Is de traditionele modekalender achterhaald? Burberry vindt van wel
Burberry heeft de filofax der fashion flink door elkaar geschud: vanaf september zal het Britse modehuis immers maar twee catwalkshows organiseren (in september en februari), in plaats van de gebruikelijke vier, waarin ze mannen- én vrouwenkledij tegelijk zullen tonen.
De Burberryshows worden vanaf september dus seizoensloos en zullen ‘February’ en ‘September’ heten in plaats van Spring/Summer en Autumn/Winter, een slimme zet met het oog op consumenten uit niet-Westerse landen met andere klimatologische patronen.
Dit nieuwe format speelt eveneens handig in op de kritiek die de modesector de laatste tijd te slikken krijgt: verschillende ontwerpers laten zich uit over het moordende tempo waaraan ze collecties moeten presenteren, terwijl aankopers maar vooral de consumenten in deze digitale wereld geen zin meer hebben om maanden te wachten om iets wat ze vandaag op de runways gezien hebben (cue: fast fashion retailers die kopieën van de kleding in een oogwenk voor een prikje op de markt gooit).
See now, buy now
Burberry zal voortaan ook het “see now, buy now” principe hanteren: eens een collectie geshowd is, zal de kleding onmiddellijk zowel on- als offline te koop aangeboden worden. Ook de etalages en de marketingcampagnes zullen allemaal op elkaar afgestemd worden.
Burberry is niet het eerste label dat deze formule uitprobeert. Moschino, Versus Versace en Thakoon werken volgens eenzelfde methode.
“We zijn al langer bezig om via onze shows de kloof tussen digital en offline te overbruggen”, laat Burberry-opperhoofd Christopher Bailey optekenen in een persbericht. “Zo livestreamden we onze shows via YouTube, lanceerden we social media campagnes en konden onze consumenten de dingen die ze zagen rechtstreeks bestellen (ze moesten er dan nog wel een aantal maanden op wachten, nvdr).”
Burberry is duidelijk aan een evolutie bezig. In november kondigde het modehuis nog aan dat het de verschillende lijnen (Burberry Prorsum, Burberry London en Burberry Brit) onder één label zou brengen om zo in te spelen op het wisselende koopgedrag van de (luxe)consument. Nu Burberry ook de traditionele modekalender aan de laars lapt en steeds meer merken de runway als bijzaak zien in het voordeel van klantgerichte events, wordt de vraag of het volledige bestaande Fashion Week format niet aan een grondige vernieuwing toe is steeds prangender.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier