juicy Couture, Von Dutch of Tommy Hilfiger. Die merken maakten er gretig gebruik van dat celebrityās voortdurend gekiekt werden door paparazzi. De sterren zelf wisten die persaandacht ook in hun voordeel te keren. Enter het zogenaamde āclapback T-shirtā. In het pre-socialemediatijdperk was een slogan op je kleding de manier om je verhaal weer in eigen handen te nemen. Zo gaf Britney Spears iconische āDump Himā-T-shirt haar eigen visie weer op de breuk met Justin Timberlake.
Van Lindsay tot Madonna
Het slogan-T-shirt werkt een beetje als een tweet: bondig, to the point en liefst tongue in cheek. Er was Anne Hathaway in een āFedUpā-shirt op de Teen Choice Awards van 2004. Of Paris Hiltons ‘Don’t Be Jealous’, āGot Blowā en āStop Being Desperateā. Dat laatste werd door iemand gefotoshopt naar āStop being poorā, wat de hele wereld jarenlang op het verkeerde been zette. Lindsay Lohan was ondertussen de roddelpers voor na de breuk met acteur Wilmer Valderrama met de leuze āYou Were Never My Boyfriendā. Geruchten over een vermeende eetstoornis counterde ze met āSkinny Bitchā op de buik. Zelfs Madonna deed mee. Wie haar interesse in Kabbalah bekritiseerde, werd met ‘Cult Member’ de mond gesnoerd.
‘Gwynnocent’
Misschien had Winona Ryder de trend wel gezet. In juli 2002 al verscheen ze op de cover van W Magazine in het beruchte āFree Winonaā- T-shirt, nadat ze werd opgepakt wegens winkeldiefstal.Ā Ryder blijkt een early adopter van wat The New York Times recent āTrial Merchā doopte. De term verwijst naar de merchandising die verkocht wordt naar aanleiding van bekende grote rechtszaken. Die krijgen vaak zoveel aandacht dat er een markt voor is. Actueler (en dan ook mĆ©t hashtag) is de #FreeBritney-slogan waarmee fans Britney Spears een hart onder de riem wilden steken in de betwisting van haar voogdijschap. Maar ook het recente proces rond de skicrash van Gwyneth Paltrow leverde inspiratie op, van ‘Gwynnocent’ tot āWell, I lost half a day of skiingā.Ā
Oud en nieuw
En dan speelt nog de vintagerevival mee. Een goede slogan werkt niet als ook je buurmeisje of collega ermee rondloopt. Tweedehandswinkels hangen evenwel vol met unieke oude concert-, souvenir- en slogan-T-shirts. Kleine kans dat je in de lokale Kringwinkel het babyblauwe āDump Himā-T-shirt tegenkomt maar: niets wat je niet kunt vinden op Etsy. Vandaag versterken stylisten van series als Euphoria of The White Lotus en sterren als ZoĆ« Kravitz, Julia Fox of Charli XCX de hype. Ook Hailey Biebers PR-team leek begin 2023 het clapback T-shirt van onder het stof te hebben gehaald. Naar aanleiding van de controverse rond vriendjespolitiek in Hollywood, maakte ze een ironisch statement met een ānepo babyā-opdruk. Paris Jackson was een jaar eerder de hetze al voor, met een āRock Royaltyā-print. Een statement-T-shirt dat we al eerder hadden gezien: ‘bekende-dochters-van-‘ Liv Tyler en Stella McCartney droegen het met de nodige dosis zelfspot tijdens het Met-gala van 1999.
Activisme
Niet alleen het uitzinnige van de Y2K-mode trekt aan in deze vaak minder optimistische tijden. De it-girls van toen waren opgejaagd wild. Ze hebben recht op eerherstel, vindt deze generatie terecht. Denk aan #FreeBritney of prins Harry die alles in zān werk stelt om een tweede Lady Di-drama te vermijden. De T-shirts zijn dan een soort van eerbetoon. Ondertussen blijft het onrustig op het politieke wereldtoneel, net zoals in 2001. Ook dat vraagt om vestimentaire statements. En dan liefst geen MAG-pet. Van het Met Gala in 2021 herinneren we ons Cara Delevigne met de slogan āPeg the Patriarchyā en vooral Alexandra Ocasio-Cortez met āTax the Richā op haar baljurk.
But make it fun
Ontwerpers durven eveneens af en toe watĀ activisme in hun collectiesĀ te stoppen. Maria Grazia Chiuri debuteerde in september 2016 succesvol bij Dior met āWe Should All Be Feminists’, dat de tijdsgeest vatte. Voor Kanye West volstond in 2022 een enkel fout slogan-T-shirt om een definitieve lijn onder zijn modecarriĆØre te trekken. Victoria Beckham trok liever de ironische kaart met op haar statement-T-shirt ‘Fashion Stole My Smile’. De uitleg: āIk lach een beetje met mezelf. Dit is mode en het moet leuk blijvenā.
Lees ookā¦
In de juisteĀ wiegĀ geboren: waarom de nepo-baby ook jouw probleem is
Westerncore: waarom er een Wilde Westen-wind door de mode- en filmwereld waait
Black is back: Gothcore haalt duistere gothic van onder het stof
Shopping: Mary Jane, de schoen van het seizoen
Dressed to party: de schitterende herrijzenis van feestkledij
- Marlon Brando
- Gucci
- Katherine Hamnett
- Margaret Thatcher
- George Michael
- Frankie Goes to Hollywood
- Paris Hilton
- Juicy Couture
- Von Dutch
- Tommy Hilfiger
- Justin Timberlake
- Madonna
- Anne Hathaway
- Wilmer Valderrama
- Hailey Bieber
- Winona Ryder
- W Magazine
- The New York Times
- Gwyneth Paltrow
- Liv Tyler
- Stella McCartney
- Paris Jackson
- Etsy
- Zoƫ Kravitz
- Julia Fox
- Charli XCX
- Cara Delevigne
- Alexandra Ocasio-Cortez
- Maria Grazia Chiuri
- Dior
- Kanye West
- Victoria Beckham
- George Michae
- Roger Taylor
- Britney Spears
- Lindsay Lohan
- Andy Warhol
- Van Lindsay
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier