Proficiat Ilke! Waar heb je de inspiratie voor deze collectie gehaald?

Ilke Cop: "Mijn vertrekpunt was een kunstwerk van Jheronimus Bosch, de Tuin der Lusten. Ik hou enorm veel van kunst. De keuze voor de diepe kleuren van de stoffen komt voort uit mijn bewondering voor de Vlaamse Primitieven. De Tuin der Lusten beeldt de zondeval van de mens en diens afstraffing uit, maar op een heel fantasierijke manier. Dat intrigeert me. Dat je in die periode de conventies zo aan je laars durft te lappen, dat soort dingen durft afbeelden..."

Je studies kunstgeschiedenis schemeren duidelijk door in je research en inspiratiebronnen. Hoe ontstaat een collectie voor jou?

Cop: "Voor mij is het vertrekpunt van een collectie altijd heel visueel. Ik heb een beeldenbank in mijn hoofd en die referenties komen dan spontaan naar boven waardoor er een sfeer ontstaat in mijn gedachten. De collectie 'Carnivoros Carnival' van deze zomer bijvoorbeeld is geïnspireerd op hoe ik mij de freakshows van vroeger voorstel".

Welk verhaal wil je met Ideal Vice vertellen?

'Ideal Vice' van Ilke Cop, Aaron Lapeirre
'Ideal Vice' van Ilke Cop © Aaron Lapeirre

Cop:"Het is niet altijd makkelijk om het verhaal in mijn hoofd naar een collectie te vertalen. Iets dat altijd terugkomt in mijn werk is de tegenstelling tussen het vrolijke en het verontrustende. Er zitten ook altijd heel veel persoonlijke elementen in. Ik heb me eens een jaar lang opgesloten om me enkel op mijn werk te concentreren, maar daar ben ik op teruggekomen. Ik werd er ongelukkig van. Nu heb ik een heel tof sociaal leven, met veel leuke dingen en ik neem tijd voor mezelf. Dat persoonlijke proces is vervolgens doorgesijpeld in mijn collectie."

Hoe zou je zelf je werk en stijl beschrijven?

Cop: "Ik zeg altijd dat het "urban couture for the non-conformist" is. Urban staat voor het metropolitische karakter, couture voor de hoge kwaliteit van zowel de gebruikte materialen als de afwerking. Er komt veel handwerk aan te pas en de stukken worden hier in Deurne geproduceerd. Non-conformist verwijst naar de kleurrijke, vaak edgy taal die ik gebruik in mijn collecties. En ook naar het ethische aspect, ik wil niet conformeren aan de gebruikelijke normen van de modewereld."

Ben je altijd al met duurzaamheid bezig geweest?

Cop: "Ik was altijd al heel idealistisch, met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Maar als consument was ik daar nog niet zo bewust mee bezig. Toen ik producent werd, was er voor mij geen andere optie. Dan vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet opnemen. Ik wil iets mooi maken, maar ik wil ook dat dit op een mooie manier gemaakt wordt."

Zijn er collega-designers die je bewondert omwille van hun ethische codes?

Cop:"Absoluut. Bruno Pieters is een heel groot voorbeeld voor mij, omdat hij enorm veel belang hecht aan transparantie in zijn manier van werken. Ook Stella McCartney is hier veel mee bezig.

Eigenlijk heb ik veel bewondering voor iedereen, groot of klein, die daaraan werkt."

Wat voor persoon is de vrouw die jouw kleding draagt?

'Ideal Vice' van Ilke Cop, Aaron Lapeirre
'Ideal Vice' van Ilke Cop © Aaron Lapeirre

Cop:"Het is een vrouw die volop in het leven staat, die avontuurlijk is. Op zaterdag gaat ze naar het slachthuis in Brussel om haar inkopen te doen op de markt, maar 's avonds gaat ze evenzeer naar de opening van een expo. Het is een eclectisch persoon, die van kwaliteit houdt. Met een eigen stijl, een eigen identiteit".

Is er een verschil tussen de kledingstijl in Brussel en de kledingstijl in Antwerpen?

Cop:"Ik ben van Antwerpen, maar ik woon in Brussel, ik heb er echt mijn hart verloren. In Brussel zijn er veel meer invloeden die samenkomen. Je kan er niet echt een etiket op plakken. Je komt daar buiten, en je ziet dan iemand voorbij lopen met een Afrikaans gewaad, Nikes eronder en een geklede hoed op het hoofd. Dat is Brussel. Er heerst een andere mentaliteit. In Antwerpen en in Gent is er veel meer conformiteit".

Wat is de volgende stap voor je label?

Cop: "De nieuwe collectie klaarstomen die in september wordt voorgesteld in Parijs. Een tipje van de sluier: het thema dat door mijn hoofd spookte bij het maken van deze collectie, vindt zijn oorsprong in bepaalde sci-fi strips. Vreemde wezens blijven mij aantrekken."

(LB)

Ilke Cop: "Mijn vertrekpunt was een kunstwerk van Jheronimus Bosch, de Tuin der Lusten. Ik hou enorm veel van kunst. De keuze voor de diepe kleuren van de stoffen komt voort uit mijn bewondering voor de Vlaamse Primitieven. De Tuin der Lusten beeldt de zondeval van de mens en diens afstraffing uit, maar op een heel fantasierijke manier. Dat intrigeert me. Dat je in die periode de conventies zo aan je laars durft te lappen, dat soort dingen durft afbeelden..." Cop: "Voor mij is het vertrekpunt van een collectie altijd heel visueel. Ik heb een beeldenbank in mijn hoofd en die referenties komen dan spontaan naar boven waardoor er een sfeer ontstaat in mijn gedachten. De collectie 'Carnivoros Carnival' van deze zomer bijvoorbeeld is geïnspireerd op hoe ik mij de freakshows van vroeger voorstel".Cop: "Ik was altijd al heel idealistisch, met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Maar als consument was ik daar nog niet zo bewust mee bezig. Toen ik producent werd, was er voor mij geen andere optie. Dan vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet opnemen. Ik wil iets mooi maken, maar ik wil ook dat dit op een mooie manier gemaakt wordt." Cop:"Absoluut. Bruno Pieters is een heel groot voorbeeld voor mij, omdat hij enorm veel belang hecht aan transparantie in zijn manier van werken. Ook Stella McCartney is hier veel mee bezig.Eigenlijk heb ik veel bewondering voor iedereen, groot of klein, die daaraan werkt."Cop: "De nieuwe collectie klaarstomen die in september wordt voorgesteld in Parijs. Een tipje van de sluier: het thema dat door mijn hoofd spookte bij het maken van deze collectie, vindt zijn oorsprong in bepaalde sci-fi strips. Vreemde wezens blijven mij aantrekken."(LB)