Zo’n goede investering is een designerhandtas echt
We horen het onszelf vooral graag zeggen, maar is een dure designerhandtas écht een goede investering? Hoeveel geld haal je er op termijn nog uit? En welke modellen verkopen het best? Racked vroeg aan de beroemde doorverkoopsite Tradesy om hun data van het voorbije jaar te delen en noteerde enkele verrassende antwoorden.
Ergens lijkt het ondenkbaar, sparen, peinzen en harken om uiteindelijk toch geld neer te tellen voor die geliefde designerhandtas, om die dan jaren later opnieuw te verkopen. Toch zijn er heel wat mensen die op deze manier hun portefeuille en garderobe nieuw leven inblazen. In België vind je soms pareltjes op sites als Kapaza of Tweedehands.be, maar wie zeker wil zijn van kwaliteit en echtheid kan terecht bij Labellov of zusje Labelcrush. Dankzij het wereldwijde web kan je natuurlijk ook terecht bij internationale doorverkoopsites, waarbij VestiaireCollective en Tradesy de bekendste zijn.
Racked stak de neus in alle Tradesy resale data van 2015 en vroeg CEO Tracy DiNunzio op de man af: wanneer mag je een handtas een (goede) investering noemen? “De veiligste optie is natuurlijk om voor de klassiekers te gaan”, aldus DiNunzio. “Een Chanel 2.55 , een Louis Vuitton Neverfull of een Hermès Birkin. Deze tassen zullen àltijd gewild zijn en je krijgt hiervoor nog een redelijk voorspelbare, stabiele prijs voor je product.”
Toch is op veilig spelen niet altijd belangrijk. “Als je zeker bent van je goede smaak en je handtas niet per se wil doorverkopen dan kan je best je kans wagen met enkele limited editions of kleurrijke uitgaves van bekende merken”, tipt ze aan Racked. “Soms gaan deze tassen zelfs voor meer dan ze oorspronkelijk kostten over de digitale toonbank, omdat ze niet meer gemaakt worden en mensen er dus niet meer zelf voor kunnen sparen.”
In het algemeen blijkt uit de data van Tradesy dat voor designerhandtassen in goede staat (zonder zichtbare schade) de verkopers zo’n 63% van hun originele aankoopprijs kunnen terugkrijgen, al ligt dat voor de stabiele toppers een beetje anders.
Voor een Hermès kan je over het algemeen zo’n 72% van je aankoopprijs vragen, tenzij je tas in een zeldzame uitvoering is, dan kan je de aankoopprijs zelfs maal 1,3 doen voor je verkoopprijs te bepalen. Voor een Goyard mag je altijd de aankoopprijs maal 1,3 doen en verkopers van Chanel krijgen sowieso 86% van hun aankoopprijs terug, een bedrag dat nog aanzienlijk de hoogte in kan gaan afhankelijk van het model (de 2.55 scoort altijd hoog) of de conditie waarin de tas zich bevindt – dan kan je vaak meer vragen dan de aankoopprijs.
Louis Vuitton is iets minder succesvol – gemiddeld halen verkopers nog zo’n 70% van hun originele aankoopprijs uit hun tweedehandsverkoop, maar aangezien het merk zo onderhevig is aan trends kan die prijs heel erg schommelen. Nu celebs als Rihanna en Selena Gomez opnieuw de typische monogrammen op schok nemen is de kans groot dat de vraag en dus de verkoopprijs de hoogte in gaat. Tradesy is hierop voorzien en zet flink in op de Speedy , waarvoor ze zelfs een aparte boetiek op hun site gecreëerd hebben.
(KS via Racked)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier