In de kast van Vincent Buyssens: ‘Iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij wil’

In de kast van Vincent Buyssens © Lotte Philipsen

Vincent Buyssens is een zelfverklaarde nerd en werkt als social media expert voor het creatief bureau Friendship, waar hij gelukkig volledig zichzelf kan zijn op gebied van stijl. ‘Ik draag wat mij gelukkig maakt, ook al stoppen mensen mij daardoor in bepaalde hokjes.’ Wij mochten zijn kledingkast induiken en kregen er een gesprek over persoonlijke stijl en duurzaamheid bovenop.

‘Vroeger droeg ik altijd kostuums, maar op een gegeven moment zag ik op straat een man met een stoere, zwarte outfit die ik echt fantastisch vond. Hij had een skinny jeans, combat boots, een grote hoodie en een leren vest aan. Ik dacht: ‘Dit is echt een hele grave stijl’. Dat is het moment waarop ik mijn persoonlijke stijl verder ben beginnen uitwerken. Ik vind kostuums nog steeds heel mooi, maar ik merk dat ze een barrière creëren. Er bestaat een afstand tussen de drager van het kostuum en de mensen die meer casual kleding dragen.’

Ik hou van kwalitatieve stuks, die lang meegaan en waar ik goed over heb nagedacht.

De nette pakken ruimden baan voor een meer dark fashion look die hij zelf omschrijft als een mix tussen streetwear, high fashion, futuristische mode en genderneutrale stuks. ‘Ik hou van kwalitatieve stuks, die lang meegaan en waar ik goed over heb nagedacht.’ We stappen de slaapkamer van Vincent binnen, waar hij zijn kleren en schoenen bewaart. Het kledingrek is niet groot, maar bevat een minutieus uitgekiende garderobe. Over zijn kleding waken figuurtjes van The Joker, een van zijn favoriete comic-personages.

Ga je graag shoppen?

‘Ja, maar als ik ga shoppen is dat op zaterdag omdat ik op weekdagen overdag altijd werk. Ik ga daarom heel voorbereid shoppen met een goed uitgedokterde planning. Ik weet wat ik wil en waar ik het wil kopen. Op voorhand maak ik een lijst met zaken die ik nodig heb en hoe ik ze wil combineren met de kleding die ik al in de kast heb hangen. Het is voor mij een doelgerichte activiteit. Ik heb maar een beperkte ruimte in mijn kledingkast en er kan eigenlijk niets meer bij. Zomaar wat shoppen zal ik dus niet doen.

In de kast van Vincent Buyssens
In de kast van Vincent Buyssens© Lotte Philipsen

Voor de meer high fashion merken spaar ik een tijdje voor ik overga tot kopen. Ik ga online op zoek naar wat ik wil en bekijk de prijzen op de verschillende websites. Het zijn vooral jassen, sneakers en opvallende bovenstuks waar ik veel geld aan wil uitgeven.

Klantenservice is super belangrijk als je shopt in het high fashion segment. Toen ik een tijdje geleden sneakers kocht vlak voor de soldenperiode en ik merkte dat ze afgeprijsd werden – had er niet bij stilgestaan – mailde ik de webshop om te vragen of er nog een mouw aan te passen viel. Zonder aandringen stortten ze het verschil terug op mijn Paypal-account. (Web)shops van dit kaliber verstaan dat hun cliënteel op zoek is naar een bepaalde ervaring en ze proberen die dan ook aan te bieden.’

Heb je favoriete merken en welke stuks uit je eigen garderobe draag je het liefst

In de kast van Vincent Buyssens
In de kast van Vincent Buyssens© Lotte Philipsen

‘Mijn favoriete ontwerper is Yamamoto en zijn Y3-lijn voor Adidas. Deze Japanse ontwerper heeft de mode-industrie mijns inziens echt door elkaar geschud. Zijn samenwerkingen met Adidas zijn mijn heilige graal, het is echt liefde op het eerste gezicht. Mijn favoriete stuk is dan ook van zijn hand. De tuniek die hij maakte voor Y3 moest en zou ik hebben. Ik heb er alle webshops die ik kon bedenken voor gecontacteerd omdat hij nergens te vinden was. Toen ik uiteindelijk positief antwoord kreeg, was ik dolgelukkig. Ik probeer hem niet te vaak te dragen, omdat ik niet wil dat hij verslijt. De high top sneakers van Y3 zijn ook favoriete items in mijn garderobe. Een derde favoriet is mijn cape van Twelve Pieces. De ontwerper achter dit merk is een Deense Egyptenaar. Hij maakt van al zijn ontwerpen maar twaalf stuks en zijn stijl is de ultieme mix tussen zijn verschillende achtergronden en streetstyle.

Ik vind genderloze mode heel stijlvol en begrijp niet waarom een man geen rok zou mogen dragen.

Ik droom ervan dat een ontwerper een genderneutrale collectie uitbrengt voor mannen en vrouwen, in verschillende maten zodat iedereen erin past. Ik ben hetero, maar sommige mensen denken op basis van mijn kleding dat ik homo ben. Dat vind ik op zich niet erg, maar ik vind dat iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij wil zonder daardoor in een hokje geplaatst te worden. Ik vind genderloze mode gewoon heel stijlvol en begrijp niet waarom een man geen rok zou mogen dragen. Dat mensen over mijn tuniek denken dat het een jurk is kan me dan ook niet schelen. Ik vind het tof om de grenzen op te zoeken.

Hoe is jouw persoonlijke stijl tot stand gekomen?

‘Ik ben een echte nerd en vind het ook leuk om dingen uit mijn favoriete series, games of fan fiction te vertalen naar draagbare stuks. In Game of Thrones hebben ze capes gemaakt uit tapijten van Ikea. Dat ga ik deze winter proberen na te maken. Ik vind het een leuke uitdaging om fan fiction te incorporeren in mijn dagelijkse kledingstijl zonder eruit te zien als een cossplayer. Pas op, ik vind dat super cool, maar voor het dagelijks leven is het leuk om je te laten inspireren, maar er toch stijlvol uit te zien. Winter is coming! Daar ben ik blij om, in de winter kan ik me induffelen en dat past beter bij mijn stijl.

Ik ben een echte nerd en vind het ook leuk om dingen uit mijn favoriete series, games of fan fiction te vertalen naar draagbare stuks.

Mijn motto is ‘Mix it until you fix it.’ Ik denk dat je veel problemen kunt oplossen door verschillende dingen samen te brengen. Daarom probeer ik in mijn stijl verschillende culturen te combineren, hoewel ik bewust van het concept cultural appropration. Ik ben er heel gevoelig aan en wil zeker niemand beledigen. Ik heb een grote groep Marokkaanse vrienden en ik vraag hen raad over wat kan en wat niet. Moesten alle volkeren op goede voet staan met elkaar en niet discrimineren zou cultural appropration niet bestaan. Het gaat om machtsverhoudingen. Ik zou het tof vinden, moesten we gewoon kunnen lenen bij andere culturen en ons laten inspireren en zo het pad effenen voor de aanvaarding van andere culturen, maar ik heb respect voor de gevoeligheden.

In de kast van Vincent Buyssens
In de kast van Vincent Buyssens© Lotte Philipsen

Ik heb een relatie gehad met een meisje dat een hijab droeg. Voor haar had dat niets te maken met onderdrukking, ze deed dat echt uit eigen beweging. Net zoals veel van mijn vrienden maakt ze deel uit van de 9/11-generatie; jongeren die zijn opgegroeid tijdens de nasleep van 9/11. Ze zijn veel religieuzer dan de vorige generatie en weten veel meer over hun religie omdat ze opgroeiden in een klimaat waarin Islam geassocieerd werd en wordt met terrorisme. Ze lezen er veel meer over en maken hun eigen beslissingen. Dat je nu meer hoofddoeken ziet is daar een gevolg van. Deze generatie heeft eigen research gedaan en staat open om erover te praten.

Mijn regel is simpel: don’t be a douchebag. Ik ben zelf agnost, maar ik heb altijd een manier gevonden om met mijn gelovige vrienden te praten en bij te leren over hun cultuur. Ik denk echt dat we veel kunnen leren van elkaar en met respect kunnen omgaan met elkaars cultuur zonder aan cultural appropration te doen. Praat gewoon met elkaar!’

Ben je een bewuste shopper?

In de kast van Vincent Buyssens
In de kast van Vincent Buyssens© Lotte Philipsen

Ja, want ik shop niet zomaar om te kopen. Mijn kleerkast is echt gecureerd, ik shop enkel items waarvan ik vind dat te aansluiten bij mijn stijl. Ik denk na of de kledingstukken die ik wil kopen passen bij wat ik wil uitstralen. Maar of wat ik koop ook echt duurzaam is? Dat is een ander vraagstuk. Ik weet dat mode de tweede meest vervuilde industrie is en dat wringt wel. Mode is voor mij een manier om mijn persoonlijkheid te vervolledigen, dus ik vind het zeker wel jammer dat het een industrie is die bekend staat om vervuiling en uitbuiting. Ik ben me er bewust van dat ik niet duurzaam shop: mea culpa! Het klinkt misschien oppervlakkig, maar ik zou me niet goed in m’n vel voelen als ik mijn specifieke kleding niet zou kunnen dragen. Dit is wie ik ben.

Ik vraag me af of de high fashion stuks die ik koop duurzamer zijn. Het gaat om stuks waar veel vakmanschap aan te pas komt, dus ik denk en hoop dat ze niet in sweatshops gemaakt zijn’.

Dat zou kunnen, maar je weet eigenlijk nooit welke weg een kledingstuk heeft afgelegd en welke onderdelen waar zijn gemaakt. Het grote probleem van de mode-industrie is dat de keten niet transparant is.

‘Dat is inderdaad spijtig. Ik denk dat een deel van het probleem al zou opgelost worden als de productie dichter bij huis gebeurde. Consumenten stellen zich wel vragen, maar is de bereidheid er om enkel duurzame mode te shoppen? Ik denk van niet, want ik doe het ook niet.

Consumenten stellen zich wel vragen, maar is de bereidheid er om enkel duurzame mode te shoppen? Ik denk van niet.

Ik merk wel dat de industrie meer en meer nadenkt over duurzaamheid. De vraag ernaar stijgt en de bedrijven voelen aan dat ze moeten veranderen. Door automatisering zijn er ook processen die al veel efficiënter zijn dan vroeger. We zijn er nog niet, maar er is een beweging op gang gekomen. Dat is evolutionair de logische richting.’

Door overconsumptie gebeurt die inhaalbeweging moeizaam. Maar ook door het verlangen van consumenten naar bepaalde items, of die nu duurzaam geproduceerd worden of niet.

‘Ik denk dat dat komt door het inspelen van marketeers op emoties. De ratio wordt uitgeschakeld wanneer we kijken naar campagnebeelden die ons raken. De Retailindustrie is aan het evolueren naar een experience driven sector. Ervaringen en emoties binden klanten aan merken.

Hoe meer je emotioneel getriggerd wordt, hoe minder je gaat nadenken over de productieketen van kleding. Je denkt niet ‘Hm zou ik die Yeezy sneakers wel kopen? Waar en hoe werden die items geproduceerd?’ Nee, je denkt: ‘Fuck yeah Kanye West, ik wil die sneakers.’ Dat is marketing.

Heb je tips voor mensen die ook graag hun eigen persoonlijke stijl willen ontwikkelen?

‘Het begint allemaal bij jezelf en je eigen identiteit. Stel jezelf de vraag: ‘Wie ben ik als persoon?’ Zoek dan naar mensen, personages en thema’s die je inspireren. Ik heb lang World of Warcraft gespeeld en het personage Shadow Priest vond ik bijvoorbeeld interessant qua stijl. Bij Game of Thrones heb je de Night’s Watch en bij Star Wars de Sith Lords: net zoals Shadow Priest vind ik hun duistere look heel inspirerend. Op Pinterest kan je gemakkelijk beelden verzamelen. Het is het ideale medium om een verzamelbord samen te stellen. Ook op Reddit vind ik boeiende informatie over persoonlijke stijl.

Het begint allemaal bij jezelf en je eigen identiteit.

Dan ga ik reverse engineeren en mezelf afvragen wat mijn helden dragen én hoe ik dat kan dragen. Daarvoor schuim ik webshops af en zoek ik high fashion stuks die aansluiten bij de inspiratie die ik heb verzameld.

Uiteindelijk werd ik ook gewoon getriggerd door een man die ik tegenkwam op straat, dus kijk goed rond je en laat je tijdens het dagelijkse leven inspireren.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content