Drie Belgische starters wagen een sprong in de handtassenwereld
Lies Mertens, Marvais en Dcember: drie beloftevolle tassenontwerpers uit eigen land aan het woord.
1. LIES MERTENS p>
Ontworpen door: Lies Mertens
Op de markt sinds: juni 2016
Prijzen: tussen 260 en 550 euro
ONDERNEMER IN BIOLEER
‘Omdat ik als zelfstandig grafisch ontwerper van de ene meeting naar de andere moest, zocht ik een tas die er heel eenvoudig en degelijk uitzag en ruimte bevatte voor mijn laptop en boeken. Die vond ik niet, en al zeker niet in mijn prijsklasse. Ik besloot daarom een cursus leerbewerking te volgen in de avondschool en mijn tassen zelf te maken. Omdat ik steeds meer de vraag kreeg waar ik mijn tas had gekocht, heb ik vorig jaar mijn eerste collectie gelanceerd. Ze bestaat uit vijf basismodellen in drie standaardkleuren.
Mijn tassen herken je aan de combinatie van functionaliteit en een strak design. Ze zijn gemaakt van bioleer en zijn honderd procent biologisch afbreekbaar. Om bioleer te looien gebruik je geen chemicaliën en chroom, maar onder andere hars van bomen. Mijn Portugese looierij heeft een patent op die techniek. Het leer is behandeld met een coating, zodat het tegen een stootje kan en beschermd is tegen de regen. Je krijgt dus geen krasjes of verkleuring op je tas, zoals bij plantaardig gelooid leer. Dat kan ook mooi zijn, maar het past niet bij het strakke design van mijn tassen. Het zijn gebruiksvoorwerpen, je moet ze elke dag kunnen meenemen. De eerste tas die ik drie jaar geleden maakte, was een rugzak van nude leer. Ik gebruik hem bijna dagelijks en hij ziet er nog als nieuw uit.
Het begon als een uit de hand gelopen hobby, maar sinds deze maand houd ik me fulltime bezig met mijn merk. In november open ik een winkel in de Kloosterstraat in Antwerpen en ik ben door Voka genomineerd als een van de drie meest beloftevolle start-ups van het jaar. Vorig jaar was ik nog een ontwerpster, nu voel ik me óók onderneemster: contact onderhouden met producenten, onderhandelen over de juiste prijs, een product in de markt zetten… Ik had geen idee wat er allemaal bij kwam kijken. Ik ben de voorbije maanden amper aan ontwerpen toegekomen.’
2. MARVAIS h2>
Ontworpen door: Marie Libeert en Valérie Vanermen
Op de markt sinds: juni 2017
Prijzen: tussen 420 en 700 euro
BESTEMMING NEW YORK
‘Er is tegenwoordig veel blingbling op de markt. Wij wilden alles wat soberder aanpakken, evergreens maken die er niet uit gaan na één seizoen. Onze eerste collectie bestaat uit shape bags, gemaakt van stevige materialen zodat ze hun vorm behouden. Na een jaar van brainstormen en prototypes zijn we eind vorig jaar naar de eerste winkeliers gestapt. We hebben er bewust voor gekozen om alleen A-winkels te benaderen, zoals Icon in Brussel en Sevens in Gent. We zijn een beginnend merk dat nog naam moet maken en dat kan volgens ons alleen in winkels die een zekere invloed uitoefenen.
In april hebben we een trunk show gehouden in New York om de reacties te polsen. We hebben daar veel meer verkocht dan we hadden verwacht: vijftig tassen op twee dagen. Sommige aanwezigen kochten er zelfs twee. In het toilet hebben we toen een heel luide vreugdekreet geslaakt. Wat ons ook verraste, is dat ons bestverkochte model in New York ook ons meest commerciële is. We dachten dat ze ginder wel voor de opvallende vormen zouden gaan, zoals onze vijfhoekige ‘Culotte’.
Al onze tassen worden gemaakt in Tunesië, door een Belgische producent. Eén keer per maand reist hij naar Tunesië, waar zijn Franse partner het van dichtbij opvolgt. We zijn blij dat we hem hebben gevonden: hij is flexibel en heeft de technische ervaring die wij niet hebben. Wij zijn mode- bewust en weten hoe onze tassen er moeten uitzien, maar de constructie was voor ons een raadsel.
Valérie was interieurarchitecte en ik marketingmanager van een sigarenmerk. In september 2016 hebben we onze jobs opgezegd om deze droom te realiseren. We denken hetzelfde over hoe Marvais er moet uitzien. Soms is het zelfs een beetje beangstigend. We maakten elk een eigen moodbook en daar stonden veel dezelfde foto’s in. In dat opzicht zijn we niet complementair, maar hoe langer we samenwerken, hoe beter we op elkaar zijn ingespeeld.
Een handtas zegt veel over een mens. Neem onze halvemaan-tas. Omdat het een pochette is, denken veel mensen dat je ze enkel ’s avonds kunt dragen, terwijl wij er ook gewoon mee naar de supermarkt gaan. We geven toe dat het niet de meest praktische tas is, maar het is een stijl en je bent ervoor of niet. We zijn ervan overtuigd dat ook een vrouw in jeans en T-shirt met zo’n halve maan tóch gekleed is. Het typeert je als persoon.
We geven onszelf vijf jaar, dan maken we de balans op. Uiteraard hebben we grote dromen. We willen ooit de benedenverdieping van Barneys innemen, naast de Marni’s en Célines van deze wereld.’
3. DCEMBER p>
Ontworpen door: Florien Pénard
Op de markt sinds: december 2015
Prijzen: tussen 120 en 585 euro
DUURZAAM BOUWPAKKET
‘Na mijn studies aan de modeacademie in Maastricht heb ik eerst voor Kenzo en daarna acht jaar voor Dirk Bikkembergs gewerkt. Ik ontwierp er de eerste lijn voor vrouwen en stond mee aan de wieg van de sportcollectie. Na de geboorte van ons tweede kindje ben ik mijn man, die piloot is, naar Dubai gevolgd. Ik gaf er parttime les aan het Esmond International Fashion Institute en bracht business wear voor vrouwen op de markt. Dat heb ik twee jaar gedaan, tot we zijn teruggekeerd naar België. Ik heb even de tijd genomen om na te denken over wat ik wilde doen. Ik werd bijna veertig en dacht: als ik nu geen eigen merk begin, komt het er niet meer van.
Ik heb het al lang moeilijk met de vergankelijkheid van de mode en de snelheid waarmee er elk seizoen een nieuwe collectie moet liggen. Mijn verblijf in Dubai heeft dat gevoel alleen maar versterkt. Het artificiële van zo’n stad in het midden van de woestijn, waar niets groeit, was een van de motiviaties om op zoek te gaan naar een duurzaam concept. Onze handtassen zijn opgebouwd uit onderdelen die je zelf kunt samenstellen en updaten. Elk seizoen brengen we nieuwe onderdelen uit die passen op je bestaande tas, waardoor ze er net een beetje anders uitziet en langer meegaat. Je kunt bijvoorbeeld een andere flap of riem kiezen. Alles wordt aan elkaar bevestigd met teakhouten elementen. Die worden in Brazilië gemaakt bij een bedrijf met een ecologisch certificaat. De rest van de productie gebeurt in Europa. We werken met canvas en plantaardig gelooid leer, waardoor je tas na een tijd een mooi patina krijgt. Ook al doen de eerste krasjes altijd pijn. Met het restleer maken we kleine lederwaren zoals armbandjes of sleutelhangers.
In afwachting van een eigen winkel is een webshop de beste formule voor ons concept, omdat we er alle onderdelen kunnen laten zien. Ik geloof in online verkoop of formules zoals die van Sézane in Parijs: zij hebben een webshop én een showroom, waar je de kleren kunt passen en voelen. Dcember is ook te koop in een aantal kleinere boetieks, omdat mensen toch graag een tas vastpakken voor ze ze kopen. In grote multimerkenwinkels zie ik ons minder snel liggen. Die verwachten vaak elk seizoen een volledig nieuwe collectie en dat strookt niet met onze filosofie.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier