‘Een grote cup mag geen beperkend effect hebben op het ontwerp’ – Carole Lambert, PrimaDonna lingerie
PrimaDonna, het uitgelezen lingeriemerk voor vrouwen met een cupmaatje meer, mocht 150 kaarsjes uitblazen en vierde dat met een spectaculair defilé in de majestueuze Hortazaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Knack Weekend keek, knikte goedkeurend en trok ontwerpster Carole Lambert aan de mouw voor een interview.
150 jaar PrimaDonna, proficiat! Welke evolutie heeft het merk doorgemaakt?
Carole Lambert: “We hebben nauwgezet de evolutie van de vrouw en haar wensen gevolgd. In onze beginjaren maakten we veel korsetten – dat zag je ook in het vintagegedeelte van de show-, maar naargelang de vrouw meer vrijheden begon te eisen hebben we dat ook vertaald naar lingerie. Die is nu heel aangenaam om te dragen, maar nog steeds stevig genoeg.”
Mag ik zeggen dat het ontwerp belangrijk is, maar de vrouw voor jullie centraal staat?
Lambert: “Zeker. Wij willen echt dat de vrouw zelfzekerder is en haar vrouwelijkheid kan tonen. Wie mooie lingerie draagt gaat automatisch rechter lopen, meer zelfvertrouwen uitstralen en daar ook reacties op krijgen. Op die manier gaan ze zich automatisch mooier voelen en dat verdient ze. Dat is ook wat we willen bewijzen met onze modeshows. Dit was nu nog maar de tweede keer dat we onze collecties aan het publiek tonen, maar de reacties zijn overweldigend positief.”
“Dat is eigenlijk ook een beetje verbazingwekkend, want het enige wat we doen is meisjes casten met een grote cupmaat. Maar blijkbaar is het nog steeds “moedig” om soms wat cellulitis of een vetrolletje te laten zien. De vrouwen die je hier vandaag over de catwalk hebt zien schrijden waren toch allemaal prachtig, ongeacht hun bil- of tailleomtrek?
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zeker! Voor mij was het twee keer feest: jullie verjaardag én de viering van de vrouw.
Lambert: (lacht) “Dat klopt wel. Wij geloven gewoon heel sterk in die strategie. Wij ontwerpen voor vrouwen, waarom ons product dan niet showen op zoveel mogelijk verschillende vrouwen?”
Jullie zijn het merk bij uitstek voor vrouwen met een grotere cupmaat, hoe beïnvloedt dat jullie ontwerpproces?
Lambert: “Wij moeten natuurlijk iets meer bezig zijn met steun geven dus de plaatsing van de patronen en alle verschillende stukken is wel essentieel. We willen dat onze bh’s een mooi shapend effect hebben op de vrouwenborst, dus ja, snit en fit zijn dingen waar wij iedere minuut van de dag mee bezig zijn.”
“Los daarvan vinden we niet dat een grote cup een beperkend effect moet hebben op lingerie-ontwerp. Wij willen de (lingerie)mode van nu gewoon vertalen naar grote maten en we kunnen daarvoor rekenen op ons vakmanschap.”
Dus een modieuze look en feel staat hoog op jullie prioriteitenlijstje?
Lambert: “Precies. Het is nog veel te vaak dat vrouwen met een grote cupmaat compromissen moeten sluiten. Dat ze moeten gaan voor de bh die ze eigenlijk niet zo mooi vinden, maar tenminste in hun maat is en ze daar dan maar van moeten profiteren. Wij willen vrouwen een heel arrangement aan stijlen en ontwerpen aanbieden zodat ze een actieve keuze kunnen maken: “ik vind die bh mooi, dus die bh ga ik kopen.”
In de BOZAR kan je nog tot 28 juni terecht voor de tentoonstelling ‘La Mémoire de l’Intime’, een retrospectieve tentoonstelling die de perfect fit, knowhow en craftsmanship van het Belgische lingeriemerk in beeld brengt met interactieve installaties, campagnebeelden door de jaren heen en een tijdslijn van mannequins die zowel vintage als hedendaagse ontwerpen showen. p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier