De triomf van de winkelstraat
De machtigste stem van Londen is die van winkelstraatketen Topshop, de sponsor van BFC NEWGEN (een programma van British Fashion Council voor jonge ontwerpers).
De machtigste stem van Londen is die van een winkelstraatketen. Topshop is de (zeer prominente) sponsor van BFC NEWGEN, een programma van British Fashion Council voor jonge ontwerpers. NEWGEN bestaat sinds 1993, en hielp in het verleden designers als Alexander McQueen, Matthew Williamson en Giles Deacon op weg. Dit seizoen kregen zeventien ontwerpers financiÔle hulp. Voor vijf ervan betaalde de winkelketen een défilé: House of Holland, Mark Fast, Mary Katrantzou, Meadham Kirchhoff, en alsook Peter Pilotto (het label van het in Antwerpen opgeleide duo Pilotto en De Vos).
Topshop bouwde in de buurt van Baker Street ook een eigen showruimte, gebruikt door onder anderen Marios Schwab, Christopher Kane en Richard Nicoll. De fast fashion keten presenteerde er ook zijn eigen waren, met een door superster Katie Grand gedirigeerde show. De lijn Unique loenst naar tienermeisjes ? het legertje it-girls op de front row was daar het beste bewijs van (Alexa Chung, Peaches Geldof, Julia Restoin Roitfeld, en Kate Moss, die haar eigen lijn heeft bij Topshop).
In de winkels van Topshop ligt sinds deze week een capsulecollectie van Christopher Kane, met als blikvanger een jurk bedrukt met een opgeblazen foto van een krokodil, de bek wijdopengesperd. Kane, die in Milaan ook de Versus-lijn van Versace ontwerpt, wordt in Groot-BrittanniÔstilaan als een superster beschouwd. Hij showde gisteren zijn zomercollectie. Die leek gedomineerd door vichyruitjes, à la Brigitte Bardot. Licht en lieflijk, al voegde Kane er wel een dreigend element aan toe. De ontwerper verwees naar Jamestown, de plek in Guyana waar honderden leden van een secte werden uitgemoord, in 1978.
Jesse Brouns
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier