1. De juiste mensen
...

1. De juiste mensenCollega-ontwerpers of modejournalisten zijn nergens te bespeuren: in We Margiela komen naaste medewerkers aan het woord, van wie velen voor het eerst. Behalve voormalig zakenpartner Jenny Meirens, overleden in juli, zijn dat onder anderen model Grace Fisher, make-up artist Inge Grognard, persverantwoordelijke Patrick Scallon en hoofd van de mannenlijn Harley Hughes.2. DiepgangHet zwaartepunt in de docu zijn de diepte-interviews, waarin de betrokkenen ingaan op thema's als Margiela's breuk met het dominante modebeeld, zijn voorliefde voor hergebruik en zijn mediaschuwheid. Ook de spanning tussen zijn modehuis als creatieve gemeenschap en de ontwerper als dominante kracht komt aan bod.3.BekentenissenMeirens' aandeel in Margiela's succes kan niet onderschat worden. Zo was zij het die voorstelde om naamloze witte labels te gebruiken. Margiela zag dan weer geen graten in een meer commerciële werkwijze en had niets te maken had met de solotentoonstelling in het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen in 1997.4. MysterieOver de jonge Martin Margiela of zijn leven nu kom je weinig te weten. Wel voedt de docu de mythevorming door langs zijn werkplekken in Parijs te wandelen en selectief gebruik van archiefbeelden.5. Dichtbij huisMenna Laura Meijer geeft geen interviews over de docu, en de filmaffiche vermeldt By mint film office, het Rotterdamse collectief waar ze lid van is. Ook scènes waarin opnameassistenten of de microfoon in beeld komen en eentje waarin iemand de beslagen camera schoonveegt zijn helemaal op hun plaats.In de bioscoop vanaf 25 oktober. wemargiela.com