Jong geweld in de Belgische modescène

Wolf De 27-jarige Sofie Claes kreeg in 2009 haar diploma Design & Styling overhandigd aan het Amsterdam Fashion Institute. Veel tijd had de Genkse niet nodig om haar toekomstpad uit te stippelen, want in 2010 stampte ze Wolf uit de grond. Het label ontwikkelde op heel korte tijd al een sterk DNA, dat bij ons de woorden chic, deconstructief en minimalistisch oproept. Met andere woorden: huil als een wolf, maar loop als een koningin.

Te koop bij Hunting & Collecting en Glorybox (Brussel) en Closet (Antwerpen).

Saint Paul Saint Paul werd gelanceerd in 2008 door Jungho Geortay, een Belg met Zuid-Koreaanse roots die zijn ervaring wist op te bouwen bij merken als Lanvin, Kenzo en Jean-Paul Gaultier. Zijn creaties hebben een klassieke omkadering, maar zijn bezaaid met heerlijk dromerige details. In elk kledingstuk zit zelfs een ingenaaid gedichtje, dat diende als inspiratiebron voor het stuk. Plannen voor een vrouwenlijn zijn in de maak.

Verkrijgbaar bij Balthazar in Brussel. Chauncey Chauncey werd in het leven geroepen door Nathalie Bouhana en haar man David Sdika. Ook dit merk richt zich (voorlopig?) alleen op mannen. De collecties bevatten veel knitwear, maar rukken zich los van de andere marktspelers op een eigenwijze manier. Klaar voor een ‘wist-je-datje’? Het label ontleent zijn naam eigenlijk aan de cultfilm Being There, waarin Peter Sellers het hoofdpersonage Chance – oftewel Chauncey – vertolkt.

Verkrijgbaar bij Mapp in Brussel. Cath’s Catherine De Groote maakt juwelen die allesbehalve grotesk ogen. Haar passie voor organische elementen en natuurlijke materialen zoals hoorn, been en hout komen duidelijk tot uiting. Sinds haar eerste accessoirecollectie in 2006 is Cath’s al verkrijgbaar in een duizelingwekkende 44 Belgische filialen en galerijen, waaronder Atelier De La Maille in Antwerpen, Brussel en Gent en HTWEEO in Leuven. Monsieur Bul Julien Brennecke en Sébastien Denies presenteerden hun eerste gezamenlijke collectie in 2009. Na een sluipende aanloop lijkt Monsieur Bul met zijn laatste collectie volledig van de grond te komen. De blouse met rondvliegende vogeltjes doet ons alvast wegmijmeren.

Monsieur Bul wordt verkocht bij Glorybox in Brussel. Jan-Jan Van Essche Jan-Jan Van Essche is een kind van de Koninklijke Academie van Schone Kunsten in Antwerpen. Als muziekliefhebber en reiziger schuilt er in zijn lange dreadlocks een zielsbron van inspiratie, dat zich in zijn ontwerpen vertaalt via etnische vormen en een soort geërodeerde robuustheid. De Antwerpenaar lanceerde nog geen jaar geleden zijn eerste collectie Yukkuri, wat Japans is voor ‘op het gemak’. Via jaarlijkse collecties en gelaagde kleding, wilt Van Essche een garderobe creëren die alle seizoenen van het jaar aankan.

Verkrijgbaar in Ra13 en Atelier Solarshop (Antwerpen) en Hunting & Collecting (Brussel).Vanessa Aerts De juwelen van Vanessa Aerts zijn delicaat, speels en lijken zich te gedragen als een deel van het lichaam waartoe ze behoren. Met een diploma Interior Design en een 4-jarige studie Juweelontwerp aan het Institut des Arts et Métiers in Brussel achter de kiezen, besloot Aerts in september 2009 een eigen collectie te lanceren.

Haar werk ligt momenteel in de Alto Galleria, Balthazar en Hunting & Collecting in Brussel. Ook op Modo Brussels – de jaarlijkse stockverkoop die op 13 mei van start gaat – kom je haar tegen. Annelies Timmermans Annelies Timmermans studeerde in 2006 af als grafisch vormgever aan het Antwerpse Sint Lucas en startte niet veel later met haar eigen handtassenlijn. Haar tassen worden in Italië geproduceerd door een ambachtelijk atelier met veel aandacht voor detail en afwerking. Deze combinatie van Belgisch ontwerp en Italiaanse vakmanschap resulteert in duurzame, kwaliteitsvolle tassen met een sobere maar luxueuze look. De Antwerpse heeft ondertussen haar achtste collectie uit en opende in november vorig jaar haar eerste eigen winkel in Antwerpen.

Op de website vindt u haar verkoopspunten. Als extraatje belichten we nog graag twee labels, die nog maar net hun eerste – veelbelovende – stapjes hebben gezet in de modewereld.

Alice-Gazouille, van bezielers Thijs Brondeel en Tamara De Mey, brengt deze winter zijn tweede collectie uit. Luchtige T-shirts worden uitgebreid met fijn afgewerkte pulletjes, onderlijfjes en sjaals. Op onze Facebooksite geven we 10 exemplaren van de ‘Luscious Lucy’ T-shirts weg. Verder is het label ook al verkrijgbaar bij deze shops en op onze eigen webshop.

De fantasierijke juwelen van HeideWinne toveren een lach op het gezicht van iedereen die ze te zien krijgt. Heide Vanderieck wist haar talent te voeden aan de Koninklijke Academie van Schone Kunsten in Antwerpen, waar ze Juweelontwerp studeerde. Voorlopig liggen haar juwelen in de Antwerpse winkel Closet en zijn ze ook verkrijgbaar op de webshop van De Invasie.

Vincent Fobelets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content