Wim signaleert: van de catwalk naar de stembus

© Reuters

Voor de zelfverzekerde deernes van Prada en de power women van Gucci lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Achter de schermen van de modeweek zorgen de economische crisis en nieuwe Italiaanse verkiezingen echter voor nervositeit.

Voor de zelfverzekerde deernes van Prada en de power women van Gucci lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Achter de schermen van de modeweek zorgen de economische crisis en nieuwe Italiaanse verkiezingen echter voor nervositeit.

Hoge hakken en verkiezingsaffiches: op de modeweek in Milaan horen ze samen als aglio e olio. De huidige uitgave valt echter wel op een erg apart moment. Italië trekt deze zondag en maandag niet alleen naar de stembus, het land is er ook amper in geslaagd om het tij te keren na de paniek omtrent de Italiaanse schuldenberg in 2011. Die leidde toen tot het aftreden van Silvio Berlusconi en de aanstelling van technocraat Mario Monti, in november van dat jaar.

Mode als signaal

Sindsdien verbeterden de vooruitzichten er nauwelijks op. Sinds kort verwacht de Italiaanse centrale bank dit jaar nog een verdieping van de recessie, die ondertussen de vierde sinds 2001 is en ’s lands modesector hard treft. De afgenomen binnenlandse vraag en slabakkende wereldeconomie deden de omzet van de Italiaanse modesector vorig jaar stranden op zestig miljard euro – een daling van ruim vijf procent ten opzichte van 2011. Voor dit jaar wordt nogmaals een daling van 3,5 procent verwacht.

Dat zorgt niet alleen achter de schermen van de modeweek voor nervositeit, maar ook op de persbanken. In een dergelijk klimaat worden een stevige schouderlijn of luxeuze stoffen dan immers al snel als een signaal geïnterpreteerd, hetzij over de tijdsgeest, het optimisme in de modewereld of de politieke richting die Italië de komende dagen uitgaat.

Made In Italy

Tussen de celebrities, de flitslampen en de champagne door bevestigen toonaangevende figuren de onrust in de Italiaanse modesector. “Onze enige strategie is uitblinken”, vertelde het hoofd van de Italiaanse Camera della Moda Mario Boselli het persbureau AFP. “Maar de publieke instellingen en de politici van hun kant moeten ook meer doen om het label Made in Italy te ondersteunen.” Een gelijkaardige mening tekende Reuters eergisteren op bij Frankie Morello-ontwerper Maurizio Modica: “De politiek moet schoon schip maken en kleine ondernemingen aanmoedigen om mensen aan te werven.”

Italiaanse industriëlen als Tod’s CEO Diego Della Valle zullen zondag en maandag dan ook niet alleen oog hebben voor Dolce & Gabbana, Missoni of Giorgio Armani, die dan hun nieuwe collecties tonen. Een gunstig verkiezingsresultaat voor partijen die overheidsgeld willen stoppen in koopkrachtmaatregelen en lokale creativiteit: pas dan zal het voor ’s lands modesector echt een goede week geweest zijn.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content